Social media w 2023 roku ÔÇö kompletny przewodnik

Czy wiesz, ┼╝e Polacy sp─Ödzaj─ů ┼Ťrednio 2 godziny i 2 minuty dziennie na kana┼éach spo┼éeczno┼Ťciowych? To niesamowicie […]

Czas czytania: 12 minut
Opublikowane: 2 kwietnia, 2023

Czy wiesz, ┼╝e Polacy sp─Ödzaj─ů ┼Ťrednio 2 godziny i 2 minuty dziennie na kana┼éach spo┼éeczno┼Ťciowych? To niesamowicie du┼╝o czasu po┼Ťwi─Öconego na przegl─ůdanie tre┼Ťci w social media w 2023 roku. Dla firm jest to potwierdzenie, ┼╝e obecno┼Ť─ç w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych jest niezb─Ödna, poniewa┼╝ to w┼éa┼Ťnie tam sp─Ödzaj─ů swoje czas klienci. Co wi─Öcej, wraz z coraz wi─Öksz─ů integracj─ů platform spo┼éeczno┼Ťciowych z naszymi codziennymi rytua┼éami, liczba ta b─Ödzie prawdopodobnie nadal ros┼éa. Sprawi to, ┼╝e social media stan─ů si─Ö jeszcze bardziej powszechne i wp┼éywowe.

W moim artykule skupi─Ö si─Ö na r├│┼╝nych aspektach social media w 2023 roku. Om├│wi─Ö najnowsze trendy, preferencje u┼╝ytkownik├│w i badania dotycz─ůce wp┼éywu tych platform na nasze ┼╝ycie. Przedstawi─Ö, kt├│re social media s─ů najbardziej popularne w poszczeg├│lnych krajach oraz jakie oczekiwania maj─ů wobec nich u┼╝ytkownicy. Ponadto, opowiem o tym, jakie platformy ciesz─ů si─Ö najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů w┼Ťr├│d r├│┼╝nych pokole┼ä. Czas zacz─ů─ç!

Zanim zaczniesz kampani─Ö w social media w 2023 roku, zastan├│w si─Ö kim s─ů ich u┼╝ytkownicy

Podczas wyboru medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, na kt├│rych b─Ödziemy promowa─ç nasz─ů mark─Ö lub firm─Ö, warto wzi─ů─ç pod uwag─Ö nie tylko rodzaj oferowanych produkt├│w lub us┼éug, grup─Ö docelow─ů oraz cele marketingowe, ale tak┼╝e to, czy nasza grupa docelowa rzeczywi┼Ťcie korzysta z tych platform.

Je┼Ťli nasza grupa docelowa to osoby starsze, kt├│re nie s─ů sk┼éonne do korzystania z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, to inwestycja w kampani─Ö reklamow─ů na TikToku mo┼╝e okaza─ç si─Ö niew┼éa┼Ťciwym posuni─Öciem. Z drugiej strony, je┼Ťli nasz─ů grup─ů docelow─ů s─ů m┼éodzi konsumenci, kt├│rzy du┼╝o czasu sp─Ödzaj─ů na TikToku, to inwestycja w kampani─Ö reklamow─ů na tej platformie mo┼╝e przynie┼Ť─ç wysokie zyski.

Dlatego przed rozpocz─Öciem kampanii reklamowej warto przeprowadzi─ç badania rynku i analiz─Ö naszej grupy docelowej, aby dowiedzie─ç si─Ö, na jakich platformach sp─Ödza czas i jakie rodzaje tre┼Ťci s─ů dla niej interesuj─ůce. Dzi─Öki temu b─Ödziemy w stanie wybra─ç najbardziej odpowiednie media spo┼éeczno┼Ťciowe i przyci─ůgn─ů─ç uwag─Ö naszej grupy docelowej.

Kampanii w social media nie planuj w Afryce WschodniejÔÇŽ

Chcia┼éabym podzieli─ç si─Ö z Wami ciekawym faktem - obecnie ponad 64% populacji na ┼Ťwiecie ma dost─Öp do internetu. Wed┼éug raportu Digital2023, najwi─Öcej internaut├│w mieszka w Europie P├│┼énocnej - a┼╝ 97,4%. Najmniejsza liczba internaut├│w pochodzi ze Wschodniej Afryki, gdzie dost─Öp do sieci maj─ů tylko 23,1% mieszka┼äc├│w. Te liczby pokazuj─ů, ┼╝e poziom ┼╝ycia i dost─Öpno┼Ť─ç do technologii r├│┼╝ni─ů si─Ö znacznie na ca┼éym ┼Ťwiecie. Dla wi─Ökszo┼Ťci Europejczyk├│w internet sta┼é si─Ö ju┼╝ codzienno┼Ťci─ů, ale dla wielu Afryka┼äczyk├│w jest to wci─ů┼╝ luksus.

Źródło: Digital 2023

Dost─Öpno┼Ť─ç internetu ma wp┼éyw nie tylko na poziom ┼╝ycia, ale tak┼╝e na to, jak mo┼╝na dotrze─ç do r├│┼╝nych grup odbiorc├│w. Niezale┼╝nie od tego, czy prowadzimy kampani─Ö reklamow─ů, czy polityczn─ů, internet nie zawsze jest odpowiednim kana┼éem komunikacji dla wszystkich grup docelowych. Dlatego warto pami─Öta─ç o naszych odbiorcach i zastanowi─ç si─Ö, jakie narz─Ödzia komunikacyjne b─Öd─ů dla nich najbardziej skuteczne.

U┼╝ytkownicy internetu to w zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci u┼╝ytkownicy social media w 2023 roku

Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na fakt, ┼╝e u┼╝ytkownicy internetu w zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci korzystaj─ů z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych. Raport Digital 2023 jest wa┼╝nym ┼║r├│d┼éem informacji, kt├│re ujawnia wiele ciekawych fakt├│w dotycz─ůcych naszej dzisiejszej cyfrowej rzeczywisto┼Ťci. Liczba ludno┼Ťci na ┼Ťwiecie przekracza obecnie 8 miliard├│w ludzi, a w ci─ůgu ostatniego roku ta liczba wzros┼éa o 0,8%. Oznacza to, ┼╝e nasza populacja ca┼éy czas ro┼Ťnie, a wraz z ni─ů ro┼Ťnie tak┼╝e liczba u┼╝ytkownik├│w internetu.

Z danych wynika, ┼╝e ponad 5 miliard├│w ludzi na ┼Ťwiecie ma dost─Öp do internetu. Jest to imponuj─ůca liczba, kt├│ra pokazuje, jak znacz─ůc─ů rol─Ö odgrywa internet w naszym codziennym ┼╝yciu. Co wi─Öcej, z tych 5 miliard├│w u┼╝ytkownik├│w internetu, a┼╝ 4,76 miliarda jest aktywnymi u┼╝ytkownikami medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych. Oznacza to, ┼╝e niemal ka┼╝dy, kto korzysta z internetu, jest tak┼╝e u┼╝ytkownikiem medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych.

Źródło: Digital 2023

Tylko 7% mieszka┼äc├│w Afryki ┼Ürodkowej ma konto w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych

Na ┼Ťwiecie 5 miliard├│w ludzi korzysta z internetu, a z tej liczby 4,76 miliarda jest aktywnymi u┼╝ytkownikami medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e rozk┼éad u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych w stosunku do populacji r├│┼╝ni si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od regionu. Wed┼éug raportu Digital 2023, najwi─Öcej u┼╝ytkownik├│w social media w stosunku do populacji mieszka w Europie P├│┼énocnej - a┼╝ 83,6%. Z kolei najmniejsz─ů liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w odnotowuje si─Ö w Afryce ┼Ürodkowej - jedynie 7,4% populacji korzysta z tych platform. Warto mie─ç na uwadze, ┼╝e poziom dost─Öpno┼Ťci do technologii i poziom ┼╝ycia r├│┼╝ni─ů si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od regionu. Wp┼éywa to na liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych.

┼Üwiatowa mapa sieci spo┼éeczno┼Ťciowych

W styczniu 2023 roku pojawi┼éa si─Ö nowa edycja ┼Ťwiatowej mapy sieci spo┼éeczno┼Ťciowych. Przedstawia ona najpopularniejsze serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe wed┼éug kraju, na podstawie danych ruchu Alexa i SimiliarWeb. ┼Üwiat wci─ů┼╝ podzielony jest na 3 g┼é├│wne bloki spo┼éeczno-ekonomiczne. Chiny kontrolowane przez Tencent z WeChat/Weixin (zwi─ůzane z chi┼äskim rz─ůdem). Kraje by┼éego ZSRR kontrolowane przez Megafon z VK (zwi─ůzane z rosyjskim rz─ůdem) oraz reszt─Ö ┼Ťwiata rz─ůdzi Meta. Mimo ┼╝e TikTok ma miliard u┼╝ytkownik├│w, nie jest liderem w ┼╝adnym z analizowanych kraj├│w.

Źródło: https://vincos.it/world-map-of-social-networks

Facebook posiada 2,96 miliarda aktywnych u┼╝ytkownik├│w miesi─Öcznie i jest wiod─ůc─ů sieci─ů spo┼éeczno┼Ťciow─ů w 157 spo┼Ťr├│d 167 kraj├│w (94%). WeChat z 1,28 miliarda aktywnych u┼╝ytkownik├│w miesi─Öcznie rz─ůdzi w Chinach. VK jest liderem na terytoriach rosyjskich z oko┼éo 100 milionami aktywnych u┼╝ytkownik├│w. Dzi─Öki tym danym wiemy, ┼╝e na ca┼éym ┼Ťwiecie wci─ů┼╝ dominuj─ů najwi─Öksze sieci spo┼éeczno┼Ťciowe. To, kt├│ry serwis jest najpopularniejszy, zale┼╝y w du┼╝ej mierze od politycznego i kulturowego kontekstu kraju, w kt├│rym si─Ö znajduje.

┼Üwiatowa mapa aplikacji spo┼éeczno┼Ťciowych

Je┼Ťli skupimy si─Ö na korzystaniu z komunikator├│w internetowych, otrzymamy nieco inn─ů map─Ö, ale z podobnym podzia┼éem. Meta i Tencent nadal dominuj─ů, jednak zauwa┼╝alne s─ů r├│wnie┼╝ r├│┼╝nice regionalne. Kore─Ö Po┼éudniow─ů reprezentuje przede wszystkim KakaoTalk, a Japonia preferuje LINE. LINE stworzone jest przez Z Holdings, kontrolowane przez Softbank Group i Naver Corporation).

WhatsApp, z og├│ln─ů liczb─ů 2 miliard├│w u┼╝ytkownik├│w dziennie, jest najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywan─ů aplikacj─ů w 37 spo┼Ťr├│d 61 analizowanych kraj├│w. Facebook przoduje w 8 krajach (w tym w USA i Kanadzie). Messenger w 12 (w tym w Australii i Europie Wschodniej). Wida─ç zatem, ┼╝e preferencje u┼╝ytkownik├│w komunikator├│w internetowych r├│wnie┼╝ zale┼╝─ů od czynnik├│w kulturowych i regionalnych.

Źródło: https://vincos.it/world-map-of-social-networks/

Social media w 2023 - Polsce

W Polsce obecnie mieszka 41,48 miliona ludzi, z czego 60% to mieszka┼äcy miast. Niemal 88,4% populacji, czyli blisko 37 milion├│w os├│b, korzysta z internetu, co stanowi znacznie powy┼╝ej ┼Ťredniej ┼Ťwiatowej. Co wi─Öcej, liczba aktywnych u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych w Polsce wynosi a┼╝ 27,5 miliona, co stanowi 66,3% ludno┼Ťci. Ostatni rok przyni├│s┼é tak┼╝e dodatkowe 3,2 miliona mieszka┼äc├│w w kraju. Stanowi to 8,5% wzrost og├│┼éu, a liczba u┼╝ytkownik├│w internetu wzros┼éa o 2,9 miliona.

Źródło: Digital 2023

Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e w Polsce ┼Ťredni wiek ludno┼Ťci uleg┼é obni┼╝eniu. Obecnie wynosi 40,2 lata, co stanowi pozytywny trend po d┼éu┼╝szym okresie wzrostu ┼Ťredniego wieku. Mimo to, nadal jest to wy┼╝szy ┼Ťredni wiek ni┼╝ w przypadku ca┼éego ┼Ťwiata, gdzie wynosi on 30,4 lat (wg Digital 2023).

Technologia w r─Ökach Polak├│w

W Polsce przeci─Ötny wiek to 40 lat, jednak warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na podzia┼é spo┼éecze┼ästwa ze wzgl─Ödu na wiek. Niestety, statystyki nie s─ů optymistyczne - populacja Polski starzeje si─Ö, a najwi─Öksz─ů grup─ů ludno┼Ťci s─ů osoby powy┼╝ej 65 roku ┼╝ycia (18,5%). Bezpo┼Ťrednio po nich znajduj─ů si─Ö osoby w wieku 35-44 (16,3%), za┼Ť ludzie m┼éodzi w wieku 18-24 stanowi─ů tylko 7,8% spo┼éecze┼ästwa. Liczba os├│b w wieku 65+ jest ogromna, a to w┼éa┼Ťnie do nich warto kierowa─ç swoje oferty. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e media spo┼éeczno┼Ťciowe s─ů niewystarczaj─ůce - starsi ludzie nie s─ů aktywnymi u┼╝ytkownikami portali spo┼éeczno┼Ťciowych.

Nasze społeczeństwo starzeje się

Warto przyjrze─ç si─Ö jednak podzia┼éowi spo┼éecze┼ästwa ze wzgl─Ödu na wiek. Niestety, statystyki nie napawaj─ů optymizmem - Polska to kraj o starzej─ůcej si─Ö populacji. Najliczniejsz─ů grup─ů wiekow─ů stanowi─ů osoby powy┼╝ej 65 roku ┼╝ycia (18,5%). Tu┼╝ za nimi plasuj─ů si─Ö ludzie w wieku 35-44 lat (16,3%). M┼éodzi ludzie w wieku 18-24 lat stanowi─ů jedynie 7,8% spo┼éecze┼ästwa.

Źródło: Digital 2023

Wa┼╝ne jest, aby zwr├│ci─ç uwag─Ö na du┼╝y odsetek os├│b w wieku 65+ i kierowa─ç do nich swoje propozycje. Warto jednak pami─Öta─ç, ┼╝e w przypadku tego segmentu, media spo┼éeczno┼Ťciowe mog─ů okaza─ç si─Ö niewystarczaj─ůce. Starsze osoby nie s─ů bowiem aktywnymi u┼╝ytkownikami portali spo┼éeczno┼Ťciowych.

Przeci─Ötny Polak sp─Ödza w internecie blisko 7 godzin!

Teraz przyjrzymy si─Ö mniej optymistycznemu aspektowi - czasowi, jaki ka┼╝dego dnia sp─Ödzamy w internecie. W bie┼╝─ůcym roku wynosi on ┼Ťrednio 6 godzin i 42 minuty. Oznacza to wzrost o 2 minuty w por├│wnaniu z rokiem ubieg┼éym. Z punktu widzenia marketingu, jest to oczywi┼Ťcie korzystna wiadomo┼Ť─ç. Trudno nie by─ç zadowolonym, gdy nasza ┼Ťrednia grupa odbiorc├│w reklam i komunikat├│w po┼Ťwi─Öca tak wiele czasu ekranom.

W samych mediach spo┼éeczno┼Ťciowych przeci─Ötny czas sp─Ödzony przez u┼╝ytkownik├│w wynosi 2 godziny i 2 minuty. Stanowi to wzrost a┼╝ o 13 minut w por├│wnaniu z poprzednim rokiem.

Źródło: Digital 2023

Najwi─Öksz─ů liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w social media stanowi─ů osoby w wieku 25-34 lata

Najliczniejsz─ů grup─Ö u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych stanowi─ů osoby w wieku 25-34 lata. Cho─ç ta ┼Ťrednia mo┼╝e si─Ö r├│┼╝ni─ç w zale┼╝no┼Ťci od konkretnej platformy, zauwa┼╝alna jest tendencja do skupienia si─Ö na grupie wiekowej 18-44 lat. Osoby powy┼╝ej 65 roku ┼╝ycia stanowi─ů jedynie niewielki odsetek (pomimo ich liczno┼Ťci w ca┼éym spo┼éecze┼ästwie).

Podczas planowania strategii komunikacji w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych dla naszych odbiorc├│w, kluczowe jest posiadanie wiedzy o ich preferowanych platformach. W tym celu warto zwr├│ci─ç si─Ö do najnowszych statystyk, takich jak te przedstawione przez portal Statista, kt├│re pokazuj─ů rozk┼éad u┼╝ytkownik├│w poszczeg├│lnych medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych na ┼Ťwiecie wed┼éug wieku i p┼éci na stycze┼ä 2023 roku.

Najwi─Öksz─ů liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w Facebooka stanowi─ů m─Ö┼╝czy┼║ni w wieku od 25-34 lat

W styczniu 2023 roku najwi─Öksz─ů grup─Ö u┼╝ytkownik├│w Facebooka stanowili m─Ö┼╝czy┼║ni w wieku 25-34 lata, reprezentuj─ůcy 17,6% u┼╝ytkownik├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Drug─ů co do wielko┼Ťci grup─Ö na tej platformie stanowili m─Ö┼╝czy┼║ni w wieku 18-24 lata.

Facebook to internetowa firma za┼éo┼╝ona w 2004 roku, kt├│ra zadebiutowa┼éa na gie┼édzie w 2012 roku. Jest to jedna z najwi─Ökszych firm internetowych na ┼Ťwiecie, z wp┼éywami wykraczaj─ůcymi poza media spo┼éeczno┼Ťciowe. Nale┼╝y do tzw. Wielkiej Czw├│rki firm technologicznych wraz z Google, Apple i Amazon. Facebook jest r├│wnie┼╝ najpopularniejsz─ů sieci─ů spo┼éeczno┼Ťciow─ů na ┼Ťwiecie, a do jej portfela nale┼╝─ů r├│wnie┼╝ trzy inne us┼éugi z miliardami u┼╝ytkownik├│w: komunikatory mobilne WhatsApp i Facebook Messenger, a tak┼╝e aplikacja do udost─Öpniania zdj─Ö─ç Instagram.

Ponad 60% wszystkich u┼╝ytkownik├│w Instagrama to osoby w wieku od 18 ÔÇô 34 lat

Od stycznia 2023 roku, blisko 31% ┼Ťwiatowej publiczno┼Ťci Instagrama by┼éo w wieku 18-24 lat, a 30,3% u┼╝ytkownik├│w w wieku 25-34 lat. Og├│lnie rzecz bior─ůc, 15,7% u┼╝ytkownik├│w znajdowa┼éo si─Ö w grupie wiekowej 35-44 lat.

Z oko┼éo miliardem aktywnych u┼╝ytkownik├│w miesi─Öcznie, Instagram zalicza si─Ö do najpopularniejszych sieci spo┼éeczno┼Ťciowych na ┼Ťwiecie. Jedn─ů z najbardziej lubianych funkcji Instagrama s─ů Stories. U┼╝ytkownicy mog─ů publikowa─ç zdj─Öcia i filmy na swoim strumieniu Stories, a te tre┼Ťci s─ů dost─Öpne dla innych do ogl─ůdania przez 24 godziny, po czym znikaj─ů. W styczniu 2019 roku, firma og┼éosi┼éa, ┼╝e Instagram Stories ma 500 milion├│w aktywnych u┼╝ytkownik├│w dziennie. Instagram Stories konkuruj─ů bezpo┼Ťrednio ze Snapchatem, inn─ů aplikacj─ů do udost─Öpniania zdj─Ö─ç, kt├│ra zdoby┼éa popularno┼Ť─ç dzi─Öki funkcji "znikaj─ůcych zdj─Ö─ç". W drugim kwartale 2021 roku, Snapchat mia┼é 293 miliony aktywnych u┼╝ytkownik├│w dziennie.

21,5% globalnej publiczno┼Ťci TikToka stanowi─ů kobiety w wieku od 18 do 24 lat

Wed┼éug raportu Statista, 21,5% globalnej publiczno┼Ťci TikToka to kobiety w wieku 18-24 lata, podczas gdy m─Ö┼╝czy┼║ni w tym samym przedziale wiekowym stanowi─ů oko┼éo 17% u┼╝ytkownik├│w platformy. Onlineowa publiczno┼Ť─ç tej popularnej platformy wideo obejmuje r├│wnie┼╝ 17% u┼╝ytkowniczek w wieku 25-34 lat oraz 15% u┼╝ytkownik├│w w tym samym przedziale wiekowym.

60% u┼╝ytkownik├│w LinkedIn na ca┼éym ┼Ťwiecie stanowi─ů ludzie w wieku od 25 do 34 lat 

Na ca┼éym ┼Ťwiecie, 60% u┼╝ytkownik├│w LinkedIn stanowi─ů osoby w wieku 25-34 lata. W por├│wnaniu, u┼╝ytkownicy powy┼╝ej 55 lat to zaledwie 2,9% publiczno┼Ťci tej platformy spo┼éeczno┼Ťciowej. Dodatkowo, u┼╝ytkownicy w wieku 18-24 lata reprezentuj─ů 21,7% bazy u┼╝ytkownik├│w tej profesjonalnej sieci spo┼éeczno┼Ťciowej.

Social media w 2023 maj─ů przede wszystkim ┼é─ůczy─ç nas z bliskimi

Zanim zaczniemy budowa─ç relacje z klientami w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, warto zrozumie─ç, jakie s─ů g┼é├│wne motywy korzystania z tych platform. Tw├│rcy medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych dbaj─ů o to, aby algorytmy dostarcza┼éy u┼╝ytkownikom tre┼Ťci, kt├│re ich interesuj─ů.

Najwa┼╝niejsze powody korzystania z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych to przede wszystkim utrzymywanie kontaktu z rodzin─ů i przyjaci├│┼émi (51,9%), ┼Ťledzenie najnowszych informacji (51,6%), sp─Ödzanie czasu wolnego (48,2%), a tak┼╝e poszukiwanie ciekawych tre┼Ťci (np. wideo - 31,9%) i inspiracji (31,3%). Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö, ┼╝e prawie 30% u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych poszukuje tu produkt├│w do zakupu, a tak┼╝e tre┼Ťci tworzonych przez marki (26,8%). To potwierdza, ┼╝e medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych nie mo┼╝na ignorowa─ç przy budowaniu strategii produktu.

Nadal najpopularniejszym medium spo┼éeczno┼Ťciowym w Polsce jest Facebook

Nie powinno nikogo zaskakiwa─ç, ┼╝e Facebook jest najpopularniejsz─ů platform─ů spo┼éeczno┼Ťciow─ů w Polsce, z kt├│rej korzysta a┼╝ 87,5% u┼╝ytkownik├│w internetu w wieku 16-64 lat. Na kolejnych miejscach znajduj─ů si─Ö FB Messenger (79,3%), Instagram (61,5%) oraz WhatsApp (52%). W pierwszej pi─ůtce umie┼Ťci┼é si─Ö r├│wnie┼╝ TikTok, kt├│ry zdoby┼é ju┼╝ ponad 30% u┼╝ytkownik├│w internetu. Platforma biznesowa LinkedIn r├│wnie┼╝ zanotowa┼éa wzrost ÔÇô w tym roku korzysta z niej ju┼╝ 17% internaut├│w.

Social media maj─ů bawi─ç i zbli┼╝a─ç

W raporcie Digital2023 znajduje si─Ö r├│wnie┼╝ interesuj─ůce zestawienie dotycz─ůce preferencji u┼╝ytkownik├│w odno┼Ťnie kont spo┼éeczno┼Ťciowych, kt├│re obserwuj─ů. Bez niespodzianek na pierwszym miejscu s─ů konta rodzin, przyjaci├│┼é i znajomych (50,7%). Kolejne miejsca zajmuj─ů konta zwi─ůzane z rozrywk─ů, memami (32,2%), zespo┼éami muzycznymi i piosenkarzami (30,1%), sportowcami (28,4%) oraz ulubionymi markami (25%). Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e u┼╝ytkownicy internetu chc─ů przede wszystkim utrzymywa─ç relacje z rodzin─ů i bawi─ç si─Ö, co stanowi wa┼╝ne przes┼éanie dla marek.

Źródło: Digital 2023

Najpopularniejsze trendy medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych w ostatnich latach

  1. Rosn─ůce znaczenie wideo - media spo┼éeczno┼Ťciowe coraz bardziej koncentruj─ů si─Ö na wideo, a platformy takie jak YouTube, TikTok i Instagram promuj─ů filmy w swoich funkcjach i algorytmach.
  2. Tre┼Ťci w czasie rzeczywistym - transmisje na ┼╝ywo, stories czy rolki staj─ů si─Ö coraz bardziej popularne w┼Ťr├│d u┼╝ytkownik├│w medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych.
  3. Media spo┼éeczno┼Ťciowe jako platformy handlowe - wiele serwis├│w spo┼éeczno┼Ťciowych wprowadza narz─Ödzia i funkcje umo┼╝liwiaj─ůce sprzeda┼╝ produkt├│w bezpo┼Ťrednio ze swoich stron.
  4. ┼Üwiadomo┼Ť─ç prywatno┼Ťci i ochrony danych - coraz wi─Öcej u┼╝ytkownik├│w zwraca uwag─Ö na te kwestie, co sk┼éania platformy do wprowadzenia nowych narz─Ödzi i funkcji zapewniaj─ůcych wi─Öksz─ů kontrol─Ö nad danymi osobowymi.
  5. Sztuczna inteligencja i chatboty - staj─ů si─Ö coraz bardziej powszechne w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, umo┼╝liwiaj─ůc lepsz─ů personalizacj─Ö i obs┼éug─Ö klienta.
  6. Interaktywno┼Ť─ç - rosn─ůcy trend w wideo, streamingu i grach. Firmy tworz─ů interaktywne tre┼Ťci, kt├│re anga┼╝uj─ů odbiorc├│w, a nie tylko prezentuj─ů im informacje.

O czym musisz pami─Öta─ç buduj─ůc strategi─Ö social media w 2023 roku?

Oto kilka kluczowych element├│w, o kt├│rych warto pami─Öta─ç, buduj─ůc strategi─Ö social media w 2023 roku:

  • Zdefiniowanie cel├│w - przedsi─Öbiorcy powinni okre┼Ťli─ç konkretne cele, kt├│re chc─ů osi─ůgn─ů─ç za pomoc─ů medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, takie jak zwi─Ökszenie zasi─Ögu marki, wzrost sprzeda┼╝y, budowanie lojalno┼Ťci klient├│w czy generowanie ruchu na stronie internetowej.
  • Poznanie swojej grupy docelowej - przedsi─Öbiorcy musz─ů zg┼é─Öbi─ç potrzeby, preferencje i zachowania swojej grupy docelowej, aby lepiej zrozumie─ç, jak komunikowa─ç si─Ö z ni─ů i jakie kana┼éy spo┼éeczno┼Ťciowe preferuje.
  • Wyb├│r odpowiednich kana┼é├│w spo┼éeczno┼Ťciowych - przedsi─Öbiorcy powinni dok┼éadnie przeanalizowa─ç dost─Öpne kana┼éy spo┼éeczno┼Ťciowe i wybra─ç te, kt├│re s─ů najbardziej efektywne w docieraniu do ich grupy docelowej oraz najbardziej odpowiednie dla komunikacji marki.
  • Tworzenie warto┼Ťciowych i anga┼╝uj─ůcych tre┼Ťci - przedsi─Öbiorcy musz─ů opracowa─ç tre┼Ťci, kt├│re s─ů atrakcyjne, edukacyjne, inspiruj─ůce lub rozrywkowe, aby przyci─ůgn─ů─ç uwag─Ö swojej grupy docelowej i zbudowa─ç z ni─ů trwa┼ée relacje.
  • Regularna aktywno┼Ť─ç i interakcja z odbiorcami - przedsi─Öbiorcy powinni utrzymywa─ç sta┼é─ů obecno┼Ť─ç w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, regularnie publikuj─ůc tre┼Ťci i anga┼╝uj─ůc si─Ö w dialog z klientami, odpowiadaj─ůc na komentarze, pytania i opinie.
  • Monitoring i analiza dzia┼éa┼ä - przedsi─Öbiorcy musz─ů regularnie mierzy─ç i analizowa─ç wyniki swoich dzia┼éa┼ä w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, aby oceni─ç ich efektywno┼Ť─ç i wprowadza─ç niezb─Ödne korekty do strategii.
  • Dostosowanie si─Ö do aktualnych trend├│w - warto by─ç na bie┼╝─ůco z najnowszymi trendami w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, takimi jak rozw├│j technologii AR/VR, rosn─ůca popularno┼Ť─ç tre┼Ťci wideo czy nowe funkcje handlowe, aby efektywnie wykorzysta─ç te mo┼╝liwo┼Ťci w strategii social media.

Social media w 2023 roku

Podsumowuj─ůc, istotne aspekty strategii social media w 2023 roku obejmuj─ů zrozumienie demografii u┼╝ytkownik├│w poszczeg├│lnych platform, takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn, oraz dostosowanie dzia┼éa┼ä do preferencji grupy docelowej. U┼╝ytkownicy medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych korzystaj─ů z tych platform g┼é├│wnie w celu utrzymania kontakt├│w z rodzin─ů i przyjaci├│┼émi, a tak┼╝e dla rozrywki, informacji czy inspiracji.

Przy tworzeniu strategii social media kluczowe jest zdefiniowanie cel├│w, poznanie grupy docelowej, wyb├│r odpowiednich kana┼é├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, tworzenie warto┼Ťciowych tre┼Ťci, regularna aktywno┼Ť─ç, monitoring i analiza dzia┼éa┼ä, a tak┼╝e dostosowanie si─Ö do aktualnych trend├│w w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych.

Nale┼╝y r├│wnie┼╝ pami─Öta─ç o tym, ┼╝e najpopularniejsze platformy spo┼éeczno┼Ťciowe w Polsce to Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp oraz TikTok, a LinkedIn zyskuje na znaczeniu jako platforma biznesowa. Warto zatem dostosowa─ç swoje dzia┼éania do specyfiki ka┼╝dej z tych platform, by w pe┼éni wykorzysta─ç ich potencja┼é i osi─ůgn─ů─ç zamierzone cele.

ÔÇî Daria Widerowska, Executive MBA

Jestem CEO oraz redaktork─ů naczeln─ů portalu BRAND NEW, wyk┼éadowc─ů na studiach Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci, a dodatkowo prowadz─Ö zaj─Öcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Wy┼╝szej Szkole Bankowej w Poznaniu. Konsultantka oraz menad┼╝erka marketingu i PR.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify