Opakowania ekologiczne w e-commerce

Mieliście okazję zapoznać się z raportem e-Izby "Odpowiedzialny e-commerce 2021"? Możecie znaleźć w nim wiele cennych statystyk […]

Autor: Redakcja
Czas czytania: 5 minut
Opublikowane: 16 kwietnia, 2022

Mieliście okazję zapoznać się z raportem e-Izby "Odpowiedzialny e-commerce 2021"? Możecie znaleźć w nim wiele cennych statystyk dotyczących aktualnego postrzegania sklepów internetowych przez konsumentów. W tym dotyczących ekologii, a także znaczenia, jakie mają opakowania ekologiczne. Nikogo nie zdziwi raczej fakt, że e-klienci zwracają coraz większą uwagę na działania marek w zakresie troski o środowisko. Formy dostawy sprzyjające produkcji CO2, plastikowe wypełniacze i nieekologiczne opakowania w e-commerce to jedne z kilku coraz bardziej piętnowanych praktyk. 

A jakie praktyki możecie wdrożyć w swoich sklepach, by być bardziej eco-friendly? No i jakie opakowania ekologiczne są ostatnio w modzie?

Oferujesz przyjazne środowisku produkty? Pozwól je znaleźć!

Być może w Waszej ofercie znajdują się już produkty ekologiczne — wykorzystujące naturalne tworzywa, materiały powstałe z recyklingu czy też zapakowane w biodegradowalne opakowania ekologiczne. Jeśli tak, to świetnie! Ale czy klienci odwiedzający Wasz sklep mogą je w łatwy sposób zlokalizować? Odnalezienie eko-produktów wśród katalogu towarów może nie być tak oczywiste, jak się wydaje.

Stąd też e-sklepy stosują odpowiednie oznaczenia, np. w postaci ikon naniesionych na zdjęcia produktów. Dobrą praktyką jest również tworzenie odrębnych zakładek skupionych na przyjaznych środowisku towarach, co umiejętnie wykorzystuje np. Sephora. Sieć perfumerii w 2020 roku wdrożyła w Europie program "Good for", przejrzyście nawigujący klientów wśród eco-friendly marek dostępnych w ich ofercie. Posługuje się w tym celu systemem zielonych etykiet "Good for you", "Good for vegan", "Good for a better planet", "Good for recycling".

Źródło: Sephora.pl

Klarowne wyróżnianie katalogów produktów ekologicznych jest też popularne wśród sklepów modowych. H&M, deklarujący obecnie, że 65% ich ubrań pochodzi z materiałów recyklingowych, stosuje na stronie zakładkę "Nasza odpowiedzialność", gdzie klienci odnajdą szczegóły akcji CSR-owych marki oraz katalog odzieży wytworzonej z przyjaznych środowisku materiałów. Podobną kategoryzację znajdziecie w e-sklepie Reserved, który wyodrębnia swoje kolekcje Eco aware.

Źródło: Reserved.pl

Dobrym pomysłem może być też uwzględnienie kategorii eko w filtrowaniu produktów. Jest to o tyle ważne, że użytkownicy często nie wiedzą, w jaki sposób zweryfikować, czy konkretny produkt został wyprodukowany w poszanowaniu standardów społecznych i ekologicznych. Wg raportu Green Generation "Wspólnie na rzecz Ziemi", jest to aż 39% konsumentów korzystających ze sklepów on-line.

Pakuj odpowiedzialnie. Wypełnienia i opakowania ekologiczne dla e-commerce zgodnego z naturą

71% e-konsumentów zwraca uwagę, czy otrzymane zamówienie jest zapakowane w sposób ekologiczny, a niemal połowa (49%) jest gotów dopłacić za takie rozwiązanie. 

Oczywistym problemem jest stosowanie plastiku, folii bąbelkowej, styropianu i innych sztucznych wypełniaczy. Tymczasem nie tak trudno je zastąpić, a stosowanie np. tekturowych kartonów w e-commerce jest już w zasadzie powszechne.

Źródło: Unsplash.com

Do pakowania towaru pod wysyłkę z powodzeniem możecie stosować pudełka pochodzące z makulatury bądź biodegradowalne foliopaki, zaś plastikowe wypełniacze zamienić na bio folię, wypełnienia papierowe. 

Jeżeli Wasze produkty wymagają dodatkowego zabezpieczenia, skorzystajcie z kartonowych przekładek i usztywniaczy zamiast styropianu. Całe opakowanie możecie natomiast owinąć papierową taśmą pakową bądź sznurkiem.

Opakowania ekologiczne dobieraj w sensownych rozmiarach

Ale, ale! Nie tylko tworzywo ma znaczenie. Kolejną rzeczą, na jaką zwracają uwagę klienci, jest rozmiar stosowanych w sklepach e-commerce kartonów. Niejednokrotnie są one nieproporcjonalnie duże do zawartości. W ciekawy sposób zwraca na to uwagę InPost, który już od długiego czasu promuje świadomość wpływu transportu paczek na produkcję śladu węglowego.

Źródło: Inpost.pl/ec

Warto też dobrze zaplanować logistykę pakowania zamówień, by zredukować liczbę opakowań i samego transportu paczek. Aż 68% e-konsumentów deklaruje, że jest w stanie poczekać dłużej na przesyłkę, jeżeli wszystkie produkty dotrą do nich w jednej dostawie.

Zero waste w e-commerce

Co jeszcze stosują sklepy? Wiele marek, szczególnie z branży kosmetycznej, stosuje w sprzedaży stacjonarnej i e-commerce opakowania wielokrotnego użytku (przede wszystkim szklane). Można ponownie wypełnić je produktem lub zwrócić do sklepu. Filozofię zero waste realizuje w ten sposób m.in. marka Yope, Iossi oraz Biorganic24 czy wspomniana już Sephora. Sklepy zachęcają przy tym do odsyłek rabatami na kolejne zakupy.

Źródło: Sephora.pl

Transport przyczyną śladu węglowego

Niestety nie wszystkie e-sklepy oferują wysyłkę do paczkomatów lub konkretnych punktów odbioru. A te opcje dostawy przyczyniają się do mniejszej produkcji śladu węglowego. Jest to dobre rozwiązanie tzw. problemu ostatniej mili. Dotyczy on logistycznej sfery zakupów online, kiedy to towar należy rozesłać do bardzo obszernej grupy klientów w wielu różnych lokalizacjach. 

Dzięki dostawom przesyłek do paczkomatów czy punktów typu Żabka, kurierzy nie są zmuszeni do pokonywania dodatkowych kilometrów pod adresy odbiorców. Co więcej, wg analiz InPostu, paczkomat rzadko kiedy jest jedyną przyczyną wyjścia z domu przez zamawiającego. Dzięki umiejscowieniu maszyn blisko osiedli czy centrów handlowych, klienci odbierają zamówienia raczej po drodze z pracy lub sklepu. A to kolejny krok do redukcji emisji CO2!

InPost, podobnie zresztą jak DHL, ma również w planach wdrożenie w transporcie pojazdów elektrycznych.

Redukuj zwroty

Niestety zwroty naturalną siłą rzeczy również niekorzystnie wpływają na środowisko i produkcję CO2, czego jest świadomych aż 67% konsumentów kupujących online. Negatywny wpływ można jednak ograniczyć, m.in. poprzez pakowanie zamówień w taki sposób, by odbiorcy mogli skorzystać z paczki ponownie w celu odesłania produktu. Informację o opcji powtórnego użycia warto umieścić na opakowaniu.

Duże znaczenie mają dokładne opisy produktów na stronach. W przypadku branży odzieżowej przydają się skale wskazujące na zawyżoną lub zaniżoną rozmiarówkę, czy też wirtualni asystenci, wykorzystywani m.in. przez sklep z garniturami Suitsupply.

Źródło: Siutsupply.com

CSR, czyli jak prowadzić biznes w odpowiedzialny sposób?

Zgodnie z raportem "Odpowiedzialny e-commerce 2021", 60% firm działających w sieci ma wpisaną w swoją strategię działania CSR. Co ciekawe, aż 68% przebadanych w Polsce konsumentów uznało, że nasz rodzimy rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż zagraniczne e-sklepy. 

Wśród chętnie realizowanych aktywności CSR-owych łatwo odnaleźć te związane z postawami proekologicznymi. 

Polską marką wyjątkowo zaangażowaną w realizację strategii społecznej odpowiedzialności biznesu jest Dr Irena Eris. Laboratorium Kosmetyczne marki jest Członkiem Założycielem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, działającego na rzecz Strategii Plastikowej, która ma na celu powstrzymanie zmian klimatycznych zachodzących w Europie. 

Jak podkreśla marka, ekologiczne podejście realizuje już na etapie produkcji, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej wyłącznie pochodzenia odnawialnego i pakując wyroby odpowiednie do recyklingu lub odzyskania energii z odpadów opakowaniowych.

Źródło: odpowiedzialny-biznes.drirenaeris.com

Zarówno konsumenci, jak i marki stają się coraz bardziej świadome zmian klimatycznych i swojego wpływu na środowisko. Warto przemyśleć, czy jest coś, co faktycznie możecie wdrożyć do swoich strategii sprzedażowych, by nie tylko budować pozytywny wizerunek, ale też edukować i mieć realny wpływ na kondycję naszej planety.

Źródła:

"Wspólnie na rzecz Ziemi" Raport Green Generation 2021

"Odpowiedzialny e-commerce" Raport Izby Gospodarki Elektronicznej 2021

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify