Social media od podstaw... czyli kilka słów o tym, jak zaistnieć w wirtualnym świecie

Według raportu stworzonego przez We are social i Hootsuite na początku 2021 roku na całym świecie było […]

Czas czytania: 8 minut
Opublikowane: 26 maja, 2021

Według raportu stworzonego przez We are social i Hootsuite na początku 2021 roku na całym świecie było już 4,33 miliarda użytkowników social media, a stanowi to aż 55% populacji naszego globu. Niesamowite, prawda?

Może Was zaskoczę, ale prywatnie nie jestem fanką mediów społecznościowych. Być może wynika to z faktu, że mam większą wiedzę na ich temat niż przeciętny użytkownik i widzę zagrożenia, jakie ze sobą niosą. Z jednej strony chodzi o bezpieczeństwo, dane osobowe, którymi się dzielimy z wielkimi korporacjami, ale również aspekty wpływu społecznego na postrzeganie świata i siebie.

Pewnie znacie niedawną akcję Dove, które pokazuje, jak social media kreują nieprawdziwy wizerunek.

Jednak z punktu widzenia profesjonalisty, marketera i przedstawiciela biznesu widzę ogrom możliwości, których niemądrze byłoby nie wykorzystać. Jak to zrobić, dowiecie się z dzisiejszego artykułu.

Czym są social media (media społecznościowe)?

Media społecznościowe (ang. social media) to różnego typu serwisy społecznościowe, które za pośrednictwem aplikacji bądź stron internetowych pozwalają na szybki przekaz informacji pomiędzy użytkownikami. Opierają się one na otwartym modelu dyskusji, zapewniającym możliwość dzielenia się swoimi opiniami ze wszystkimi użytkownikami, a także z firmami, instytucjami i markami.

Charakterystyczne cechy social media

Wszystkie dostępne media społecznościowe łączą charakterystyczne cechy wspólne takie jak:

  • Media społecznościowe wymagają zaangażowania swoich użytkowników. Aktywność jest wymagana po to, by social media mogły się rozwijać i rozbudowywać. Z tego powodu uczestnicy powinni nie tylko udostępniać swoje treści, ale również uczestniczyć w dyskusjach oraz wyrażać opinie na temat informacji publikowanych przez innych użytkowników serwisów społecznościowych.
  • Publikacje treści są niemal natychmiastowe, dzięki czemu użytkownicy mogą na bieżąco reagować na pojawiające się informacje.
  • Social media działają na dowolną skalę, zarówno lokalnie, jak i globalnie. Dzięki temu użytkownicy w łatwy sposób mogą kontaktować się z innymi, w różnych zakątkach świata. Globalny wymiar mediów społecznościowych pozwala również na rozwój lokalnych biznesów – wyobraźmy sobie mały, rodzinny sklepik z rękodziełami z Poznania. Dzięki światowej skali social media, może on dotrzeć do przeróżnych odbiorców.
  • Media społecznościowe dają równe prawa swoim użytkownikom. Każdy z nas ma możliwość tworzenia i udostępniania treści, które są zgodne z regulaminem. To samo dotyczy odbioru treści, które na ogół są ogólnodostępne.
  • Social media są dostępne dla każdego odbiorcy, w dowolnym miejscu i czasie. Przynajmniej teoretycznie. Należy wziąć pod uwagę, że w państwach totalitarnych, niektóre social media nie są dostępne bądź działają tam ich rodzime odpowiedniki.

Najpopularniejsze media społecznościowe na świecie

Liczba użytkowników mediów społecznościowych w 2021 roku wzrosła o 13,7%, co przekłada się na ponad 16 nowych użytkowników co sekundę. Obecnie ponad 70% globalnej populacji posiada swoje konta w social media.

Na dodatek typowy użytkownik aktywnie korzysta z ponad 6 różnych portali, spędzając na nich średnio 2,5 godziny dziennie.

Dla wielu z nas Facebook i Instagram są najpopularniejszymi portalami społecznościowymi na świecie. Jednak to nie jest prawda. Według zestawienia opracowanego przez Alexa i SimiliarWeb, Facebook jest liderem w Europie Zachodniej, Australii oraz w Ameryce Północnej i Południowej, jednak w krajach azjatyckich sytuacja wygląda nieco inaczej.

social media
Źródło: Alexa/SimiliarWeb
Logo WeChat
Logo WeChat

Dla przykładu Chiny nałożyły państwową blokadę na zagraniczne serwisy internetowe, takie jak Facebook, YouTube, Twitter, WhatsApp, Yahoo i Messenger. Portal Marka Zuckerberga został zablokowany już w lipcu 2009 roku, tuż po zamieszkach na zachodzie kraju. W Chinach funkcjonują jednak własne serwisy: WeChat, Sina Weibo, Tencent QQ, Tencent Video, Xiao Hong Shu, Douban, Zhihu, Meituan – Dianping, Toutiao, DouYin.

Logo V kontakte
Logo V kontakte

W Rosji wiodącym serwisem społecznościowym jest V Kontakte, który podobnie jak social media w Chinach nie cieszy się pełną swobodą. Staje się on elementem gry politycznej i coraz częściej pojawiają się w rosyjskiej Dumie zapędy, by wprowadzać różnego typu cenzurę.

Dla przykładu w grudniu 2020 roku przyjęto ustawę wprowadzającą rejestr mediów społecznościowych w Rosji. Narzuca ona obowiązek usuwania treści, które będą uznane przez posłów za niezgodne z prawem i porządkiem publicznym.

Kolejnym, dość przerażającym przykładem jest Korea Północna, która słynie z dyktatury i silnej potrzeby izolacji przed światem. Według szacunków jedynie 0,1% populacji tego kraju może korzystać z internetu. Większość mieszkańców ma dostęp do…  intranetu, który nosi nazwę Kwangmyong. Sieć otwarto w 2000 roku i od internetu różni się tym, że jest zamkniętą, odizolowaną pętlą. W Korei Północnej klasyczne media społecznościowe nie są dostępne – istnieje za to własna, kontrolowana sieć społecznościowa, która jest niedostępna dla obcokrajowców.

Z ciekawostek najpopularniejszym medium społecznościowym w Japonii jest Twitter, a w Iranie Instagram.

Iran również jest państwem, które stara się wprowadzić cenzurę wojskową nad sieciami społecznościowymi. Oficjalnie wszystkie platformy social media w Iranie są zablokowane, choć nie zakazane. Jednak według ostatnich badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Technologii Informacyjno - Komunikacyjnych ponad połowa z 82 milionów mieszkańców Iranu ma konta na co najmniej jednej z teoretycznie zablokowanych platform. Reżim analizuje działania obywateli w mediach społecznościowych, badając ich nastroje społeczne oraz aktywność polityczną.

Rodzaje mediów społecznościowych

Wielu z nas, mówiąc o social media, myśli o najpopularniejszych platformach takich jak Facebook, LinkedIn czy Instagram. Warto jednak zwrócić uwagę na inne rodzaje mediów społecznościowych takie jak:

Tradycyjne portale społecznościowe (Facebook, Nasza Klasa)

Charakterystyczne dla klasycznych portali społecznościowych jest łatwy dostęp, możliwość szybkiego założenia konta dla użytkownika, jak i dla firmy, a także szerokie możliwości kontaktu z innymi użytkownikami poprzez video, tekst, udostępnione linki, gry. Tradycyjne serwisy społecznościowe są niezwykle popularne, stąd też duża baza użytkowników. To wszystko powoduje, że ten typ mediów społecznościowych jest bardzo chętnie wykorzystywany przez firmy, jako kanał komunikacji pozwalający na aktywne działania w zakresie brandingu, budowania lojalności, jak i sprzedaży poprzez media społecznościowe.

Portale wideo (YouTube, Wrzuta, Tik Tok)

Serwisy typu wideo stanowią alternatywę dla telewizji. Zapewniają swoim użytkownikom rozrywkę, ale także dostęp do szkoleń, webinarów i merytorycznych treści o wysokiej wartości. Również to medium cieszy się dużym zaufaniem firm, ponieważ świetnie sprawdza się przy budowaniu świadomości marki.

Fora dyskusyjne

Na różnego typu forach spotykają się użytkownicy o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Dają one możliwość dyskusji, przekazywania własnych opinii, informacji, porad. Tematyczne fora również są dobrym miejscem na promocje marki, jednak tym przypadku komunikacja nie powinna opierać się na reklamie. Marki powinny być wspierające i eksperckie, ale na pewno nie nachalne.

Eksperckie/profesjonalne portale społecznościowe (LinkedIn, GoldenLine)

Serwisy typu LinkedIn są idealnym miejscem, by budować markę osobistą, a także rozbudowywać koncepcję employer brandingu i employer advocacy. To są również miejsca, w których powinna zaistnieć marka biznesowa, angażując użytkowników oraz udostępniając profesjonalne treści. Wiele osób posiada tam konta w celach rekrutacyjnych bądź by pozyskać klientów.

Mikroblogi (Twitter)

To są miejsca, w których użytkownicy mogą udostępniać swoje opinie, a także obserwować innych, komentując ich wpisy, zdjęcia i wideo. Charakterystyczną cechą jest możliwość stworzenia komunikatu nie dłuższego niż 150 znaków. Twitter to medium, które jest szczególnie popularne wśród polityków i dziennikarzy.

Blogi firmowe i blogi eksperckie

Osobiście wszystkie firmy, z którymi współpracuję, zachęcam do stworzenia bloga firmowego bądź bloga eksperckiego. Pozwalają one zbudować wizerunek specjalisty, marki, której można zaufać. Tego typu media społecznościowe również pozwalają zbudować markę osobistą eksperta. Dodatkową zaletą blogów firmowych jest pozytywny wpływ na proces pozycjonowania się strony internetowej.

Czy zawsze warto być w social media?

Moim zdaniem warto działać w mediach społecznościowych, ale nie oszukujmy się – nie każdy nadaje się do tego, by prowadzić firmowy profil. Najczęściej zajmują się nimi osoby przypadkowe, czyli sekretarki, asystentki, często również właściciele małych biznesów. No i w tym leży problem. Nie twierdzę, że aby mieć firmowe konto należy zatrudnić ekspertów – zdecydowanie nie, ale wiedza z zakresu PR, a także tego, jak funkcjonuje ten specyficzny świat, powinna być obowiązkowa.

Kiedy warto założyć biznesowy profil w mediach społecznościowych?

  • Masz strategię dla swojej marki. No tak, każdy, kto mnie zna, pewnie pomyśli „a ona znów o strategii”. Tak i pewnie będę to powtarzać do końca mych dni. Strategia to podstawa wszelkich działań! Jeżeli nie wiemy, co właściwie chcemy osiągnąć, jakie są nasze cele, a także, w jaki sposób będziemy realizować działania, szansę na sukces mamy po prostu niewielką.
  • Świadomie budujesz wizerunek swojej marki. Świadomie to znaczy, że wiesz, w jaki sposób chcesz być postrzegany oraz jak to osiągnąć. Zwróć też uwagę, że powinieneś mądrze wybrać platformę, na której będziesz realizować działania. Niekoniecznie każda jest dla Ciebie. Dla przykładu, czy znasz zakłady kosmetyczne na LinkedIn?
  • Szukasz nowego kanału komunikacji. Świetnie – media społecznościowe to na pewno dobry pomysł. Poza tym zawsze będę powtarzać, że warto być tam, gdzie nasi klienci – ale z rozwagą! Nie wrzucaj nudnych reklam produktowych na fanpage. Niekoniecznie użytkownicy Facebooka mają ochotę w wolnej chwili oglądać promocję na rury stalowe do instalacji przemysłowych… no, chyba że zrobisz to dobrze, z dystansem i humorem!
  • Szukasz potencjalnych klientów. Social media są świetnym miejscem, gdzie można spotkać klientów tych obecnych, jak i potencjalnych. Prócz możliwości komunikowania się z nim za pośrednictwem bezpłatnych wiadomości bądź komunikatów zamieszczanych na profilu firmy, można również wykorzystać dość silnie rozwinięte opcje reklamowania się.
  • Chcesz, by Twoja firma i marka były postrzegane jako nowoczesne. Jeżeli zależy Ci, aby Twoja marka była postrzegana jako atrakcyjna, nowoczesna i interesująca, warto posiadać profil na mediach społecznościowych. Oczywiście sam pusty profil nie wystarczy, ale należy go uzupełniać interesującym contentem, który może zainteresować użytkowników mediów społecznościowych.

A jak wybrać social media, w których warto być?

Nie każda firma i marka odnajdzie się we wszystkich kanałach social media. Są marki, do których niektóre portale po prostu nie pasują. Dla przykładu na LinkedIn czy na Twitterze reklama sprzętu sportowego bądź bielizny nie przyniesie dużej konwersji. Nie jest to miejsce, w którym użytkownicy szukają takich rzeczy. Tym samym warto rozważyć czy instytucje prawne lub państwowe powinny znajdować się na TikToku - czego nie wykluczam, ale wówczas wymagana jest dobra strategia.

Media społecznościowe oferują zarówno użytkownikom, jak i firmom ogrom możliwości, które Wam z chęcią przedstawię w kolejnym artykule.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify