Kampania reklamowa w internecie

Twój e-commerce w końcu wystartował? Dopracowałeś sklep i ofertę w najmniejszych szczegółach, ale klienci rzadko zaglądają na Twoją […]

Czas czytania: 5 minut
Opublikowane: 7 marca, 2022

Twój e-commerce w końcu wystartował? Dopracowałeś sklep i ofertę w najmniejszych szczegółach, ale klienci rzadko zaglądają na Twoją stronę? Nie czekaj, aż sami Cię znajdą. Pokaż im, że jest takie miejsce w internecie, które trzeba odwiedzić. A jest nim Twój sklep.

Kampania reklamowa w internecie - krok po kroku

Z perspektywy praktyka, chciałabym zwrócić Twoją uwagę na to, że planowanie kampanii reklamowej powinno nastąpić zdecydowanie wcześniej niż w dzień, gdy Twój sklep wystartuje. Bardzo często zdarza się, że marketing jest ostatnim etapem prac. Zostawiamy go po wszelkich działaniach programistycznych, zakupie towarów, wyborze dostawców i firm kurierskich etc. A marketing? No cóż, marketing pozostaje na koniec, bo co trudnego jest w zrobieniu kilku efektownych graficzek na social media…

Nic bardziej mylnego. Jeśli pójdziesz na skróty, to możesz tego srogo żałować. 

źródło: canva.com

1.    Swoją przygodę rozpocznij od zbudowania strategii

Zakładając sklep internetowy, zacznij od strategii. Zainwestuj swój czas, aby przeprowadzić analizę konkurencji, trendów, otoczenia, finansów, potencjału rynku, a także własnych zasobów. Być może okaże się, że Twoja intuicja się myli, a badania uchronią Cię przed stratą pieniędzy i czasu.

strategia marketingowa
źródło: unsplash.com

2.    Kampania reklamowa wymaga znajomości klienta

Nawet nie wiesz, jak często spotykam się z sytuacją, że firmy nie wiedzą, kim jest ich klient. A co gorsze, otwierając swój sklep, kierują reklamę i ofertę do grupy osób, która nie jest nimi zainteresowana. Znajomość klienta to podstawa. Zbuduj persony. Musisz wiedzieć, z kim „rozmawiasz”. Musisz też wiedzieć, gdzie bywa, jakie portale odwiedza i jakich influencerów obserwuje. W ten sposób lepiej dobierzesz kanały dotarcia do klienta ze swoją marką, a Twoja kampania reklamowa będzie efektywniejsza.

3.    Nadaj charakter swojej marce

Najgorsze, to być tacy jak inni. Ani lepsi, ani gorsi. Jeśli Twój sklep wtopi się w tłum, jakie ma szansę na pozyskanie lojalnych klientów? Nie bój się wyróżniać. Zadbaj o to, aby Twoja marka była „jakaś”. Aby miała charakter i tożsamość. Daj odbiorcom unikalne wartości i stań się ich „marką pierwszego wyboru”.

Pamiętaj! Twoja marka to nie tylko logo i modna nazwa. To wszystko, co komunikujesz klientom poprzez produkt, design, obsługę, proces zakupowy, formy promocji, cenę, materiały reklamowe czy formy dystrybucji. Musisz być spójny. Musisz być omnichannel’owy.

zarządzanie marką
źródło: unsplash.com

4.    Wyznacz cele… no bo skąd będziesz wiedział, czy to już sukces, czy jeszcze nie?

Oj, nie lubimy wyznaczać celów. Spotykam się z tym w wielu projektach. Dlaczego? Bo jeżeli cele są wyznaczone, to znaczy, że trzeba je zrealizować. Cele główne, jak i KPI, powinieneś wyznaczyć już na etapie budowy strategii dla Twojego sklepu. Cele kampanii reklamowej powinny być spójne z celami strategicznymi. Uważaj! Nie twórz celów zbyt ogólnych. Wykorzystaj metodę SMART!

źródło: canva.com

5.    Kampania reklamowa wymaga znajomości budżetu

Jestem marketerką. Wiem, jak kreatywnie można wydać pieniądze w sieci. I w zasadzie „sky is the limit”. Zanim zaczniesz planować kampanię w internecie, to sprawdź, jakim budżetem dysponujesz. Nie ma co planować tworzenie unikalnego chatbota w Twoim sklepie, jeśli miesięcznie możesz wydać na promocję 1 500 zł. Ale nie martw się. Niskim kosztem również możesz promować swoją markę. Rozdysponuj wydatki rozsądnie.

