Mierzalny charakter kampanii PPC, czyli płatność za efekt, jest głównym argumentem przedsiębiorców wybierających ten sposób reklamowania w Google. Biorąc jednak pod uwagę konieczność ponoszenia comiesięcznych wysokich kosztów kampanii Google Ads, niższe zaufanie do wyników płatnych i dużo niższe wskaźniki klikalności niż w przypadku linków organicznych, nie sposób zrezygnować z pozycjonowania. Dowiedz się, dlaczego warto prowadzić kampanie PPC oraz SEO, integrując działania w strategii SEM.
SEM (ang. Search Engine Marketing) oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych, a konkretnie w najpopularniejszej z nich, Google. Są to wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w SERP, czyli wynikach wyszukiwania. Prowadząc kampanie SEM, najczęściej nazywane reklamami Google Ads lub PPC, zapewniasz widoczność swojej strony internetowej w wynikach sponsorowanych i Google Zakupach. Możliwości konfiguracji kampanii PPC, typów reklam oraz modeli rozliczania jest wiele. Informacje na ich temat znajdziesz w naszym Poradniku tworzenia kampanii Google Ads.
Kampanie SEM to nie tylko Google Ads, ale też pozycjonowanie – czyli po prostu działania mające na celu pozyskiwanie ruchu organicznego dzięki większej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to tzw. ruch darmowy – chociaż w rzeczywistości wymaga sporych inwestycji, czasu i konsekwentnego działania.
To jedno z takich pytań, na które nie ma odpowiedzi, ale branża marketingu i tak lubi sobie na ten temat podyskutować. Wiadomo, punkt widzenia i argumentacji zależy od specjalizacji danego specjalisty i jego własnego interesu. A jeśli chodzi o interesy przedsiębiorców/reklamodawców, to w zależności od specyfiki danej branży, zasięgu działania, konkurencyjności czy lokalizacji wybór pomiędzy inwestycją w pozycjonowanie lub płatne kampanie będzie różny.
Zarówno w wynikach płatnych, jak i organicznych musimy liczyć się z konkurencją. Jest to pierwszy czynnik, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, przygotowując się do rozpoczęcia działań marketingu SEM. Jeśli na wszystkie ważne dla nas słowa kluczowe w top 10 pojawiają się jedynie linki do Wikipedii, Allegro, Ceneo czy innych ogromnych portali e-commerce i porównywarek cen, to nie ma szans na walkę o sensowny ruch organiczny i pierwsze pozycje w SERP. Dotyczy to jednak tylko bardzo konkurencyjnych branż. Z drugiej strony kampanie PPC też nie są dla każdego. Nie każda firma może się reklamować w ten sposób, dlatego warto zawsze sprawdzić listę zakazanych branż w Google Ads.
O ile zatem Twoja branża nie jest na liście zakazanych lub ograniczonych przez Google Ads, ani na Twoje słowa kluczowe nie wyświetlają się same największe platformy internetowe – warto przeanalizować konkurencję. Pod kątem kampanii PPC możesz łatwo to zrobić wykorzystując Planer słów kluczowych. W szybki sposób sprawdzisz konkurencyjność poszczególnych fraz oraz średnie stawki za wyświetlenie w górnej lub dolnej części strony wyników wyszukiwania. W ten sposób możesz łatwo oszacować koszt kampanii oraz ocenić opłacalność. Do sprawdzenia konkurencji pod kątem pozycjonowania warto wykorzystać profesjonalne narzędzia marketingowe, jak Semstorm, SEMrush, Senuto czy Ahrefs. Każde z nich pokaże nam wskaźniki dla danych domen, orientacyjny ruch organiczny pozyskiwany na różne słowa kluczowe, mocne i słabe strony stron internetowych konkurencji. Dzięki intuicyjnym interfejsom i funkcjom porównywania domen możemy łatwo przeprowadzić analizę konkurencji i wyciągnąć wnioski na temat swoich możliwości konkurowania o wysokie pozycje w Google. Aby kompleksowo przeprowadzić analizę konkurencji, dowiedz się także, co wpływa na widoczność strony.
Jeśli jesteśmy po analizie naszej konkurencji w SERP, to dobry moment, żeby przemyśleć kwestie związane z czasem. Oczywiste jest, że w biznesie czas to pieniądz i każdemu zależy na jak najszybszych wynikach strategii marketingowej. O ile w przypadku kampanii Google Ads możemy w ciągu kilku tygodni prowadzić pierwsze efektywne płatne kampanie, o tyle znaczącego ruchu organicznego w tak krótkim okresie nie zdobędziemy. Jednak w strategii marketingu internetowego i strategii SEM trzeba wziąć pod uwagę nie tylko perspektywę najbliższych kilku tygodni, ale kilkunastu miesięcy, a nawet kilku lat. Długookresowo bardziej opłaca się inwestowanie w SEO. Po kilku miesiącach inwestowania pojawią się pierwsze efekty i zaczniemy zdobywać ruch organiczny. Oczywiście, raz zdobyte pozycje nie są dane na zawsze i trzeba stale rozwijać content na stronie, usuwać błędy techniczne, zdobywać wartościowe linki przychodzące czy podnosić widoczność na najważniejsze frazy, np. z top 10 do top 3. Jednak nie płacimy już za każde wyświetlenie naszej strony w SERP czy kliknięcie linka do strony.
Możliwość elastycznego zarządzania kampaniami i budżetem jest jednym z głównych argumentów przemawiających na korzyść płatnych kampanii Google Ads. W każdym miesiącu możemy wyznaczać określony budżet oraz cel konwersji, jaki chcemy osiągnąć. Chcąc zwiększyć sprzedaż, w łatwy sposób skalujemy zasięgami i budżetami swoich kampanii. Jeśli w danym okresie firma musi obniżyć koszty lub nie ma wolnych zasobów, aby obsłużyć większą liczbę klientów, może okresowo ograniczyć swoje działania marketingowe. Co więcej, testując różne formy kampanii, słowa kluczowe, treści czy strategie, możemy stosunkowo szybko zweryfikować, które działania przynoszą najlepsze efekty, jakie oferty cieszą się największą popularnością. To pozwala nam stale optymalizować budżet, aby zwiększać ROI, zwrot z inwestycji w kampanie Google Ads.
W przypadku pozycjonowania jest to o wiele bardziej skomplikowane. Na samym początku musimy poświęcić naprawdę dużo czasu na przemyślenie całej strategii, analizę konkurencji, wybór słów kluczowych, przygotowanie harmonogramu działań copywritingu SEO, content marketingu, SEO off-site, technicznego SEO itd. Dopiero po kilku miesiącach od rozpoczęcia wdrażania strategii pozycjonowania możemy ocenić jakiekolwiek efekty i zacząć weryfikować początkowe założenia oraz wprowadzać optymalizacje. Również wyciągnięcie wniosków, które działania przyniosły najlepsze efekty, będzie wymagało dużo większej wiedzy i doświadczenia, niż w przypadku płatnych kampanii PPC.
Aby to ocenić, musisz wziąć pod lupę konkretne słowa kluczowe oraz przeprowadzić wspomnianą już analizę konkurencji. Jeśli CPC jest wysokie dla naszych słów kluczowych i płatna kampania nie jest opłacalna, warto rozważyć pozycjonowanie na drogie frazy. Natomiast jeśli w wynikach organicznych konkurencja jest nasilona, nasza strona internetowa wymaga obszernych optymalizacji, należy sprawdzić stawki CPC i testować skuteczność płatnych kampanii. Oczywiście, aby nasze reklamy były tańsze, również musimy wprowadzać optymalizacje na naszych stronach docelowych. Ogólnie przyjmuje się, że w długim okresie pozycjonowanie i pozyskiwanie ruchu organicznego jest tańsze, jednak każdy przypadek warto rozważać indywidualnie.
Poszukując sposobów na zwiększenie widoczności firmy w internecie i pozyskanie ruchu na stronę www, nie trzeba ograniczać się tylko do jednego sposobu. Ile tych narzędzi marketingu internetowego jest, tyle każda firma może przetestować. Chociaż oczywiście warto podejść do tego rozsądnie i strategicznie, zastanowić się, które kanały dotarcia dają nam największe możliwości i szanse na odniesienie sukcesu. W przypadku działań w obrębie wyszukiwarki najlepszy efekt uzyskasz, integrując działania SEO oraz kampanii PPC, tworząc wspólną strategię SEM.