Kampanie reklamowe oparte na strategii prewencji – część 1

Każdy z nas codziennie może zobaczyć nawet kilkaset kampanii reklamowych, które atakują ze wszystkich mediów – począwszy […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 15 listopada, 2022

Każdy z nas codziennie może zobaczyć nawet kilkaset kampanii reklamowych, które atakują ze wszystkich mediów – począwszy od Internetu, poprzez telewizję, skrzynki mailowe, aż po billboardy na mieście. Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre kampanie reklamowe oparte na strategii prewencji zapadają w pamięć, a na inne nawet nie spojrzymy? Dzisiaj postaram się odpowiedzieć na to pytanie, a także pokazać wam parę fantastycznych kampanii.

Czym są kampanie reklamowe oparte na strategii prewencji?

Według definicji kampanie reklamowe to zestawy reklam mających dotrzeć do określonej grupy odbiorców (segmentu). Ich głównym celem jest zwiększenie konwersji, czyli sprzedaży. Sukces kampanii reklamowej zależy od wyboru odpowiedniego kanału, strategii i taktyki. Kampanie reklamowe mogą pomóc w osiągnięciu wielu celów biznesowych, takich jak:

  • wprowadzenie nowego produktu na rynek, 
  • pozyskiwanie nowych klientów, 
  • zwiększenie świadomości marki, 
  • komunikowanie unikalnej propozycji wartości,
  • zachęcanie użytkowników do zmiany marki, 
  • motywowanie do dokonania pierwszego zakupu, 
  • edukowanie,
  • zwiększanie sprzedaży.

Pokrótce każda kampania reklamowa wymaga strategicznego podejścia, przygotowań, analizy rynku, odbiorców oraz ich zachowań. I tutaj kolejny raz warto przywołać neuromarketing oraz neuronaukę, które dały nam narzędzia do badań nad mózgiem człowieka. Wiedza o budowie mózgu, naszej historii oraz instynktów, które przez setki tysięcy lat kształtowały wybory człowieka, są kluczem do sukcesu!

W reklamie liczą się emocje, kreatywność… i cena?

Wielu ekspertów od marketingu uważa, że konsumenci podczas zakupów kierują się emocjami. Jednak statystyki nie zawsze to odzwierciedlają. Wg badań realizowanych przez Statista, ludzie ufają wybranym sklepom/markom ze względu na ceny (62%), bycie etycznym i odpowiedzialnym (32%) oraz za posiadanie dobrych recenzji na forach i blogach (25%).

Jak widzicie pojawiło się tu sporo racjonalnych dowodów, więc gdzie te emocje? No to wyobraźcie sobie, że idziecie ulicą i widzicie sklep. Macie wiele powodów, aby do niego wejść. Nie znacie jeszcze jego cen, recenzji, etyki. Wchodzicie, choć często nieświadomie. Nie wiecie, co wami kieruje. To kolor, slogan lub ekspozycja sklepu mogą przyciągnąć nasz wzrok, albo po prostu może wam spodobać się muzyka z wnętrza sklepu. Niemniej jednak, jeśli zapytam was po wyjściu ze sklepu, dlaczego właśnie go wybraliście, na pewno będziecie podawać racjonalne powody. Nasz mózg uwielbia racjonalizować zjawiska, których sam nie rozumie. 

Marketing bez emocji nie istnieje

Uważam, że marketing nie może istnieć bez emocji. Badania pokazują, że kampanie reklamowe z czysto emocjonalnym przekazem są dwukrotnie skuteczniejsze (31%) od tych, które mają wyłącznie racjonalny charakter (16%).

Kreatywność przyciąga klientów

Kreatywność jest kluczem do sukcesu. Im bardziej kreatywne są Twoje reklamy, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągną nowych klientów. Jak mówi Stephan Vogel, chief creative officer Ogilvy & Mather Germany, „nic nie jest bardziej efektywne niż kreatywna reklama. Kreatywna reklama bardziej zapada w pamięć, dłużej się utrzymuje, działa przy mniejszych wydatkach na media i buduje społeczność fanów... szybciej”.

Jak tworzyć kreatywne i emocjonalne kampanie reklamowe? 

Mózg człowieka nie ewoluował zbytnio w ciągu ostatnich 100 tysięcy lat. Można powiedzieć, że nadal funkcjonuje jak mózg jaskiniowca, silnie uzależniony od instynktów, a najważniejszy z nich dąży do unikania negatywnych doświadczeń i zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Dzisiaj przedstawię wam kilka świetnych przykładów na wykorzystanie strategii prewencji w kampaniach reklamowych.

Strategia prewencji w reklamie

Strategia prewencji pozwala uniknąć niepewności i zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Wśród firm, które wykorzystują strategię unikania zagrożeń znajdują się:

  • firmy farmaceutyczne,
  • producenci środków czystości,
  • agencje ochrony mienia,
  • firmy ubezpieczeniowe,
  • kampanie społeczne.

W tego typu reklamach, marka pokazuje zagrożenia, które mogą zaistnieć… ale nie muszą. Marka ma nas uchronić przed niebezpieczeństwem, zapewnić nam bezpieczeństwo i spokój.

Przykłady kampanii reklamowych bazujących na strategii unikania zagrożeń

kampanie reklamowe oparte o strategię prewencji

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jestem CEO oraz redaktorką naczelną portalu BRAND NEW, wykładowcą na studiach Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci, a dodatkowo prowadzę zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Konsultantka oraz menadżerka marketingu i PR.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify