Reklama internetowa w Google

Współczesny rynek opiera się na reklamie internetowej. To do Internetu klient zagląda bardzo chętnie i to tutaj […]

Czas czytania: 4 minut
Opublikowane: 5 marca, 2016

Współczesny rynek opiera się na reklamie internetowej. To do Internetu klient zagląda bardzo chętnie i to tutaj poszukuje porad oraz odpowiedzi na temat interesującego produktu. Przedsiębiorcy mają szansę wykorzystania różnych form marketingu internetowego, jak display, SEM, ogłoszenia, wideo, e-mail. Moim zdaniem, szczególną uwagę warto poświęcić reklamie Google Adwords oraz pozycjonowaniu. Dlaczego? Są efektywne i pozwalają na dotarcie do ściśle określonego segmentu odbiorców.

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka, z języka angielskiego search engine, pozwala na odnajdowanie treści, które są poszukiwane przez użytkownika. Celem wszystkich wyszukiwarek jest stworzenie mechanizmu, pokazującego najbardziej wartościowe i dopasowane do zapytania treści. Aby było to możliwe, powstają algorytmy, nieznane użytkownikom, które przeszukują sieć internetową w poszukiwaniu danych, a następnie segregują i hierarchizują treści. Algorytmy, wykorzystywane przez wyszukiwarkę nie są dostępne. Istnieją jednak sprawdzone metody, które pozwolą witrynom znaleźć się na wysokich wynikach w wyszukiwarce. Niemniej jednak, pozycjonerzy testują różne dostępne opcje, układy treści, gęstość słów kluczowych, by osiągać lepsze wyniki.

Typy wyszukiwarek a reklama internetowa

Wyszukiwarki możemy podzielić na 3 podstawowe typy:

Wyszukiwarki analizujące treść witryn www. W jej przypadku, automaty analizują gęstość słów kluczowych, zawartych w witrynie. Na podstawie gęstości i ilości fraz, automat decyduje o wadze i jakości określonych stron internetowych.

Wyszukiwarki badające topologię w sieci. W tym przypadku, wyszukiwarka zlicza sumę łączy w witrynie, które są związane z określonym słowem kluczowym. Wyszukiwarką, która opiera swoje algorytmy na topologii w sieci jest najbardziej znana wyszukiwarka Google.

Wyszukiwarki opierające się na aukcji pozycji. W ostatnim typie, pozycja zależna jest od tego, jaka firma zapłaci więcej. Firmy płacą niskie kwoty jedynie w momencie, gdy odbiorca kliknie w ich witrynę. Im więcej kliknięć, tym większy zysk da wyszukiwarki, a tym samym wyższa pozycja dla firmy.

Wyszukiwarka… czyli Google

Badania wykazują, że tylko jedna wyszukiwarka cieszy się największym zainteresowaniem odbiorców. Jest to wyszukiwarka Google. Według rankingu Gemius, w styczniu 2016 roku, procentowa liczba wizyt w Google wynosiła 96%. Na drugim miejscu znajduje się MSN z 2,3%, Yahoo z 0,5%, a na symbolicznym, czwartym miejscu znajduje się Ask.leeves z 0,3% wizyt.

Ta sytuacja powoduje, że pozycjonerzy koncentrują swoją pracę i wysiłki na próbie poznania algorytmów wyszukiwarki Google.

Reklama w wyszukiwarce

Wyszukiwarka, z założenia nie służy do reklamowania a do wyszukiwania treści. Jednak w rzeczywistości, Google jest jednym z ważniejszych miejsc promocji wg pracowników działów marketingu. W ostatnich latach dostrzegalne są nowe tendencje. Po pierwsze, klienci przed zakupem poszukują informacji w sieci, porównują produkty, szukają opinii, sprawdzają ceny. Po drugie, zakupy w sieci stały się prostsze, bezpieczniejsze, a co jest z tym związane chętniej wybierane. Te tendencje spowodowały, że wielu przedsiębiorców przeniosło swoje działania do Internetu. I słusznie. Ale jaką formę reklamy wybrać? Ja polecam reklamę Google Adwords i pozycjonowanie.

Pozycjonowanie (SEO)

Oficjalnie, pozycjonowanie jest bezpłatną formą reklamy w Internecie. Aby znaleźć się na wysokiej pozycji nie trzeba płacić. Wystarczy mieć dobrą, wartościową stronę. Jednak to niezupełnie prawda. Nawet strona o bardzo dobrej, ale źle opracowanej treści, może znajdować się na bardzo dalekich pozycjach. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna była wysoko w wynikach, warto poznać reguły pozycjonowania bądź zaufać firmie pozycjonującej. Oznacza to dodatkowe nakłady, mimo, tak zwanej bezpłatnej formy reklamy. Mimo wszystko, zdecydowanie warto. Dla odbiorców, treści znajdując się wysoko są uznawane za wyższej jakości. Tym samym możemy liczyć na większą liczbę wizyt, niż w przypadku reklamy Adwords. Z mojego doświadczenia, często wiąże się to także z większą konwersją, niż w przypadku tej samej stronie reklamowanej poprzez Google Adwords.

Google Adwords

Google Adwords jest alternatywą dla pozycjonowania, która zapewnia wysokie, acz płatne pozycje w wyszukiwarce. Obecnie, witryny reklamowane w Google zajmują 3 (a nawet już 4) pierwsze pozycje w wyszukiwarce oraz pozycje znajdujące się po prawej stronie. Te witryny oznaczone są hasłem reklama. Reklama w sieci reklamowej umożliwia dokładne wyselekcjonowanie grupy, do której dana treść ma trafić. Oznacza to, że jeśli sprzedajemy koperty bąbelkowe, ustawiamy kampanię jedynie na hasła z nimi związane i zyskujemy wysokie prawdopodobieństwo, że nasza reklama wyświetli się jedynie osobom, które tych kopert poszukują. AdWords jest popularną formą reklamy. Koszt kliknięcia jest relatywnie niski (choć zależny jest od wielu czynników, o których napiszę w innym artykule). Jednak popularność tej formy reklamy powoduje naturalny wzrost cen za kliknięcie. Decydując się na skorzystanie z kampanii Adwords należy przeanalizować, jaką kwotę jesteśmy w stanie przekazać na reklamę i jakiej wartości konwersję ona generuje. W niektórych branżach, kliknięcie oznacza zdobycie klienta o wartości 100.000 złotych, w innych 10 zł.

Podsumowanie

Obie formy reklamy, zarówno pozycjonowanie, jak i reklama w AdWords są moim zdaniem efektywnymi sposobami na podniesienie sprzedaży oraz konwersji. Obie metody warto stosować równorzędnie, co pozwoli zdominować sieć na kluczowe pozycje.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify