Wprowadzenie do e-marketingu, czyli czym jest marketing internetowy?

Patrz─ůc z perspektywy praktyka marketingu, dostrzegam coraz wi─Öksze r├│┼╝nice pomi─Ödzy marketingiem tradycyjnym a marketingiem internetowym, zwanym tak┼╝e […]

Czas czytania: 12 minut
Opublikowane: 1 lutego, 2022

Patrz─ůc z perspektywy praktyka marketingu, dostrzegam coraz wi─Öksze r├│┼╝nice pomi─Ödzy marketingiem tradycyjnym a marketingiem internetowym, zwanym tak┼╝e digital marketingiem. O ile marketing tradycyjny jest doskonale znany, a jego narz─Ödzia takie jak reklama telewizyjna, prasowa, event marketing, sponsoring, telemarketing, czy reklama outdoorÔÇÖowa s─ů popularne w┼Ťr├│d wszystkich marketer├│w, to marketing internetowy nadal budzi wiele w─ůtpliwo┼Ťci. Aby nie zagubi─ç si─Ö w ┼Ťwiecie wsp├│┼éczesnych trend├│w oraz nowych poj─Ö─ç, trzeba by─ç na bie┼╝─ůco i niestety w tym przypadku wiedza ksi─ů┼╝kowa to zdecydowanie za ma┼éo. Dowiedz si─Ö, czym jest digital marketing, jak si─Ö rozwija┼é, a tak┼╝e jakie korzy┼Ťci dla firm przynosi.

Zacznijmy od pocz─ůtku, czyli czym jest e-marketing?

E-marketing, czyli marketing internetowy to tworzenie i komunikowanie propozycji warto┼Ťci w internecie. Bazuje on na badaniach i wgl─ůdzie konsumenckim, a realizowany jest za po┼Ťrednictwem r├│┼╝nego typu platform i narz─Ödzi, kt├│re personalizuj─ů komunikat do konkretnych grup docelowych.

Wed┼éug definicji Philipa Kotlera e-marketing (marketing internetowy, digital marketing, online marketing) to dzia┼éania przedsi─Öbiorstwa prowadzone za po┼Ťrednictwem internetu, a zmierzaj─ůce do:

  • Promowania (komunikacji)
  • Sprzedawania produkt├│w i us┼éug
  • Budowania relacji z klientem
Źródło: Canva

Czy e-marketing (marketing internetowy) jest dla wszystkich?

Oczywi┼Ťcie nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e marketing internetowy nie powinien zast─Öpowa─ç wszystkich form tradycyjnych, ale by─ç ich uzupe┼énieniem. A moim zdaniem wr─Öcz powinien wie┼Ť─ç prym w wi─Ökszo┼Ťci typ├│w organizacji.

To, na jakich dzia┼éaniach ma skupi─ç si─Ö dana firma, zale┼╝y od jej charakteru, bran┼╝y, a tak┼╝e grupy docelowej. Oczywiste jest, ┼╝e salon fryzjerski, kt├│ry stawia sobie za cel obs┼éug─Ö emeryt├│w i rencist├│w, powinien skoncentrowa─ç si─Ö na narz─Ödziach marketingu tradycyjnego takich jak ulotki, reklama radiowa i tym podobne. Z drugiej strony hotele czy restauracje coraz ch─Ötniej wyszukiwane s─ů przez internet, dlatego to tam powinny zaistnie─ç, dbaj─ůc o sw├│j wizerunek oraz opinie w oczach klient├│w. Oczywi┼Ťcie nie chodzi tutaj jedynie o lokalnie dzia┼éaj─ůce ma┼ée firmy. Ka┼╝da firma ÔÇô niezale┼╝nie od wielko┼Ťci, profilu czy zasi─Ögu dzia┼éalno┼Ťci ÔÇô ma szans─Ö znale┼║─ç w Internecie swoich odbiorc├│w oraz kana┼é dotarcia do nich.

Marketing internetowy daje ogromne mo┼╝liwo┼Ťci, kt├│rych nie oferuj─ů tradycyjne formy. Dzi─Öki niemu ma┼éa, niszowa i lokalna firma mo┼╝e zaistnie─ç na ┼Ťwiatowym rynku. Wystarczy tylko mie─ç dobrze opracowan─ů strategi─Ö, odpowiedni bud┼╝et i prawid┼éowo wyselekcjonowan─ů grup─Ö docelow─ů. Wykorzystuj─ůc narz─Ödzia digital marketingu, mo┼╝esz kierowa─ç swoje komunikaty marketingowe do ka┼╝dej osoby na ┼Ťwiecie, kt├│ra korzysta z Internetu. Co wi─Öcej, mo┼╝esz ┼éatwo sprawdzi─ç efekty swojej strategii marketingu internetowego ÔÇô co w przypadku marketingu tradycyjnego, jest du┼╝o bardziej skomplikowane.

Marketing w czasach ÔÇ×przedinternetowychÔÇŁ

Obecni marketerzy, a przynajmniej ich wi─Ökszo┼Ť─ç, nie wyobra┼╝a sobie marketingu bez dzia┼éa┼ä online. W szczeg├│lno┼Ťci, gdy grup─ů docelow─ů jest pokolenie Y, dla kt├│rego wirtualna rzeczywisto┼Ť─ç jest tak samo wa┼╝na, a cz─Östo nawet wa┼╝niejsza, ni┼╝ realne ÔÇ×tu i terazÔÇŁ.

Jednak te czasy to nie jest zamierzch┼éa historia. W├│wczas prym wi├│d┼é marketing tradycyjny, kt├│ry podobnie jak internetowy bazowa┼é na strategii i grupie docelowej, jednak wykorzystywa┼é zupe┼énie inne narz─Ödzia i opiera┼é si─Ö na innych zasadach. W├│wczas marketing koncentrowa┼é si─Ö przede wszystkim na jednostronnym kontakcie. Brakowa┼éo jakiejkolwiek interakcji. Konsumenci zasypywani byli komunikatami w prasie, telewizji, radiu, czy ulotkami rozdawanymi na ulicach b─ůd┼║ znajdowanymi w skrzynkach pocztowych. Dodatkowo marketing tradycyjny by┼é ma┼éo elastyczny, a marketerzy po rozpocz─Öciu kampanii mieli znikome mo┼╝liwo┼Ťci dokonywania zmian.

Marketing internetowy rozpocz─ů┼é si─Ö wraz z wybuchem rewolucji!

Rewolucja w ┼Ťwiecie marketingu rozpocz─Ö┼éa si─Ö na pocz─ůtku lat 90ÔÇÖ i pocz─ůtkowo przyjmowa┼éa posta─ç mailing├│w, czyli komunikat├│w wysy┼éanych za po┼Ťrednictwem poczty elektronicznej. W 1993 roku powsta┼éa przegl─ůdarka Mosaic, kt├│ra jako pierwsza potrafi┼éa wy┼Ťwietla─ç elementy graficzne. To da┼éo pocz─ůtek kampaniom reklamowym w internecie.

Źródło: canva.com

Wa┼╝n─ů dat─ů dla marketingu internetowego by┼é rok 1994, kiedy to HotWire sprzeda┼é pierwszy baner reklamowy. Od tego czasu tempo rozwoju reklamy internetowej ros┼éo. Entuzjazm marketer├│w by┼é ogromny, a internet i skrzynki pocztowe jego u┼╝ytkownik├│w by┼éy zalewane przez r├│┼╝nego typu spam, mailingi, niechciane banery. Reklamy te oczywi┼Ťcie nie dawa┼éy mo┼╝liwo┼Ťci personalizacji. By┼éy nachalne i m─Öcz─ůce.

E-marketing ewoluuje w zawrotnym tempie. W okresie ostatnich dwudziestu pi─Öciu lat widzimy ogromne przemiany, nowe trendy marketingu online, takie jak personalizacja komunikat├│w, chatboty, MarTech, wyszukiwanie g┼éosowe, automatyzacja marketingu, mikromomenty, live streaming, influence marketing, programmatic, mobile first, UX design, transparentno┼Ť─ç i wiele innych. Trendy, kt├│re nie istnia┼éy jeszcze kilka lat temu.

Źródło: airport.wroclaw.pl

A jak wygl─ůda┼é rozw├│j marketingu w Polsce?

W Polsce, marketing, z racji funkcjonowania gospodarki centralno-planowanej rozwija┼é si─Ö inaczej. Pocz─ůtki marketingu tradycyjnego, w dzisiejszym znaczeniu tego poj─Öcia, si─Ögaj─ů prze┼éomu lat 60ÔÇÖ-70ÔÇÖ. W┼Ťr├│d prekursor├│w warto wymieni─ç Romana G┼éowackiego czy Teodora Kramera. Jednak z racji ├│wczesnej sytuacji tylko nieliczne narz─Ödzia marketingowe by┼éy wykorzystywane.

Zmiany nasta┼éy wraz z upadkiem komunizmu i otwarciem si─Ö na ┼Ťwiatow─ů gospodark─Ö. Pojawi┼éy si─Ö prywatne przedsi─Öbiorstwa, kt├│re zacz─Ö┼éy czerpa─ç z zachodnich wzorc├│w. Druga po┼éowa lat 90ÔÇÖ niesie ze sob─ů wi─Öksz─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, a w konsekwencji pojawi┼éy si─Ö nowe kierunki studi├│w, kt├│re odpowiada┼éy potrzebom rynku.

Kolejnym wa┼╝nym etapem w rozwoju polskiego marketingu jest prze┼éom 2008/2009, kiedy to widoczny by┼é spadek kondycji ┼Ťwiatowej gospodarki. Firmy zacz─Ö┼éy szuka─ç metod, kt├│re pozwoli┼éyby im na dotarcie do wi─Ökszej ilo┼Ťci klient├│w przy jednoczesnych ni┼╝szych kosztach. Internet sta┼é si─Ö coraz popularniejszy, rozpowszechniony w┼Ťr├│d pokolenia X i Y. Polacy coraz ch─Ötniej korzystali z zasob├│w sieci. Marketing internetowy na sta┼ée zago┼Ťci┼é w strategiach dzia┼é├│w marketingu.

Dobrze znany marketing tradycyjny i enigmatyczny marketing internetowy

E-marketing (marketing on-line) rozwija si─Ö w zawrotnym tempie wraz z pojawianiem si─Ö nowych rozwi─ůza┼ä informatycznych. Szybki wzrost, innowacje i nowo┼Ťci powoduj─ů, ┼╝e obszar e-marketingu w dalszym ci─ůgu jest niezbadany. Nadal kryje w sobie wiele nieprzebadanych mo┼╝liwo┼Ťci. Doskona┼éym przyk┼éadem niezwyk┼éego tempa zmian jest rynek produkt├│w Martech, czyli cyfrowych rozwi─ůza┼ä przeznaczonych dla marketingu. Obecnie ocenia si─Ö, ┼╝e ich liczba si─Öga ponad 8000.

Marketing internetowy
marketing internetowy

Źródło: chiefmartec.com

W por├│wnaniu do 2019 roku, rynek Martech wzr├│s┼é o 13,6%. W mi─Ödzyczasie jednak znikn─Ö┼éo 615 aplikacji b─ůd┼║ po┼é─ůczy┼éy si┼éy z innymi firmami produkuj─ůcymi rozwi─ůzania dla marketingu. 

Jakie konsekwencje przyniesie pandemia dla rozwoju rynku? Moim zdaniem liczba oprogramowania zacznie rosn─ů─ç w jeszcze szybszym tempie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e COVID-19 jest g┼é├│wnym czynnikiem, kt├│ry wp┼éywa obecnie na rozw├│j technologii i cyfryzacji. Firmy po prostu wiedz─ů, ┼╝e nie mog─ů sobie pozwoli─ç na funkcjonowanie wy┼é─ůcznie w ┼Ťwiecie offline, wykorzystuj─ůc jedynie narz─Ödzia marketingu tradycyjnego.

Lepiej stosowa─ç inbound marketing czy outbound marketing?

S─ů to dwie koncepcje pozyskiwania klient├│w, kt├│re si─Ö wzajemnie uzupe┼éniaj─ů i odpowiednio uwzgl─Ödnione w strategii e-marketingu marki, mog─ů przynie┼Ť─ç wymierne efekty. Dowiedz si─Ö, na czym polega inbound (marketing przychodz─ůcy) i outbound marketing (marketing wychodz─ůcy), a tak┼╝e jakie dzia┼éania obejmuj─ů.

Co to jest inbound marketing?

Koncepcja inbound marketingu polega na tym, aby dotrze─ç do klienta, kiedy to on poszukuje danej us┼éugi czy produktu. Obejmuje dzia┼éania maj─ůce na celu u┼éatwienie potencjalnemu odbiorcy znalezienia naszej oferty i skorzystania z niej.  Zatem nie realizujemy tutaj kampanii mailingowej czy cold callingu. Nie oznacza to jednak, ┼╝e wystarczy mie─ç stron─Ö internetow─ů i tylko czeka─ç, a┼╝ klient sam si─Ö do nas zg┼éosi. Inbound marketing wymaga d┼éugookresowej strategii i konsekwentnych dzia┼éa┼ä. Nierzadko na pocz─ůtku nale┼╝y ponie┼Ť─ç wysoki koszt inwestycji, jednak po pewnym czasie przyniesie zadowalaj─ůce efekty.

Źródło: canva.com

Okre┼Ťl swoj─ů grup─Ö docelow─ů i stw├│rz person─Ö

Pierwszym krokiem w dzia┼éaniach marketingowych ÔÇô nie tylko w marketingu internetowym ÔÇô jest okre┼Ťlenie grupy docelowej, czyli os├│b, kt├│re s─ů lub mog─ů sta─ç si─Ö Twoimi klientami. Zastan├│w si─Ö, do kogo m├│wisz, jakie ta osoba ma potrzeby, w jaki spos├│b robi zakupy, gdzie pozyskuje informacje. Odpowiadaj─ůc sobie na te pytania, jeste┼Ť o krok bli┼╝ej do zbudowania tzw. buyer persony. Wi─Öcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Persona, czyli jak wybra─ç odbiorc─Ö naszej kampanii w internecie.

Pozycjonowanie to podstawa inbound marketingu

Poszukuj─ůc informacji, produkt├│w, firm czy sklep├│w internetowych, u┼╝ytkownicy najprawdopodobniej zaczn─ů od wyszukiwarki. Je┼Ťli nie prowadzisz dzia┼éa┼ä pozycjonowania, Twoja strona internetowa nie pojawi si─Ö w wynikach wyszukiwania ÔÇô w ten spos├│b stracisz potencjalnych klient├│w na rzecz konkurencji. Okre┼Ťl najwa┼╝niejsze s┼éowa kluczowe dla swojej strony internetowej ÔÇô takie, po kt├│rych wpisaniu w wyszukiwark─Ö, odbiorcy maj─ů trafi─ç na Twoj─ů witryn─Ö. Je┼Ťli prowadzisz indyjsk─ů restauracj─Ö w Poznaniu, jedn─ů z g┼é├│wnych fraz b─Ödzie ÔÇ×indyjska restauracja Pozna┼äÔÇŁ czy ÔÇ×indyjskie jedzenie na dow├│z w PoznaniuÔÇŁ. Zadbaj, aby te wyrazy w naturalny spos├│b pojawia┼éy si─Ö w opisach na stronie internetowej.

Źródło: ads.google.com

Zadbaj o wizerunek swojej firmy

W sytuacji, kiedy klient sam poszukuje informacji na temat Twojej firmy, jej us┼éug czy konkretnych produkt├│w, na pewno sprawdzi opinie Twoich dotychczasowych klient├│w. Mo┼╝e je znale┼║─ç na wizyt├│wce Google Moja Firma, w social mediach oraz na portalach do opiniowania ÔÇô jak opineo czy gowork.pl. Ten ostatni s┼éu┼╝y do oceniania pracodawc├│w, jednak profile z wysok─ů liczb─ů komentarzy uzyskuj─ů wysokie pozycje w wyszukiwarce na s┼éowa kluczowe z nazw─ů firmy. Je┼Ťli potencjalny klient znajdzie niepochlebne opinie o Tobie jako pracodawcy, zrezygnuje z zakupu. Oczywi┼Ťcie, je┼Ťli pojawi┼éy si─Ö na twoich profilach wypowiedzi niezadowolonych klient├│w, postaraj si─Ö z nimi skontaktowa─ç, rozpatrzy─ç reklamacje, odpowiedzie─ç na komentarze oraz poprosi─ç o wystawienie opinii osoby zadowolone z realizowanych przez Ciebie us┼éug.

Aby budowa─ç pozytywny wizerunek, mo┼╝esz r├│wnie┼╝ zainwestowa─ç w dzia┼éania z obszaru Public Relations. Mo┼╝esz pozyskiwa─ç publikacje na temat Twojej firmy w mediach bran┼╝owych czy og├│lnych. W ten spos├│b zakomunikujesz plany rozwoju firmy i pozyskasz warto┼Ťciowych inwestor├│w lub wykorzystasz to jako element employer brandingu i przyci─ůgniesz kandydat├│w, jako atrakcyjny pracodawca.

Buduj spo┼éeczno┼Ť─ç marki w Social Media

W zale┼╝no┼Ťci od bran┼╝y ÔÇô r├│┼╝ne social media si─Ö sprawdz─ů. Nie ka┼╝da firma znajdzie swoich odbiorc├│w na Instagramie, Tik Toku, Facebooku czy LinkedInie. Za┼é├│┼╝ profil lub profile swojej marki w tych mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, z kt├│rych korzysta Twoja grupa docelowa. Staraj si─Ö publikowa─ç aktualne, warto┼Ťciowe i atrakcyjne wizualnie tre┼Ťci ÔÇô aby przyci─ůga─ç uwag─Ö u┼╝ytkownik├│w, anga┼╝owa─ç ich i wywo┼éywa─ç reakcje, a przede wszystkim zyska─ç lojalnych fan├│w marki. Rozbudowana spo┼éeczno┼Ť─ç nie tylko regularnie wraca, realizuj─ůc konwersj─Ö, ale tak┼╝e wspiera pozyskiwanie nowych klient├│w ÔÇô udost─Öpniaj─ůc pozytywne rekomendacje.

Źródło: canva.com

Content marketing ÔÇô bez niego nie ma online marketingu

Aby dzia┼éa─ç w marketingu internetowym, konieczne jest tworzenie tre┼Ťci ÔÇô atrakcyjnych i warto┼Ťciowych. Zacznij od swojej strony internetowej. Czy Twoja oferta jest wystarczaj─ůco dobrze opisana, a odbiorca znajdzie na niej wszystkie wa┼╝ne informacje? Czy s─ů one zaprezentowane w spos├│b przyci─ůgaj─ůcy uwag─Ö i u┼éatwiaj─ůcy odbi├│r? Czy zastosowa┼ée┼Ť dobre praktyki SEO?

Obszar content marketingu jest rozleg┼éy i budzi wiele pyta┼ä. Warto jednak przyjrze─ç si─Ö potrzebom odbiorc├│w i dostarczy─ç im informacje, kt├│rych poszukuj─ů.

Co to jest outbound marketing?

Marketing wychodz─ůcy, zwany outbound marketingiem lub push marketingiem, polega na tym, aby aktywnie dociera─ç do odbiorc├│w ze swoim komunikatem reklamowym, nawi─ůzywa─ç z nimi bezpo┼Ťredni kontakt. W takim wypadku nie mamy pewno┼Ťci, czy dane osoby, do kt├│rych kierujemy reklam─Ö czy wysy┼éamy mailing, rzeczywi┼Ťcie s─ů zainteresowane naszym produktem lub us┼éug─ů. Online marketing daje jednak coraz wi─Öcej narz─Ödzi, kt├│re pozwalaj─ů nam bada─ç u┼╝ytkownik├│w ÔÇô wed┼éug ich zainteresowa┼ä, demografii, zachowa┼ä itd. ÔÇô i na tej podstawie definiowa─ç grupy odbiorc├│w naszych reklam.

Outbound marketing to nie tylko marketing internetowy, ale również kanały ATL w mediach tradycyjnych, m.in. reklama w prasie i telewizji oraz cold calling.

Reklamy płatne

P┼éatne kampanie reklamowe w internecie mo┼╝emy prowadzi─ç na platformach najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ytkowanych przez internaut├│w. Przede wszystkim poprzez Google Ads. To narz─Ödzie, kt├│re pozwala nam skonfigurowa─ç rozbudowane kampanie reklamowe sprzeda┼╝owe i wizerunkowe. Daje mo┼╝liwo┼Ť─ç zamieszczania reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania, a tak┼╝e prowadzenia kampanii displayÔÇÖowych w sieci reklamowej ÔÇô czyli na wszystkich witrynach w internecie, kt├│re s─ů wydawcami w Google AdSense. W ostatnim czasie jednym z najbardziej rozwijanych typ├│w kampanii s─ů Google Zakupy, z kt├│rych korzysta bran┼╝a e-commerce. P┼éatne kampanie mo┼╝emy r├│wnie┼╝ w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych ÔÇô poprzez Facebook Ads skierujemy swoje komunikaty reklamowe do u┼╝ytkownik├│w Facebooka oraz Instagrama. Oczywi┼Ťcie, narz─Ödzia te daj─ů r├│┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci konfiguracji kampanii marketingowych. Mo┼╝esz wybra─ç typ kampanii, spos├│b kierowania, format (np. baner├│w, video itd.), spos├│b rozlicze┼ä (np. CPC czy PPC).

E-mail marketing

Niestety nie zawsze e-mail marketing cieszy┼é si─Ö dobr─ů opini─ů. Cz─Östo kojarzy si─Ö z nachalnym spamem w skrzynce pocztowej, niedopasowanymi komunikatami oraz tabloidowym charakterem. Aby przeprowadzi─ç skuteczn─ů kampani─Ö mailingow─ů, nale┼╝y zadba─ç o jako┼Ť─ç bazy odbiorc├│w ÔÇô aktualne adresy odpowiednio uporz─ůdkowane. Dzi─Öki segmentacji mo┼╝esz spersonalizowa─ç komunikaty w kampaniach mailingowych. Obecnie rosn─ůc─ů popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö systemy marketing automation, kt├│re to umo┼╝liwiaj─ů.

Źródło: canva.com

8 korzy┼Ťci, dla kt├│rych warto inwestowa─ç w e-marketing

1.     Dost─Öp 24/7

Wykorzystuj─ůc internet jako g┼é├│wne medium reklamowe mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç dotarcia do klient├│w przez ca┼é─ů dob─Ö, ka┼╝dego dnia. Jest to ogromne u┼éatwienie dla firm dzia┼éaj─ůcych globalnie, gdzie strefy czasowe przestaj─ů mie─ç znaczenie. Tak samo jest to wielka wygoda dla klient├│w sklep├│w internetowych, portali informacyjnych, stron rezerwacyjnych etc. Klienci maj─ů nieograniczony dost─Öp do produktu, informacji, wiedzy i wsparcia.

2.     Personalizacja

Personalizacja komunikat├│w marketingowych jest trendem ostatnich lat. Ka┼╝dego dnia przeci─Ötny u┼╝ytkownik internetu zasypywany jest ogromn─ů ilo┼Ťci─ů informacji i reklam, na kt├│re przestaje zwraca─ç uwag─Ö. Aby przyci─ůgn─ů─ç jego zainteresowanie, nale┼╝y zadba─ç o odpowiednio dobrany przekaz, kt├│ry b─Ödzie odpowiedzi─ů na jego potrzeby. Dotyczy to wszelkich form reklamy, pocz─ůwszy od baner├│w reklamowych, czy e-mail marketingu. Obecnie marketerzy maj─ůc do dyspozycji ogromne mo┼╝liwo┼Ťci analityczne, mog─ů zbada─ç zachowania i potrzeby swoich klient├│w oraz zbudowa─ç dla nich idealnie dopasowany przekaz.

3.     Interakcje

Dost─Öp klient├│w do internetu przez 24 godziny na dob─Ö to prawdziwe wyzwanie dla pracownik├│w marketingu i PR. Dlaczego? Poniewa┼╝ w ka┼╝dym momencie u┼╝ytkownik naszej strony, czy te┼╝ fan na profilu w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, mo┼╝e wyrazi─ç swoj─ů negatywn─ů opini─Ö lub rozpocz─ů─ç dyskusj─Ö. W naszym interesie jest, by maksymalnie szybko udzieli─ç mu odpowiedzi. Wej┼Ť─ç z nim w interakcj─Ö. W ┼╝adnym przypadku nie mo┼╝na ignorowa─ç opinii klienta czy negatywnie wypowiada─ç si─Ö na temat jego oceny. Si┼é─ů internetu jest wolno┼Ť─ç s┼éowa i wolno┼Ť─ç wyra┼╝ania swoich opinii. Inteligentne dzia┼éania PR-owe d─ů┼╝─ů do zr─Öcznej komunikacji, a nie do pi─Ötrzenia kryzys├│w.

Ciekawym profilem, kt├│ry jest przestrog─ů dla marketer├│w i pracownik├│w PR, m├│wi─ůcym jak nie post─Öpowa─ç z klientami jest Kryzysy w mediach wybuchaj─ů w weekendy.

4.     Analityka

Kampanie realizowane w internecie to ┼Ťwietne pole do popisu dla analityk├│w. Obecnie dost─Öpne s─ů naprawd─Ö zaawansowane narz─Ödzia, kt├│re pozwalaj─ů marketerom zrozumie─ç klienta, jego zachowanie i oczekiwanie wzgl─Ödem sklepu, produktu czy marki. Umo┼╝liwiaj─ů r├│wnie┼╝ zbada─ç poprawno┼Ť─ç za┼éo┼╝e┼ä strategii, czy realizowanych kampanii. Poczynaj─ůc od darmowego i niezwykle przez mnie lubianego Google Analitycs, po zaawansowane narz─Ödzia jak Hotjar, kt├│ry umo┼╝liwia cho─çby utworzenie mapy cieplnej strony internetowej i analiz─Ö dzia┼éa┼ä internauty, a┼╝ po Majestic  - czyli urz─ůdzenie analizuj─ůce dzia┼éania SEO danej strony internetowej, a tak┼╝e konkurencji.

5.     Szybka reakcja

Internet to medium, kt├│re wymaga szybkiej reakcji. Nie ma tutaj mo┼╝liwo┼Ťci, by reklamacja dodana na profilu firmy czeka┼éa dwa tygodnie na rozpatrzenie, gdy┼╝ obiecuj─Ö Ci, ┼╝e wywo┼éa to prawdziwy kryzys w social media. Internauci o tym wiedz─ů, dlatego profile firm na portalach spo┼éeczno┼Ťciowych staj─ů si─Ö coraz popularniejszym kana┼éem komunikacji ÔÇô szybkim i efektywnym w za┼éatwieniu ka┼╝dego typu spraw.

Szybko┼Ť─ç reakcji dotyczy tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci przeprowadzenia szybkiej korekty w dzia┼éaniach reklamowych. Dla przyk┼éadu kampania wykupiona w ramach Google Ads, gdy nie przynosi efekt├│w, mo┼╝e by─ç w dowolnym momencie wycofana b─ůd┼║ skorygowana. W przypadku reklam marketingu tradycyjnego takich mo┼╝liwo┼Ťci zazwyczaj nie mamy.

6.     Ni┼╝sze koszty

Maj─ůc por├│wnywalny miesi─Öczny bud┼╝et na reklam─Ö, dzia┼éania w internecie przynios─ů wi─Öcej efekt├│w ni┼╝ w przypadku dzia┼éa┼ä tradycyjnych. Jest to uog├│lnienie i nadal s─ů firmy, kt├│re swoich odbiorc├│w zdobywaj─ů wy┼é─ůcznie offline, to jednak jestem zdania, ┼╝e ta tendencja b─Ödzie spada─ç, na rzecz kampanii online. Dodatkowo kampanie internetowe s─ů najcz─Ö┼Ťciej ┼éatwo mierzalne. Efektywno┼Ť─ç kampanii tradycyjnych jest trudniejsza w pomiarze.

7.     Kreowanie wizerunku i ┼Ťwiadomo┼Ťci marki

Internet to miejsce, w kt├│rym u┼╝ytkownicy szukaj─ů informacji na temat produkt├│w, marek, firm. Je┼Ťli tam ich nie ma, oznacza to, ┼╝e one po prostu nie istniej─ů. Aby istnie─ç w ┼Ťwiadomo┼Ťci klient├│w, nale┼╝y funkcjonowa─ç w internecie. Dla mnie, je┼Ťli firma nie ma profilu w social media, czy te┼╝ aktualnej strony internetowej, to nie jest wiarygodna. Oczywi┼Ťcie nie oznacza to, ┼╝e ka┼╝da firma powinna mie─ç swoj─ů stron─Ö www. Wystarczy profil w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, kt├│ry cz─Östo pe┼éni rol─Ö wizyt├│wki podobnej jak serwis internetowy. Wa┼╝ne jednak, by by┼é on aktualny, wiarygodny, pe┼éen istotnych z punktu widzenia klienta informacji.

8.     ┼Üwiatowy dost─Öp

Kiedy┼Ť nie do pomy┼Ťlenia by┼éo, by ma┼éa, rodzinna firma z Polski mog┼éa wybi─ç si─Ö na ┼Ťwiatowych rynkach. Internet wymaza┼é wszelkie granice. Da┼é mo┼╝liwo┼Ťci zaistnienia w dowolnej cz─Ö┼Ťci globu.

R├│┼╝nice mi─Ödzy marketingiem internetowym a tradycyjnym

Marketing tradycyjny

  • Opiera si─Ö na jednostronnym kontakcie z klientem
  • Bazuje na ograniczonej wiedzy o kliencie i jego ┼Ťwiadomo┼Ťci marki
  • Daje ma┼ée mo┼╝liwo┼Ťci personalizacji przekazu
  • Jest ma┼éo elastyczny
  • Ma ograniczony zasi─Ög i czas dzia┼éania
  • Generuje stosunkowo wysokie koszty
  • Efektywno┼Ť─ç dzia┼éa┼ä jest trudno mierzalna
  • Marketer ma ograniczon─ů kontrol─Ö i mo┼╝liwo┼Ť─ç korekty dzia┼éa┼ä

Marketing internetowy

  • Bazuje na interakcjach z klientem 24/7
  • Daje ogromne mo┼╝liwo┼Ťci analityczne przed, w trakcie i po zako┼äczonej kampanii
  • Jest elastyczny
  • Zapewnia kontrol─Ö nad dzia┼éaniami ÔÇô pozwala na ich szybk─ů korekt─Ö
  • Pozwala na szybk─ů reakcj─Ö
  • Efekty s─ů ┼éatwo mierzalne
  • Jest relatywnie ta┼äszy
  • Mo┼╝e mie─ç nieograniczony zasi─Ög globalny
  • Nie jest ograniczony czasowo

E-marketing (marketing internetowy) jest obecnie trendem, kt├│ry staje si─Ö podstaw─ů strategii wi─Ökszo┼Ťci firm na ca┼éym ┼Ťwiecie. My, jako marketerzy, jeste┼Ťmy ┼Ťwiadkami jego rozwoju i jest to naprawd─Ö fascynuj─ůce. Tempo zmian jest zawrotne. Dost─Öpno┼Ť─ç nowych narz─Ödzi, kt├│re s─ů ze sob─ů coraz bardziej kompatybilne, a zarazem efektywne, daje nam pot─Ö┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci. Wystarczy by─ç czujnym, ┼Ťledzi─ç trendy i wykorzystywa─ç nowe szanse. Do tego Was zach─Öcam ­čśŐ.

P.S. Z interesuj─ůcych lektur na dzi┼Ť polecam: J.Kr├│lewski, P.Sala, E-marketing. Wsp├│┼éczesne trendy. Pakiet startowy, Warszawa 2018, Wydawnictwo PWN

Daria Widerowska, Executive MBA

Jestem CEO oraz redaktork─ů naczeln─ů portalu BRAND NEW, wyk┼éadowc─ů na studiach Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci, a dodatkowo prowadz─Ö zaj─Öcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Wy┼╝szej Szkole Bankowej w Poznaniu. Konsultantka oraz menad┼╝erka marketingu i PR.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify