W jaki sposób wybrać najlepsze słowa kluczowe dla kampanii w Google Ads?

Słowa kluczowe są niezwykłe ważnym elementem każdej kampanii w sieci wyszukiwań Google Ads (dawniej Google AdWords). Określają […]

Czas czytania: 6 minut
Opublikowane: 9 czerwca, 2021

Słowa kluczowe są niezwykłe ważnym elementem każdej kampanii w sieci wyszukiwań Google Ads (dawniej Google AdWords). Określają one pojedyncze wyrazy bądź frazy, które wykorzystywane są po to, by odpowiednio dobrać reklamy do haseł wpisywanych przez internautów.

Jeżeli zrobisz to dobrze, to będziesz w stanie dotrzeć do właściwych osób, w odpowiednim czasie, a w konsekwencji podniesiesz swoją efektywność, sprzedaż i konwersję. Proste, prawda? No właśnie wcale nie aż takie proste…

Jak działają słowa kluczowe w Google Ads?

Jak to działa w praktyce? Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z bielizną damską. Masz w swoim asortymencie setki produktów z różnych kategorii. Zbliża się sezon letni, więc najpopularniejsze stają się stroje kąpielowe. Co zrobić, by dotrzeć z nimi do odpowiednich odbiorców?

Po pierwsze musisz przeanalizować, jakich słów używa potencjalny klient poszukujący tego typu bielizny. Możesz w tym celu wykorzystać planer słów kluczowych — który jest narzędziem dostępnym w ramach platformy Google Ads. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jakie inne wyrażenia są wyszukiwane przez internautów.

Wpisując frazę "stroje kąpielowe" otrzymujesz nie tylko inne podpowiedzi słów, które warto wykorzystać w swoich kampaniach i grupach reklam, ale również między innymi ich średnią miesięczną ilość wyszukiwań oraz sugerowane koszty za kliknięcie.

Wracając do naszego przykładu, widzimy, że Google wskazuje również takie frazy jak "kostium kąpielowy", "strój kąpielowy jednoczęściowy", "stroje kąpielowe dwuczęściowe", "stroje kąpielowe damskie”, "stroje kąpielowe z wysokim stanem", etc.

Kampania Google

Widzimy już, że Google Ads zasugerował nam słowa kluczowe, które warto byłoby umieścić w różnych grupach reklamowych – gdyż zainteresowani mają inne intencje zakupowe, a tym samym inaczej będzie dla nich skonstruowana reklama. Co to oznacza?

Klienci poszukujący strojów kąpielowych jednoczęściowych mają sprecyzowane oczekiwania, dlatego nie warto kierować ich na przykład na stronę produktów typu bikini. Oznacza to, że nasza kampania „stroje kąpielowe” powinna składać się co najmniej z grup „stroje kąpielowe jednoczęściowe” i „stroje kąpielowe dwuczęściowe”.

Uwaga! Google Ads daje również możliwość wykluczenia słów kluczowych – czyli sprawienia, by na niektóre frazy twoja reklama się nie pokazywała. Dla przykładu, jeżeli nie masz w swojej ofercie „tankinii” – czyli typ stroju kąpielowego dwuczęściowego, ale w specyficznej wersji składającej się z koszulki oraz fig, to możesz wykluczyć to słowo ze swojej kampanii.

Co teraz? Teraz czas, byście dowiedzieli się, czym są dopasowania słów kluczowych do wyszukiwań i po co je wykorzystujemy.

Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads

Kampania Google
Źródło: Google Ads

Jak już wcześniej wspomniałam, słowa i wyrażenia kluczowe są wykorzystywane po to, by odpowiednio dopasować wyświetlane reklamy do haseł wyszukiwanych przez użytkowników internetu. Typy dopasowania słów kluczowych służą do tego, by określić, w jakim stopniu dane słowo kluczowe ma odpowiadać wyszukiwanej frazie.

Co to oznacza? Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców możesz wykorzystać dopasowanie przybliżone, a jeśli do konkretnych – sprecyzowanych internautów – wykorzystaj dopasowanie ścisłe.

Czym jest dopasowanie ścisłe do słów kluczowych w Google Ads?

W przypadku dopasowania ścisłego twoje reklamy będą się pojawiać w wynikach wtedy, gdy internauci wyszukują hasła, mające to samo znaczenie bądź ten sam zamiar co wybrane przez ciebie słowa kluczowe.

Dopasowanie ścisłe zapewnia użytkownikom największą kontrolę na tym, kto widzi reklamę. Ten typ dopasowania oznacza się kwadratowymi nawiasami:

  • [jednoczęściowy strój kąpielowy]
  • [bikini]

Czym są dopasowania do wyrażenia w Google Ads?

W przypadku dopasowania do wyrażenia twoje reklamy mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania zawierającego znaczenie danego słowa kluczowego.

Według Google Ads znaczenie to może być domniemane, a tym samym wyszukiwania internautów mogą być bardziej szczegółowe.

Dopasowanie do wyrażenia jest elastyczniejsze od dopasowania ścisłego, ale z drugiej strony zapewnia bardziej precyzyjne kierowanie niż dopasowanie przybliżone. Ten typ dopasowania przyjmuje zapis z użyciem cudzysłowu.

  • "stroje kąpielowe"
  • "bikini"

Czym są dopasowania przybliżone w Google Ads?

W przypadku dopasowania przybliżonego reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwań związanych z twoim słowem kluczowym. Mogą one obejmować nawet te wyszukiwania, które nie zawierają haseł słów kluczowych. Jest to najbardziej elastyczna forma wyszukiwań, która przyciągnie do twojej strony internetowej więcej internautów, a dodatkowo możesz poświęcić mniej czasu na tworzenie list słów kluczowych.

Dopasowanie przybliżone jest domyślną formą dopasowania w Google Ads i nie posiada ono specjalnego zapisu jak przypadku dwóch pozostałych typów dopasowań. Dopasowanie przybliżone może uwzględniać takie elementy jak zawartość strony docelowej, historię wyszukiwań użytkowników oraz inne frazy kluczowe w grupie reklam po to, by zwiększyć trafność słów kluczowych. Dopasowanie przybliżone najlepiej sprawdza się w przypadku inteligentnego określenia stawek.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Warto również wspomnieć o modyfikatorze dopasowania przybliżonego, który stosowany był w Google Ads, by zwiększyć kontrolę nad słowami kluczowymi. Dzięki niemu można było precyzyjniej kierować ruch niż w przypadku dopasowania przybliżonego.

W zapisie przyjmowało to formę plusów, które stawiane były przed wyrazami we frazie kluczowej. Wtedy reklamy wyświetlały się tylko wtedy, gdy użytkownicy wpisywali słowa z plusem.

Dla przykładu przy zapisie +stroje +kąpielowe w sezonie +2021, to twoje reklamy pojawiłyby się na takie zapytania jak:

  • "najładniejsze stroje kąpielowe 2021"
  • "modne stroje kąpielowe dla puszystych w 2021"

Reklama nie pojawiała się, gdy użytkownik wpisał hasło "kostiumy kąpielowe w 2021 roku", "najmodniejsze stroje damskie 2021".

W lutym 2021 roku Google ogłosił zmianę w dopasowaniu do wyrażenia, a także w modyfikatorze dopasowania przybliżonego. Zmiany te obowiązują od lipca 2021 roku.

Zaktualizowane dopasowanie do wyrażenia łączy precyzyjną funkcję dopasowania do wyrażenia z większym zasięgiem modyfikatora dopasowania przybliżonego.

Co to oznacza w praktyce? Po aktualizacji dopasowania do wyrażenia kolejność użytych słów nadal będzie miała wpływ na sposób dostosowania. Reklama nie będzie wyświetlać się użytkownikom w momencie, gdy odwrócona kolejność słów spowoduje zmianę znaczenia dopasowania.

Jeśli zaś chodzi o modyfikator dopasowania przybliżonego, to przestał być dostępny jako osobny sposób dopasowania. Oznacza to, że słowa z modyfikatorem dopasowania przybliżonego będą działać dokładnie tak samo, jak słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia.

Obecnie zaleca się, aby dodając nowe frazy kluczowe wykorzystywać jedynie dopasowania ścisłego, dopasowania do wyrażenia lub dopasowania przybliżonego.

Wiele podobnych słów kluczowych na koncie Google Ads to nie problem!

Zastanawiasz się, co się dzieje, gdy na jednym koncie reklamowym jest wiele słów kluczowych, które mają podobne znaczenie?

Przyjmijmy, że w jednej grupie reklam masz takie same frazy jak "damskie stroje kąpielowe" i "najmodniejsze stroje kąpielowe". Jak widzisz, oba wyrażenia mogą pasować do hasła wyszukiwanego przez użytkownika, które brzmi "najładniejsze kostiumy kąpielowe na sezon 2021"

I co teraz? Tylko jedno ze słów kluczowych spowoduje wyświetlenie reklamy dla zapytania, a o tym, które z nich decydują następujące kwestie:

  1. Twoje słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym jest identyczne z tym, które wyszukiwane jest przez użytkowników.

Załóżmy, że twoje słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym jest identyczne z tym, które wyszukiwane jest przez internautę, czyli gdy wyszukiwane hasło to "stroje kąpielowe 2021" a na twoim koncie znajduje się fraza "stroje kąpielowe 2021" to właśnie reklama z tą frazą będzie miała pierwszeństwo wyświetlania, gdyż najlepiej odpowiada zapytaniu internauty.

  1. Fraza kluczowa w dopasowaniu ścisłym jest identyczna z wyszukiwanym hasłem z poprawioną pisownią.

Jeżeli użytkownik Google poszukując strojów kąpielowych, wpisze frazę z błędem - "stroje kompielowe", a ty na twoim koncie masz frazę [stroje kąpielowe] w dopasowaniu ścisłym, wówczas twoja reklama wyświetlił się jako pierwsza.

  1. Słowo kluczowe z najwyższym rankingiem reklamy.

Jeżeli kilka słów kluczowych, które masz na swoim koncie reklamowym, pasuje do wyszukiwanego przez użytkowników hasła, to zostaną wyświetlone te reklamy, których słowa kluczowe posiadają najwyższy ranking w reklamy.

Słowa kluczowe, dopasowania do wyrażenia, to bardzo ważne elementy dobrze opracowanej kampanii reklamowej, dlatego warto poświęcić na tym etapie dłuższą chwilę i wybrać najlepsze frazy dzieląc je na różne grupy i przypisując różne dopasowania.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify