Kiedy decydujesz się uruchomić własny e-commerce, stajesz przed wyzwaniem, z którego skali możesz nawet nie zdawać sobie sprawy. Rzeczywistość rynkowa jest brutalna: tylko 1 na 3 projekty IT kończy się sukcesem, a w Polsce jedynie 1⁄4 sklepów online ma dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową. Nie przytaczam tych danych, by Cię straszyć — wierzę, że realistyczne podejście uodporni Cię na wiele obietnic bez pokrycia.
Nauka na błędach jest dobra, jeśli są to cudze błędy
źródło: unsplash.com
Wierzę też, że pragniesz sięgać po więcej w e-commerce, dlatego mam dla Ciebie kilka uniwersalnych wskazówek wynikających z codziennej pracy. Jak to mówią: nauka na błędach jest dobra, jeśli są to cudze błędy.
Różnorodne kompetencje to większa szansa na sukces — zadbaj o zespół (zarówno swój, jak i zewnętrzny), który pokryje wszystkie obszary wiedzy. Potrzebujesz kompetencji z zakresu technologii, biznesu, project managementu, sprzedaży, marketingu, designu i UX.
Potrzeby klienta docelowego to wspólny cel — pamiętaj o tym, że Twój e-commerce ostatecznie zweryfikują realni użytkownicy. Nie trać z oczu ich perspektywy.
Sztywne planowanie to zabójca innowacji — wdrożenia trwają miesiącami, a w tym czasie rynek może się diametralnie zmienić. Weź to pod uwagę i nastaw się na podejście zwinne.
Dopasowana technologia to bezpieczeństwo na lata — a źle dopasowana to przepalanie pieniędzy. Nie daj sobie wcisnąć platformy e-commerce, jeśli nie masz pewności, że poradzi sobie ze skalą Twojego biznesu przez kilka kolejnych lat.
Wdrożenie MVP to mądry krok — w ten sposób szybciej wyjdziesz na rynek z platformą, której działanie i użyteczność przetestują klienci. A to dla Ciebie sama korzyść.
Dobra firma wdrożeniowa to oszczędność czasu i pieniędzy — a zmiana jej podczas trwania projektu może kosztować Cię naprawdę wiele. Dlatego wybierz taką firmę, która da Ci zaangażowanie i kompetencje, a nie obietnice złotych gór.
Czas na poszukiwanie właściwego e-commerce managera to inwestycja — bo to kluczowa osoba po Twojej stronie projektu.
E-commerce to wspólna odpowiedzialność — nie tylko firmy wdrożeniowej. Bez ciężkiej pracy i zaangażowania z Twojej strony projekt po prostu się nie uda.
Nawet najlepsza umowa to nie gwarancja efektów — czy to tzw. fix price, czy bardziej elastyczny typ. Liczy się zaangażowanie i dobra wola wszystkich uczestników projektu.
Marek Kich
CEO Satisfly
Konsultant e-commerce i marketingu. Od ponad dekady pomaga firmom uruchamiać i rozwijać się w e-commerce B2B/B2C, wspierając je od pierwszych pomysłów startu sprzedaży w sieci po skalowanie wyników. Swoją wiedzą dzieli się w autorskim podkaście Sztuka e-commerce.
Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.