6.    Zostań prawdziwym fanem swojej konkurencji

No może niekoniecznie fanem, ale musisz wiedzieć „co w trawie piszczy”. Poznaj swoją konkurencję od podszewki. Sprawdź, czym się wyróżnia. Przez jakie kanały dociera do klientów, co im obiecuje, jakie formy promocji uznaje za najkorzystniejsze, gdzie się reklamuje i z jakimi influencerami współpracuje. Im więcej wiesz, tym skuteczniej się reklamujesz, a Twoja kampania reklamowa jest wyjątkowa.

7.    Postaw na content marketing

Gdy wiesz już wszystko o swoim kliencie, to przemyśl, w jaki sposób z nim rozmawiać! Jak chcesz się z nim komunikować oraz jakimi informacjami się dzielić. Czy bardziej w zabawnym tonie, a może jednak postawisz na oficjalny, bardziej profesjonalny sposób „rozmowy”? To najlepszy moment, aby wybrać swój przekaz reklamowy i rozpocząć tworzenie odpowiednich treści.

źródło: canva.com

8.    Przemierz ścieżkę zakupową klienta

Koniecznie przeanalizuj ścieżkę zakupową klienta. Skąd dowiaduje się o Twoim sklepie, czy sam proces zakupu jest dla niego prosty i zrozumiały, czy pojawiają się jakieś punkty bólu, które trzeba usunąć bądź zniwelować? Poznając odczucia klienta, będziesz wiedział nie tylko, jak poprawić jakość obsługi, ale również jakie materiały contentowe i na którym etapie ścieżki powinieneś udostępnić. Często na przykład klient ma problem z wyborem produktu. Szuka rozwiązań, porównań, prezentacji. To Ty powinieneś mu je dostarczyć w formie szczegółowego opisu produktu, bezpłatnych konsultacji, video na YouTube bądź przewodnika po produktach w formie e-booka.

źródło: canva.com

9.    Wybierz jakimi kanałami będziesz docierać do klienta

Wiesz już co mówić, najwyższa pora, by wybrać miejsca, w których Twój komunikat będzie się pojawiać. No i tutaj masz do wyboru zarówno kanały bezpłatne (np. własne profile w mediach społecznościowych), płatne (np. reklama Google Ads, Google Zakupy, Facebook Ads etc.) i tak zwane „earnd media”, czyli miejsca tworzone przez społeczność (np. fora internetowe). Na tym etapie znasz swojego klienta już bardzo dobrze, więc wiesz, gdzie ma profil społecznościowy, jakie strony odwiedza i jakich influencerów obserwuje. To są doskonałe wskazówki, by wybrać odpowiedni kanał komunikacji.

10.  Wybierz formaty – czyli jak przekazać ofertę

W jaki sposób zaprezentujesz swoją ofertę? Co najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej sprzedaży? Oczywiście… to zależy. Miej jednak na uwadze, że w sektorze B2B i B2C sprawdzają się inne formaty. W przypadku sprzedaży „business 2 business” najbardziej doceniane są prezentacje, e-booki, e-konsultacje, demo, webinaria etc.

W przypadku gdy tworzysz treści dla odbiorców indywidualnych, wykorzystaj posty i reklamy w mediach społecznościowych, grafiki, filmy, akcje z obszaru real time marketing i ambient marketingu.

11. Wybierz narzędzia marketingowe

Wiesz już komu, co, jak i gdzie przekazać. Teraz należy wybrać narzędzia, które usprawnią Twoją komunikację z klientem. Rynek Martech (czyli technologii dla marketingu) liczy obecnie około 10 000 rozwiązań. Jeżeli raczkujesz w tym temacie, wybierz sprawdzone rozwiązania, jak na przykład SalesManago jako narzędzie do automatyzacji marketingu, Canvę do tworzenia grafik bądź prezentacji, ClickMeeting czy Teams jako aplikacje pozwalające na organizacje webinariów i spotkań z odbiorcami.

źródło: canva.com

12. Kampania reklamowa musi być zaplanowana

Każda dobra strategia powinna mieć plan! Stwórz harmonogram działań. Ustal, kiedy i gdzie będziesz wyświetlać reklamy. Opracuj kalendarz treści, które będziesz udostępniać przez swoje social media. Pamiętaj, by wzmacniać promocję przed peakiem zakupowym, a zmniejszać w sezonie ogórkowym.

13. Kampania reklamowa a analiza skuteczności

Powoli kończymy. Uczulam Cię tylko, byś analizował swoje działania. Nie wszystkie formaty czy kanały okażą się skuteczne. Sprawdź z czego warto zrezygnować i nie przepalić budżetu.

Powodzenia!

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jestem CEO oraz redaktorką naczelną portalu BRAND NEW, wykładowcą na studiach Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci, a dodatkowo prowadzę zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Konsultantka oraz menadżerka marketingu i PR.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify