Integracja e-commerce w organizacji

Od kilku lat obserwowali┼Ťmy systematyczny wzrost zainteresowania zakupami internetowymi. Ostatnie dwa to prawdziwy huragan zmian zafundowany przez […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 17 pa┼║dziernika, 2022

Od kilku lat obserwowali┼Ťmy systematyczny wzrost zainteresowania zakupami internetowymi. Ostatnie dwa to prawdziwy huragan zmian zafundowany przez COVID-19.

Pandemia by┼éa najwi─Ökszym akceleratorem transformacji cyfrowej i e-commerce od czasu WiFi i smartfon├│w. Nawet organizacje, kt├│re betonowa┼éy si─Ö od kilku lat, skutecznie odporne na zmiany, spotka┼éy si─Ö z imperatywem. Zmieni┼éa si─Ö perspektywa klienta, kt├│ry pozbawiony zosta┼é naturalnej ┼Ťcie┼╝ki zakupowej, jak─ů oferuje handel tradycyjny ÔÇö sklepy i galerie. Jednak dylemat, przed jakim stoj─ů organizacje, kt├│re rozpoczynaj─ů przygod─Ö z kana┼éem cyfrowym, pozostaje taki sam. Sprowadza si─Ö on do dw├│ch wyzwa┼ä:

W jaki spos├│b z powodzeniem zaistnie─ç w kanale internetowym?

Jak w┼é─ůczy─ç ten kana┼é w struktury organizacji?

E-commerce nie tylko sprzedaje

Przygotowanie strony internetowej i otwarcie sklepu internetowego nie stanowi─ů trudno┼Ťci. Nowy kana┼é sprzeda┼╝y mo┼╝na rozpocz─ů─ç relatywnie szybko i nie anga┼╝uj─ůc przy tym du┼╝ych nak┼éad├│w finansowych. Jest szereg rozwi─ůza┼ä open source, kt├│re z powodzeniem mo┼╝na wdro┼╝y─ç przy u┼╝yciu w┼éasnych zasob├│w lub korzystaj─ůc z pomocy wyspecjalizowanych agencji. K┼éopot w tym, ┼╝e ju┼╝ w fazie koncepcyjnej, projekt jest budowany w zaw─Ö┼╝eniu jedynie do aktywno┼Ťci sprzeda┼╝owej.

Opr├│cz sprzeda┼╝y e-commerce spe┼énia zasadniczo dwie role: informacyjn─ů i marketingow─ů. Strona internetowa stanowi pierwsze ┼║r├│d┼éo informacji klienta na temat firmy. Opisy produkt├│w, us┼éug, informacje handlowe s─ů podstawowym no┼Ťnikiem informacji. Strona jest wizyt├│wk─ů firmy ÔÇô no┼Ťnikiem marketingowym. Miejscem docelowym dla internetowego ruchu klienta. Jej warstwa graficzna i architektura informacji maj─ů by─ç sp├│jne z intencjami, jakie maj─ů przynie┼Ť─ç dla zachowania konsument├│w.

źródło: unsplash.com

Budowa działu e-commerce

Budowa dzia┼éu e-commerce wymaga przekrojowych umiej─Ötno┼Ťci i kompetencji os├│b wchodz─ůcych w jego sk┼éad. Manager zarz─ůdzaj─ůcy projektem musi przede wszystkim posiada─ç interdyscyplinarne kompetencje z zakresu logistyki, operacji, marketingu i zasob├│w ludzkich. Aby sprawnie pouk┼éada─ç puzzle, proces e-commerce musi by─ç ┼Ťwietnie zorganizowany i otwarty na opinie innych element├│w sk┼éadowych organizacji. Biznes internetowy dotyka wiele postronnych dzia┼é├│w od logistyki, sprzeda┼╝y, a┼╝ po obs┼éug─Ö klienta. Managera e-commerce powinna cechowa─ç ciekawo┼Ť─ç, empatia i zdolno┼Ť─ç projekcji. Opr├│cz codziennych zada┼ä operacyjnych, b─Ödzie pr├│bowa┼é wyobrazi─ç sobie przysz┼ée potrzeby klienta i znale┼║─ç na nie rozwi─ůzanie. To dzi─Öki temu b─Ödzie budowana przewaga konkurencyjna firmy.

Umiejscowienie e-commerce w strukturze organizacji

Kiedy firma rozpoczyna swoj─ů przygod─Ö z biznesem cyfrowym, najpierw tworz─ůc now─ů witryn─Ö do promowania swojego produktu, zwykle operuje w ramach istniej─ůcej struktury firmy. Najcz─Ö┼Ťciej projekt e-commerce powstaje na pocz─ůtku w ramach dzia┼éu: marketingu, IT albo sprzeda┼╝y. Zatrudnia nieraz wykonawc├│w zewn─Ötrznych, aby zbilansowa─ç deficyt zasob├│w. Najcz─Ö┼Ťciej, gdy wk┼éad witryny w doch├│d firmy wzrasta, wzrasta ilo┼Ť─ç pracy, a co wi─Öcej ÔÇö ilo┼Ť─ç personelu z innych cz─Ö┼Ťci firmy jest zaanga┼╝owana w e-commerce. W├│wczas mo┼╝e zaistnie─ç konieczno┼Ť─ç przyj─Öcia nowej struktury organizacyjnej i nowych praktyk pracy. Stanowi to naturaln─ů konsekwencj─Ö rozwoju.

Synergia organizacji

Proces wdro┼╝enia e-commerce w struktury organizacyjne powinien by─ç projektem ca┼éej organizacji ÔÇô wpisanym w d┼éugoterminowy plan rozwoju firmy. Niesie za sob─ů konsekwencje dla ca┼éej firmy, dlatego powinien by─ç przeprowadzony nie tylko jako proces biznesowy. Zmienia struktur─Ö organizacji i relacje, jakie zachodz─ů mi─Ödzy poszczeg├│lnymi dzia┼éami od strony kompetencji os├│b w nich pracuj─ůcych. Rodzi wiele niepewno┼Ťci i obaw jak ka┼╝da zmiana. Dlatego te┼╝, aby zadba─ç o odpowiedni─ů integracj─Ö e-commerce w strukturze organizacji, warto zadba─ç o transparentn─ů komunikacj─Ö roli, jak─ů odgrywa ten projekt w strategii firmy.

E-commerce dla pocz─ůtkuj─ůcych

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify