Najlepsze bezpłatne i płatne narzędzia marketingowe

E-marketing (marketing internetowy) rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wpływ na to tempo ma rozwój nowoczesnej technologii, […]

Czas czytania: 15 minut
Opublikowane: 11 marca, 2021

E-marketing (marketing internetowy) rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wpływ na to tempo ma rozwój nowoczesnej technologii, Internetu, zmiany modeli biznesowych, a także upodobań klientów. Czytając artykuł, poznacie najpopularniejsze rodzaje marketingu internetowego oraz narzędzia marketingowe. Przedstawię Wam najciekawsze rozwiązania dostępne na rynku, zarówno te płatne, jak i bezpłatne.

Czym jest e-marketing?

E-marketing (marketing internetowy, digital marketing) to szereg działań, które realizowane są za pośrednictwem Internetu w celu promocji firmy, marki, produktu, usługi, a także ich sprzedaży oraz budowania relacji z klientem.

Jeszcze kilka lat temu marketing tradycyjny dominował w działaniach polskich i światowych firm. W obecnych czasach, w szczególności po roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z początkiem pandemii COVID-19, firmy coraz chętniej decydują się na działania promocyjne, sprzedaż produktów i usług przez Internet.

Pandemia wymusiła na wielu graczach rynkowych zmianę modeli biznesowych, a kontakty online, podobnie jak ścieżka zakupowa klienta praktycznie w całości przeniosła się do sieci internetowej.

Nie mam najmniejszych wątpliwości, że ten trend się utrzyma. Dlatego też tak ważna jest umiejętność wyboru odpowiednich narzędzi marketingowych niezbędnych do realizacji celów marketingowych i sprzedażowych przedsiębiorstwa.

Jako wykładowca akademicki, często spotykam się z myleniem podstawowych pojęć, takich jak narzędzia marketingu internetowego (narzędzia marketingowe) i rodzaje marketingu internetowego. Pokrótce wyjaśnię oba hasła.

Rodzaje marketingu internetowego

Mówiąc o rodzajach marketingu internetowego, mówię o obszarach, w których realizowane są działania marketingowe, a które prowadzone są przez specyficzne i charakterystyczne dla danego rodzaju e-marketingu narzędzia.

Dla przykładu, rodzajem marketingu internetowego jest content marketing, który realizowany jest za pośrednictwem różnych rozwiązań. I jednym z takich narzędzi jest planner słów kluczowych, dzięki któremu jesteśmy w stanie wybrać grupę słów kluczowych dla naszej kampanii w Google Ads lub dla naszej strony internetowej.

Jak już wspomniałam, marketing internetowy rośnie w siłę i rozwija się z w ekstremalnym tempie. Myślę, że niebawem pojawią się kolejne rodzaje e-marketingu, podobnie jak wzrasta ilość narzędzi marketingowych.

MarTech (inaczej marketing technologiczny), są to właśnie narzędzia marketingu internetowego. O MarTech już sporo pisałam, chciałabym jednak podkreślić, że jest to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów marketingu i technologii. W 2021 roku na świecie dostępnych jest około 9 tysięcy aplikacji, których celem jest usprawnienie pracy marketerów.

Narzędzia marketingowe

Narzędzia marketingowe pozwalają firmom efektywnie realizować działania marketingowe w obszarze danego rodzaju marketingu. Narzędzia są to konkretne rozwiązania i aplikacje, których celem jest usprawnienie realizacji działań w obszarze danego rodzaju marketingu internetowego.

Jakie rodzaje marketingu internetowego warto znać?

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www

Pozycjonowanie w internecie powinno być obowiązkowym elementem strategii marketingu internetowego. Dlaczego? Ponieważ odpowiednio realizowane działania pozwalają zaistnieć firmie w internecie, znaleźć się na wysokiej pozycji uwzględniając kluczowe dla danej branży frazy, podnoszą rozpoznawalność marki, a nawet budują zaufanie w stosunku do firmy.

Wysokie pozycje w internecie gwarantują ruch, większe zainteresowanie klientów, a co za tym idzie wyższy poziom sprzedaży produktów i usług. Dodatkowo trzeba zauważyć, że jest to wyjątkowo pozytywna forma marketingu, gdyż nie jest nachalna – to klienci szukają – my, jako firmy, dajemy im gotowe rozwiązania i odpowiadamy na ich zapytania.

W przypadku pozycjonowania i optymalizacji stron www ogromne znaczenie ma copywriting. Dobre treści pozycjonują, a także są odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Nie warto tworzyć treści dla samych fraz kluczowych. Użytkownicy internetu nie są głupi. Być może trafią na Twoją stronę, gdyż jest dobrze wypozycjonowana, ale od razu z niej uciekną, gdyż zaproponowane treści nie są dla nich wartościowe.

Reklama w wyszukiwarkach

Reklama w wyszukiwarkach, a w przypadku Polski głównie mowa o wyszukiwarce Google, jest bardzo popularna i ceniona przez marketerów. Kluczową zaletą reklamy Google Ads jest możliwość dotarcia do nieograniczonej grupy odbiorców, w dowolnym miejscu na świecie i o dowolnej porze. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponuje Twoja firma.

Często słyszę pytanie: co jest lepsze – reklama w wyszukiwarce czy pozycjonowanie. Moim zdaniem działania powinny być realizowane równolegle. Pozycjonowanie nie daje natychmiastowych rezultatów. Wprowadzając na rynek nowy produkt, stronę internetową, musimy zdawać sobie sprawę, że efekty będą widoczne dopiero po minimum kilku miesiącach.

Inwestując w Google Ads, efekty widzisz w tym samym momencie. Odpowiednie skonfigurowane kampanie oraz prawidłowo przygotowany landing page pozwoli Ci osiągnąć optymalne koszty, a Twoja strona będzie widoczna na górze wyników.

Ogromną zaletą reklam Google Ads jest możliwość ścisłego targetowania przekazu, gdzie Twoja reklama będzie widoczna jedynie osobom poszukującym informacji, wiążących się z obszarem działań Twojej firmy. Dodatkowo kampanie Google Ads możesz na bieżąco monitorować i optymalizować. Masz wiele możliwości analitycznych, które zapewnią Ci pełną kontrolę nad realizowanymi działaniami.

E-mail marketing

E-mail marketing znany jest chyba każdemu i ma raczej pejoratywne znaczenie. Dla większości z nas kojarzy się ze spamem oraz niechcianą korespondencją. I niestety nie widać poprawy mimo wprowadzenia przepisów RODO.

Ja jednak nadal doceniam tę formę e-marketingu i bardzo ją lubię. Wymaga niewielkich nakładów finansowych, a współczesne narzędzia marketingowe jak Freshmail czy Salesmanago pozwalają na szybką wysyłkę oraz szczegółową analitykę kampanii. Moim zdaniem żal byłoby nie wykorzystać istniejących możliwości. Warto jednak działać zgodnie z przepisami RODO, szanując prawa odbiorców. Nie może to być nachalny marketing, a wysyłka komunikatów powinna być realizowana wyłącznie za przyzwoleniem odbiorcy (tzn. permission marketing). W innym przypadku jedynie szkodzimy swojej marce. Należy także pamiętać, by odpowiednio dbać o swoją bazę mailingową, usuwać adresy nieaktywne, stosować mechanizm double opt-in, wykonywać testy A/B, analizować wyniki i personalizować przekaz.

Zagadnienie e-mail marketingu wiąże się ze współczesnym trendem, czyli personalizacją komunikatów, które opracowane są tak, by były adekwatne do wybranej grupy docelowej. Dzięki personalizacji w znaczącym stopniu podnosimy konwersję działań reklamowych.

Marketing automation

Marketing automation (automatyzacja marketingu) to dla mnie zawsze podstawa działań marketingowych. W znaczącym stopniu usprawnia proces komunikacji z klientem. Pozwala sprawnie realizować działania sprzedażowe, promocyjne oraz contentowe. Narzędzia marketing automation są coraz efektywniejsze i dają marketerom oraz sprzedawcom niezwykłe możliwości.

Celem automatyzacji marketingu jest podniesienie wydajności prowadzonych kampanii poprzez automatyczne gromadzenia oraz przetwarzanie danych dotyczących konkretnych użytkowników. Na ich podstawie marketerzy poznają oczekiwania i zainteresowania klientów, analizują ich aktywności, a dzięki temu mogą lepiej spersonalizować kampanie i przekazy reklamowe. Narzędzia marketing automation mają na celu zamienić leady marketingowe w leady sprzedażowe. Oznacza to, że w wyniku prowadzonej kampanii, użytkownik dojrzewa do zakupu promowanego produktu bądź usługi.

Osobiście nie wyobrażam sobie pracy bez wykorzystania narzędzi marketing automation, choć wiem, że nadal są one popularniejsze, przede wszystkim w większych organizacjach.

Content marketing

W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić strategię rozwoju w internecie, która nie uwzględniałaby działań z obszaru content marketingu. Tworzenie wartościowych dla klienta treści przynosi firmie wiele korzyści:

  • Buduje zaufanie dla firmy
  • Tworzy wizerunek eksperta
  • Wpływa korzystnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach
  • Generuje leady,
  • Przyciąga zainteresowanie
  • Podnosi ruch na stronie

Moim zdaniem content marketing odgrywa niezwykle istotną rolę i jest elementem, który wpływa na efektywność działań marketingowych w innych obszarach. Dla przykładu - wspomniany korzystny wpływ na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce, osiągany dzięki odpowiedniej optymalizacji oraz umiejętnościom tworzenia treści zgodnych z wymogami SEO (tzn. SEO copywriting).

Z przykrością jednak muszę stwierdzić, że z jednej strony większość przedsiębiorców uważa, że tworzenie treści to najbardziej błaha rzecz pod słońcem, kompletnie nie rozumiejąc idei, a z drugiej strony, każdy przeciętny magister polonistyki uważa się za dobrego content marketera.

Jeśli chcecie poznać bliżej świat content marketerów, polecam grupy tematyczne jak Copywriterzy lub stworzoną przez Artura Jabłońskiego Social Media I Content Marketing I PPC Ads. Warto poznać bolączki współczesnych marketerów.

Wśród najpopularniejszych narzędzi content marketingu warto wymienić:

  • Artykuły i wpisy na blogach
  • Zdjęcia i grafiki
  • Video
  • Webinary
  • Przewodniki, raporty, whitepapers
  • Infografiki
  • Tutoriale
  • Podcasty audio i video

W tym miejscu warto również wspomnieć o marketingu wirusowym, który jest jedną ze strategii content marketingu. Jego celem jest tworzenie intrygujących treści, które będą spontanicznie przesyłane przez internautów, jednocześnie stając się elementem kampanii reklamowej.

Social media

Działania na portalach społecznościowych mają kilka wymiarów. Pozwalają one na kreowanie wizerunku marki, firmy i produktu, są kanałem komunikacji pomiędzy konsumentem a firmą, inspirują, pozwalają lepiej poznać odbiorcę, a także umożliwiają realizację kampanii reklamowych. Współcześnie media społecznościowe mają ogromną moc, z której należy korzystać i promować tam swoją firmę.

Oczywiście social media nie są tak samo efektywne we wszystkich branżach i nie budzą takich samych emocji we wszystkich grupach docelowych. Z moich doświadczeń wynika, że działania firm w obszarze B2B są znacznie mniej skuteczne niż działania w segmencie B2C. Niemniej jednak warto korzystać z potencjału portali społecznościowych, budując zaangażowanie klientów.

Analityka biznesowa

Marketing internetowy daje niemalże nieograniczone możliwości analityczne. Znacznie większe niż marketing tradycyjny. Większość realizowanych działań w internecie jest mierzalna. Można je dokładnie przeanalizować, wyciągając wnioski na przyszłość.

Internet to także źródło wiedzy o kliencie – odbiorcy komunikatów i reklamy. Dzięki dostępnym narzędziom takim jak Google Analitycs, czy marketing automation, marketer otrzymuje dokładne i szczegółowe dane o grupie docelowej, jej zachowniu, predyspozycjach, oczekiwaniach. A dzięki takim informacjom może personalizować treści i trafiać w oczekiwania odbiorców.

Jakie narzędzia marketingowe są warte polecenia?

Narzędzia marketingowe dla pozycjonowania

Spośród narzędzi marketingu internetowego, których celem jest wsparcie marketerów w pozycjonowaniu strony internetowej, warto wymienić:

  • Google Search Console – jest to bezpłatne narzędzie dla właścicieli stron internetowych, za pośrednictwem którego mogą analizować ruch na swojej stronie, słowa kluczowe, a także monitorować stan witryny.
  • Google Analytics to kolejne bezpłatne narzędzie od Google, które zapewnia głęboką analitykę strony internetowej. Z tego narzędzia dowiesz się między innymi, kim są twoi odbiorcy, w jaki sposób docierają do twojej witryny, a także jak się na niej zachowują. Możesz również przeanalizować konwersje realizowane w stronie www i wiele innych czynników wpływających na ruch.
  • Następnym narzędziem, również bezpłatnym jest Page Speed Insights, które pozwala sprawdzić jak szybko działa twoja strona internetowa. Jest to niezwykle ważny czynnik uwzględniany przez Google przy rankingowaniu witryn. Prócz samego wyniku szybkości, narzędzie podaje wskazówki do optymalizacji.
  • Kolejnym bezpłatnym narzędziem jest NeilPatel. Jest to właściwie zestaw kilku narzędzi, które pozwalają na podstawową formę analizy strony internetowej, ruchu na niej, a także umożliwiają analizę słów kluczowych.
  • Bardzo ważnym narzędziem przy tworzeniu strony internetowej, a także przy mapy słów kluczowych, jest planner słów kluczowych Google Ads. Jeśli posiadasz konto reklamowe i jesteś aktywnym reklamodawcą, masz dostęp do średniej miesięcznej liczby wyszukiwań na określone frazy. Dzięki temu rozwiązaniu jesteście w stanie przeanalizować, na jakie słowa kluczowe warto się pozycjonować.
  • Należy wspomnieć o WordPress i wtyczce Yoast, która występuje także w wersji darmowej. Jest ona ogromnym ułatwieniem dla osób odpowiadających za pozycjonowanie witryny, które pozwala w prosty sposób zarządzać działaniami SEO w ramach strony internetowej. Analizuje m.in. częstotliwość użycia słów kluczowych, czytelność tekstu, pozwala na wypełnienie meta opisów, tytułów, a także – co ważne – daje wskazówki optymalizacji treści.
  • Serdecznie polecam Wam Screaming Frog jako narzędzie bezpłatne w wersji podstawowej. Narzędzie to pozwala przeanalizować podstrony w ramach witryny. Jest to fajne rozwiązanie, od którego warto rozpocząć działania pozycjonerskie.
  • Z narzędzi płatnych moim ulubionym jest SEMrush, z którego sama na co dzień korzystam. Jest to prawdziwy kombajn dla osób, które zajmują się pozycjonowaniem. W tym narzędziu użytkownik ma możliwość szczegółowej analizy swojej strony internetowej, a także prześledzenia witryny konkurencji. Podobnym rozwiązaniami są Senuto, Semstorm, Moz, Ahrefs.
  • Seoptimer jest to aplikacja, którą często wykorzystuję na zajęciach ze swoimi studentami. Wskazuję im, w jaki sposób działają narzędzia analizujące stronę internetową pod względem SEO. To bardzo fajne rozwiązanie dla osób początkujących.
  • Pomocne w wyborze słów kluczowych jest narzędzie o nazwie Answer the Public, w którym wpisując słowo kluczowe, otrzymuje się propozycje i różnego typu wariacje kolejnych podobnych słów.
  • Bardzo ważnym czynnikiem, który ma wpływ na pozycję strony internetowej, jest oryginalność tekstu. Warto od czasu do czasu użyć bezpłatnego narzędzia o nazwie Copyscape, które analizuje Internet w poszukiwaniu plagiatów.

Narzędzia marketingowe dla reklamodawców

  • Jeśli chodzi o reklamę w wyszukiwarkach, podstawowym narzędziem dla marketerów będzie Google Ads oraz planner słów kluczowych. Dzięki tym aplikacjom będziecie w stanie między innymi przeanalizować, jakie słowa kluczowe wygenerują największy ruch w ramach kampanii, dowiedzieć się, ile szacunkowo będzie kosztować kliknięcie w reklamę. O Google Ads i jego możliwościach na pewno napiszę osobny artykuł.

Narzędzia marketingowe dla e-mail marketingu

  • Wśród narzędzi dostępnych na rynku dla aktywności w ramach e-mail marketingu warto wymienić między innymi: Freshmail, Active Campaign, GetResponse, Ipresso, Sare, MailLite, SalesManago.

Część tych narzędzi na początku pełniło rolę jedynie platform do wysyłania wiadomości e-mail. Z czasem jednak zostały rozbudowane o głębszą analitykę.

Ja posiadam doświadczenie w pracy z takimi rozwiązaniami jak Freshmail, Active Campaign, a także SalesManago. Chociaż ogromnym przekłamaniem byłoby nazwanie SalesManago rozwiązaniem do wysyłki mailingów, ponieważ jest to bardzo zaawansowane narzędzie z obszaru marketing automation. Wysyłka e-mail to tylko 1% obszaru działania. Moją opinią o tych i innych narzędziach z obszaru e-mail marketingu podzielę się z wami niebawem.

Narzędzia marketingowe dla automatyzacji marketingu

  • Chyba najpopularniejszym systemem do automatyzacji marketingu jest SalesManago. To właśnie tego rozwiązania używam na co dzień w pracy. O marketing automation nie raz już wspominałam w swoich artykułach, ale uważam, że tematyka jest tak interesująca i obszerna, że warto zgłębić temat automatyzacji działań marketingowych. Niebawem przybliżę Wam narzędzie, jakim jest SalesManago.

Narzędzia marketingowe dla content marketingu

  • Z narzędzi, które będą przydatne dla specjalistów od content marketingu warto wymienić Google Trends. Jest to bezpłatne narzędzie Google, które pozwala sprawdzić potrzeby i oczekiwania użytkowników Internetu. To rozwiązanie pozwoli content marketerom na znalezienie inspiracji i tematów, które są chętnie czytane i poszukiwane w Internecie.
  • Podobnym rozwiązaniem jest Quora. Jest to serwis Q&A, na którym użytkownicy zadają pytania, a także udzielają odpowiedzi. Quora wyróżnia się bardzo wysokim poziomem merytorycznym odpowiedzi, które są tam udzielane. Portal od niedawna funkcjonuje również w Polsce.
  • Narzędziem, które powinno być doskonale znane polskim marketerom jest Oferuje ono szybki dostęp do miliardów polskojęzycznych wzmianek, które znajdują się w Internecie, zarówno z mediów społecznościowych, jak i z różnego typu blogów czy serwisów informacyjnych. Niestety, jeśli poszukujecie informacji o swojej firmie bądź marce za granicą, dane otrzymacie nieprecyzyjne.
  • Świetną inspiracją dla twórców contentu są media społecznościowe. Warto śledzić social media i tam wyszukiwać ciekawych tematów do artykułów. Warto również śledzić grupy tematyczne i hasztagi szukając ciekawych wątków.
  • Tworząc treści do artykułu bądź raportu, wykorzystujcie dane statystyczne, które zdecydowanie dobrze wpłyną na odbiór treści przez czytelników. Artykuł oparty na sprawdzonych danych jest bardziej wiarygodny dla odbiorcy. Polecam liczne raporty Głównego Urzędu Statystycznego, które dostępne są na stronie internetowej urzędu. Pozyskane dane można wykorzystać także do tworzenia różnego typu wykresów, tabel, infografik.
  • Przy tworzeniu treści należy wspomnieć o WordPress. WordPress jest intuicyjnym systemem do zarządzania treścią. To darmowa aplikacja, która oparta jest na licencji Open Source. To także najpopularniejsza platforma do blogowania. Co więcej, dzięki wtyczce Yoast jesteście w stanie samodzielnie przeprowadzić podstawowe działania w ramach pozycjonowania tekstu.
  • Jeśli mówimy o WordPress, warto również zapoznać się ze stroną envato.com. Jest to platforma, która obsługuje rynek sprzedaży produktów cyfrowych. Znajdziecie tutaj szablony stron internetowych na WordPress, zbiory skryptów, filmy, animacje, animowane logotypy, dźwięki i muzykę, grafiki, ilustracje, prezentacje, zdjęcia stockowe, modele 3D, wizualizacje i wiele innych materiałów contentowych, które mogą się przydać przy tworzeniu kreacji i kampanii.
  • Świetnym narzędziem dla content marketerów i początkujących grafików jest Canva. Jest to aplikacja dostępna w wersjach bezpłatnej i płatnej. Pozwala na tworzenie grafik bez znajomości projektowania do mediów społecznościowych, ale także prezentacji, plakatów, kolaży, zaproszeń, logotypów, kartek, filmów, CV. To tylko część możliwości. Na stronie znajdziecie ich znacznie więcej.
  • Unsplash to jedna z licznych baz zdjęć stockowych, które oparte są na licencji CC, czyli Creative Commons, z których możecie bezpłatnie korzystać, realizując swoje projekty.
  • Do „produkcji” infografik polecam Wam narzędzie o nazwie Piktochart, które pozwala tworzyć grafiki w predefiniowanych formatach. Dzięki temu artykuły i treści będą ciekawsze.
  • Gify, czyli kilkusekundowe ruchome animacje znają zapewne wszyscy marketerzy. To także nadal modna forma wyrazu, często wykorzystywana w projektach. Polecam Wam jedno z narzędzi, dzięki którym samodzielnie stworzycie gifa dla swojej kampanii – giphy.com. Znajdziecie tam nie tylko gotowe projekty, ale możecie także dodać swoje.
  • Nieodzownym elementem wpisów na mediach społecznościowych czy meta opisów stron internetowych są grafiki typu emoji. Zapraszam was do zapoznania się ze stroną emojicopy.com, na której znajdziecie szereg grafik typu emoji.
  • Fajnym narzędziem do skracania linków jest ly, które dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Korzystając z aplikacji, możecie nie tylko skrócić, ale także spersonalizować link.
  • LanguageTool jest narzędziem, które uwielbiam. Pozwala mi ono na korektę tekstów, nie tylko po polsku, ale także w ponad 20 innych językach. Dostępne jest w wersji darmowej oraz płatnej.
  • Jako content marketer w na bieżąco wykorzystuję synonimy. W języku polskim korzystam ze strony synonimy.pl, a w języku angielskim tezaurus.com. Synonimy przydatne są nie tylko przy tworzeniu treści, ale dla mnie są szczególnie pomocne przy kreowaniu nazw marek.
  • Wśród narzędzi do tworzenia webinarów i spotkań online na pewno warto wymienić Click Meeting oraz Vimeo. Webinary mogą być również realizowane za pomocą takich narzędzi jak Microsoft Teams czy Zoom.
  • Tworzone treści contentowe muszą być również dystrybuowane, a najpopularniejszymi metodami dystrybucji są wiadomości e-mail, mailingi. I tutaj wracam to takich narzędzi jak Freshmail czy SalesManago. To drugie, jako narzędzie do automatyzacji marketingu pozwala nie tylko na wysyłkę mailingu do klienta, ale również na tworzenie kampanii edukujących odbiorców, których celem jest „wygrzanie leada” i skłonienie go do zakupu.
  • „Wyprodukowane” treści warto udostępniać także w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, LinkedIn, Tik Tok, You Tube i wielu innych. Zanim zaczniecie udostępniać, sprawdźcie, w jakich godzinach macie największe szanse, że Wasz komunikat zostanie odczytany.
  • Kolejnym narzędziem, które zaproponuję będzie Whitepress, za którego pośrednictwem możecie zarówno zamawiać treści i publikacje na portalach, jak i oferować swoje w formie płatnej i bezpłatnej (na przykład zamieszczając informacje prasowe).
  • Aby efektywnie zarządzać mediami społecznościowymi, warto wykorzystać takie rozwiązanie jak Hootsuite, które pomaga w zarządzaniu i śledzeniu aktywności na wszystkich kontach społecznościowych. Pokazuje strumienie treści, które umieszczane są na różnych serwisach social media, a także pozwala na publikacje aktualizacji oraz odpowiedzi na nie, bezpośrednio z aplikacji.

Martech, czyli cyfrowe rozwiązania dla marketingu

Technologia oraz rozwiązania informatyczne rozwijają się w zawrotnym tempie. Właściwie nie ma już obszarów działań, jakie realizują marketerzy, których nie wspierałaby technologia. Działy marketingu mają nieograniczone wręcz możliwości wyboru systemów, oprogramowania informatycznego, które wspiera ich codzienną pracę.

Doskonałym przykładem niezwykłego tempa zmian jest rynek produktów Martech, czyli cyfrowych rozwiązań przeznaczonych dla marketingu. Obecnie ocenia się, że ich liczba sięga 9000.

Zgodnie z raportem Lighthouse3 – CMO’s Guide to Influencer Technology & Trends for 2017, wielkość rynku technologii marketingowych wzrośnie w 2018 roku o 25 mld USD, a działy marketingu wydadzą na nie 32,4 mld USD. Jednocześnie oznacza to, że budżety na marketing cyfrowy wzrosną w dużych przedsiębiorstwach o 10%.

Mając doświadczenie w firmie informatycznej, dostrzegam wyraźnie panujące trendy, które wiążą się z coraz większym zapotrzebowaniem rynku na rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji, analityce marketingowej i biznesowej. Zwykłe systemu CRM są już przeszłością. Teraz firmy jak Microsoft stawiają na pogłębienie integracji, tak by oferowane przez nich narzędzia dawały jeszcze większe możliwości. Uzupełniały się wzajemnie, gwarantując maksymalną wydajność.

W przypadku rozwiązań Martech widoczna jest podobna tendencja. Firmy oczekują coraz większej integracji między dostępnymi narzędziami cyfrowego marketingu. Według danych z raportu Walker Sands Communications "State of Marketing Technology 2017", obecnie ponad 50% działów marketingu korzysta ze zintegrowanych pakietów Martech, a 42% wykorzystuje jedynie fragmentarycznych pakietów Martech. Tylko 21% firm przyznało, że zakupiły rozwiązania Martech od jednego dostawcy.

Podsumowując

Rozwój internetu, e-marketingu oraz technologii informatycznych jest ze sobą ściśle powiązany. Daje duże możliwości, ale i stawia wymagania. Warto jednak z nich korzystać, gdyż dostępne narzędzia marketingu internetowego oraz rozwiązania informatyczne potrafią podnieść efektywność każdej kampanii i każdego działu marketingu.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify