Copywriting to rozwijająca się gałąź branży marketingu. Tak naprawdę nie ma reklamy, narzędzi promowania marki czy jej produktów bez copywritingu. Copy znajduje się na w reklamach telewizyjnych czy radiowych, w mediach społecznościowych, kampaniach banerowych czy opakowaniach produktów. Jest niezwykle ważny, aby działać skutecznie. Jednak nie zawsze przywiązujemy do niego odpowiednią uwagę, no bo pisać to umie przecież każdy. Niby umie, ale nie do końca. Jak to jest z tym copywritingiem i na czym polega copywiriting SEO?
W copywritingu chodzi o to, aby napisać taki tekst, który przykuje uwagę grupy docelowej, przekaże wartościowe informacje, spełni jakąś potrzebę odbiorcy, będzie zawierał bezpośredni zwrot do odbiorcy (tzw. CTA – call to action) i skłoni do wykonania pożądanej przez nas czynności, czyli np. zakupu. Poniżej kilka przykładów copywritingu w internecie.
Niestety copywriting SEO nie zawsze cieszy się dobrą opinią. Po pierwsze dlatego, że aby wykonywać tą pracę jest stosunkowo niska bariera wejścia, co negatywnie wpływa na poziom pracy i wiedzy. Co więcej, stawki są bardzo mocno zróżnicowane i nie zawsze zależą od rzeczywistych umiejętności copywritera. A po drugie, praca wielu copywriterów SEO polega na pisaniu tekstów synonimizowanych lub precli, czyli niskiej jakości treści mocno nasyconych słowami kluczowymi. Ma je „czytać” tylko Googlebot, a nie użytkownicy. Stąd często pojawia się negatywne podejście do copywriterów SEO. Czy słusznie?
W rzeczywistości opanowanie sztuki tworzenia treści przyjaznych zarówno użytkownikom, jak i robotom Google, nie jest łatwe. To tak naprawdę wyższy level webwritingu.
Aby zostać copywriterem SEO, trzeba najpierw w ogóle zostać copywriterem.
Copywriter SEO jest odpowiedzialny za tworzenie treści, które będą się wyświetlały w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach i pozyskiwały ruch organiczny na witrynę. Musi zatem doskonale znać zagadnienia pozycjonowania stron internetowych. Znając dobre praktyki SEO czy sprawnie posługując się narzędziami marketingowymi, wyznaczy odpowiednie słowa kluczowe, które powinny zostać zawarte w tekstach. Nawet jeśli otrzymuje od pracodawcy czy zleceniodawcy wyznaczone słowa kluczowe, może podnieść jakość tekstów, wyszukując słów kluczowych długiego ogona, tzw. long-tail. Otrzymując zlecenie napisania treści pozycjonujących stronę na frazę „bezglutenowa piekarnia Poznań”, wybieram dodatkowe frazy, np. pieczywo bezglutenowe w Poznaniu, pieczywo bez glutenu w Poznaniu, gdzie w Poznaniu jest piekarnia bezglutenowa itd.
W tej pracy jednak nie chodzi tylko o słowa kluczowe, a wiele więcej. Dla mnie copywriting SEO to obecnie niewielka część pracy, jednak z kilkudziesięcioma specjalistami pracowałam i niezliczoną ilość tekstów po SEO też napisałam, więc podzielę się z Wami praktykami, które ja stosuję w swojej pracy.
Oczywiście, ilu pozycjonerów czy copywriterów SEO, tyle będzie opinii i metod pracy. Na pewno wielu specjalistów się ze mną zgodzi, ale będą i tacy, którzy w inny sposób podchodzą do swojej pracy i u nich też działa. ? Zachęcam zatem do testowania różnych praktyk i rozwiązań, aby wypracować swój system. To moje praktyki copywritingu SEO:
Warto jednak pamiętać też o zasadach copywritingu w ogóle. Co z tego, że w tytule artykułu będzie słowo kluczowe, jeśli nie przyciągnie on uwagi odbiorcy? Tekst może się wysoko wyświetlać w wyszukiwarce, ale jeśli nie będzie ciekawy i copywriter SEO nie zastosuje języka korzyści, to użytkownik wyjdzie ze strony, nie przeczytawszy tekstu i nie zostawszy klientem. Aby zgłębiać tajniki copywritingu i webwritingu, polecam bloga i książkę Artura Jabłońskiego, a tutaj napisana przez Darię recenzja „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”.