Opakowania ekologiczne w e-commerce

Mieli┼Ťcie okazj─Ö zapozna─ç si─Ö z raportem e-Izby "Odpowiedzialny e-commerce 2021"? Mo┼╝ecie znale┼║─ç w nim wiele cennych statystyk […]

Autor: Redakcja
Czas czytania: 5 minut
Opublikowane: 16 kwietnia, 2022

Mieli┼Ťcie okazj─Ö zapozna─ç si─Ö z raportem e-Izby "Odpowiedzialny e-commerce 2021"? Mo┼╝ecie znale┼║─ç w nim wiele cennych statystyk dotycz─ůcych aktualnego postrzegania sklep├│w internetowych przez konsument├│w. W tym dotycz─ůcych ekologii, a tak┼╝e znaczenia, jakie maj─ů opakowania ekologiczne. Nikogo nie zdziwi raczej fakt, ┼╝e e-klienci zwracaj─ů coraz wi─Öksz─ů uwag─Ö na dzia┼éania marek w zakresie troski o ┼Ťrodowisko. Formy dostawy sprzyjaj─ůce produkcji CO2, plastikowe wype┼éniacze i nieekologiczne opakowania w e-commerce to jedne z kilku coraz bardziej pi─Ötnowanych praktyk. 

A jakie praktyki mo┼╝ecie wdro┼╝y─ç w swoich sklepach, by by─ç bardziej eco-friendly? No i jakie opakowania ekologiczne s─ů ostatnio w modzie?

Oferujesz przyjazne ┼Ťrodowisku produkty? Pozw├│l je znale┼║─ç!

By─ç mo┼╝e w Waszej ofercie znajduj─ů si─Ö ju┼╝ produkty ekologiczne ÔÇö wykorzystuj─ůce naturalne tworzywa, materia┼éy powsta┼ée z recyklingu czy te┼╝ zapakowane w biodegradowalne opakowania ekologiczne. Je┼Ťli tak, to ┼Ťwietnie! Ale czy klienci odwiedzaj─ůcy Wasz sklep mog─ů je w ┼éatwy spos├│b zlokalizowa─ç? Odnalezienie eko-produkt├│w w┼Ťr├│d katalogu towar├│w mo┼╝e nie by─ç tak oczywiste, jak si─Ö wydaje.

St─ůd te┼╝ e-sklepy stosuj─ů odpowiednie oznaczenia, np. w postaci ikon naniesionych na zdj─Öcia produkt├│w. Dobr─ů praktyk─ů jest r├│wnie┼╝ tworzenie odr─Öbnych zak┼éadek skupionych na przyjaznych ┼Ťrodowisku towarach, co umiej─Ötnie wykorzystuje np. Sephora. Sie─ç perfumerii w 2020 roku wdro┼╝y┼éa w Europie program "Good for", przejrzy┼Ťcie nawiguj─ůcy klient├│w w┼Ťr├│d eco-friendly marek dost─Öpnych w ich ofercie. Pos┼éuguje si─Ö w tym celu systemem zielonych etykiet "Good for you", "Good for vegan", "Good for a better planet", "Good for recycling".

Źródło: Sephora.pl

Klarowne wyr├│┼╝nianie katalog├│w produkt├│w ekologicznych jest te┼╝ popularne w┼Ťr├│d sklep├│w modowych. H&M, deklaruj─ůcy obecnie, ┼╝e 65% ich ubra┼ä pochodzi z materia┼é├│w recyklingowych, stosuje na stronie zak┼éadk─Ö "Nasza odpowiedzialno┼Ť─ç", gdzie klienci odnajd─ů szczeg├│┼éy akcji CSR-owych marki oraz katalog odzie┼╝y wytworzonej z przyjaznych ┼Ťrodowisku materia┼é├│w. Podobn─ů kategoryzacj─Ö znajdziecie w e-sklepie Reserved, kt├│ry wyodr─Öbnia swoje kolekcje Eco aware.

Źródło: Reserved.pl

Dobrym pomys┼éem mo┼╝e by─ç te┼╝ uwzgl─Ödnienie kategorii eko w filtrowaniu produkt├│w. Jest to o tyle wa┼╝ne, ┼╝e u┼╝ytkownicy cz─Östo nie wiedz─ů, w jaki spos├│b zweryfikowa─ç, czy konkretny produkt zosta┼é wyprodukowany w poszanowaniu standard├│w spo┼éecznych i ekologicznych. Wg raportu Green Generation "Wsp├│lnie na rzecz Ziemi", jest to a┼╝ 39% konsument├│w korzystaj─ůcych ze sklep├│w on-line.

Pakuj odpowiedzialnie. Wype┼énienia i opakowania ekologiczne dla e-commerce zgodnego z natur─ů

71% e-konsument├│w zwraca uwag─Ö, czy otrzymane zam├│wienie jest zapakowane w spos├│b ekologiczny, a niemal po┼éowa (49%) jest got├│w dop┼éaci─ç za takie rozwi─ůzanie. 

Oczywistym problemem jest stosowanie plastiku, folii b─ůbelkowej, styropianu i innych sztucznych wype┼éniaczy. Tymczasem nie tak trudno je zast─ůpi─ç, a stosowanie np. tekturowych karton├│w w e-commerce jest ju┼╝ w zasadzie powszechne.

Źródło: Unsplash.com

Do pakowania towaru pod wysy┼ék─Ö z powodzeniem mo┼╝ecie stosowa─ç pude┼éka pochodz─ůce z makulatury b─ůd┼║ biodegradowalne foliopaki, za┼Ť plastikowe wype┼éniacze zamieni─ç na bio foli─Ö, wype┼énienia papierowe. 

Je┼╝eli Wasze produkty wymagaj─ů dodatkowego zabezpieczenia, skorzystajcie z kartonowych przek┼éadek i usztywniaczy zamiast styropianu. Ca┼ée opakowanie mo┼╝ecie natomiast owin─ů─ç papierow─ů ta┼Ťm─ů pakow─ů b─ůd┼║ sznurkiem.

Opakowania ekologiczne dobieraj w sensownych rozmiarach

Ale, ale! Nie tylko tworzywo ma znaczenie. Kolejn─ů rzecz─ů, na jak─ů zwracaj─ů uwag─Ö klienci, jest rozmiar stosowanych w sklepach e-commerce karton├│w. Niejednokrotnie s─ů one nieproporcjonalnie du┼╝e do zawarto┼Ťci. W ciekawy spos├│b zwraca na to uwag─Ö InPost, kt├│ry ju┼╝ od d┼éugiego czasu promuje ┼Ťwiadomo┼Ť─ç wp┼éywu transportu paczek na produkcj─Ö ┼Ťladu w─Öglowego.

Źródło: Inpost.pl/ec

Warto te┼╝ dobrze zaplanowa─ç logistyk─Ö pakowania zam├│wie┼ä, by zredukowa─ç liczb─Ö opakowa┼ä i samego transportu paczek. A┼╝ 68% e-konsument├│w deklaruje, ┼╝e jest w stanie poczeka─ç d┼éu┼╝ej na przesy┼ék─Ö, je┼╝eli wszystkie produkty dotr─ů do nich w jednej dostawie.

Zero waste w e-commerce

Co jeszcze stosuj─ů sklepy? Wiele marek, szczeg├│lnie z bran┼╝y kosmetycznej, stosuje w sprzeda┼╝y stacjonarnej i e-commerce opakowania wielokrotnego u┼╝ytku (przede wszystkim szklane). Mo┼╝na ponownie wype┼éni─ç je produktem lub zwr├│ci─ç do sklepu. Filozofi─Ö zero waste realizuje w ten spos├│b m.in. marka Yope, Iossi oraz Biorganic24 czy wspomniana ju┼╝ Sephora. Sklepy zach─Öcaj─ů przy tym do odsy┼éek rabatami na kolejne zakupy.

Źródło: Sephora.pl

Transport przyczyn─ů ┼Ťladu w─Öglowego

Niestety nie wszystkie e-sklepy oferuj─ů wysy┼ék─Ö do paczkomat├│w lub konkretnych punkt├│w odbioru. A te opcje dostawy przyczyniaj─ů si─Ö do mniejszej produkcji ┼Ťladu w─Öglowego. Jest to dobre rozwi─ůzanie tzw. problemu ostatniej mili. Dotyczy on logistycznej sfery zakup├│w online, kiedy to towar nale┼╝y rozes┼éa─ç do bardzo obszernej grupy klient├│w w wielu r├│┼╝nych lokalizacjach. 

Dzi─Öki dostawom przesy┼éek do paczkomat├│w czy punkt├│w typu ┼╗abka, kurierzy nie s─ů zmuszeni do pokonywania dodatkowych kilometr├│w pod adresy odbiorc├│w. Co wi─Öcej, wg analiz InPostu, paczkomat rzadko kiedy jest jedyn─ů przyczyn─ů wyj┼Ťcia z domu przez zamawiaj─ůcego. Dzi─Öki umiejscowieniu maszyn blisko osiedli czy centr├│w handlowych, klienci odbieraj─ů zam├│wienia raczej po drodze z pracy lub sklepu. A to kolejny krok do redukcji emisji CO2!

InPost, podobnie zreszt─ů jak DHL, ma r├│wnie┼╝ w planach wdro┼╝enie w transporcie pojazd├│w elektrycznych.

Redukuj zwroty

Niestety zwroty naturaln─ů si┼é─ů rzeczy r├│wnie┼╝ niekorzystnie wp┼éywaj─ů na ┼Ťrodowisko i produkcj─Ö CO2, czego jest ┼Ťwiadomych a┼╝ 67% konsument├│w kupuj─ůcych online. Negatywny wp┼éyw mo┼╝na jednak ograniczy─ç, m.in. poprzez pakowanie zam├│wie┼ä w taki spos├│b, by odbiorcy mogli skorzysta─ç z paczki ponownie w celu odes┼éania produktu. Informacj─Ö o opcji powt├│rnego u┼╝ycia warto umie┼Ťci─ç na opakowaniu.

Du┼╝e znaczenie maj─ů dok┼éadne opisy produkt├│w na stronach. W przypadku bran┼╝y odzie┼╝owej przydaj─ů si─Ö skale wskazuj─ůce na zawy┼╝on─ů lub zani┼╝on─ů rozmiar├│wk─Ö, czy te┼╝ wirtualni asystenci, wykorzystywani m.in. przez sklep z garniturami Suitsupply.

Źródło: Siutsupply.com

CSR, czyli jak prowadzi─ç biznes w odpowiedzialny spos├│b?

Zgodnie z raportem "Odpowiedzialny e-commerce 2021", 60% firm dzia┼éaj─ůcych w sieci ma wpisan─ů w swoj─ů strategi─Ö dzia┼éania CSR. Co ciekawe, a┼╝ 68% przebadanych w Polsce konsument├│w uzna┼éo, ┼╝e nasz rodzimy rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny spo┼éecznie ni┼╝ zagraniczne e-sklepy. 

W┼Ťr├│d ch─Ötnie realizowanych aktywno┼Ťci CSR-owych ┼éatwo odnale┼║─ç te zwi─ůzane z postawami proekologicznymi. 

Polsk─ů mark─ů wyj─ůtkowo zaanga┼╝owan─ů w realizacj─Ö strategii spo┼éecznej odpowiedzialno┼Ťci biznesu jest Dr Irena Eris. Laboratorium Kosmetyczne marki jest Cz┼éonkiem Za┼éo┼╝ycielem Polskiego Zwi─ůzku Przemys┼éu Kosmetycznego, dzia┼éaj─ůcego na rzecz Strategii Plastikowej, kt├│ra ma na celu powstrzymanie zmian klimatycznych zachodz─ůcych w Europie. 

Jak podkre┼Ťla marka, ekologiczne podej┼Ťcie realizuje ju┼╝ na etapie produkcji, korzystaj─ůc wy┼é─ůcznie z energii elektrycznej wy┼é─ůcznie pochodzenia odnawialnego i pakuj─ůc wyroby odpowiednie do recyklingu lub odzyskania energii z odpad├│w opakowaniowych.

Źródło: odpowiedzialny-biznes.drirenaeris.com

Zar├│wno konsumenci, jak i marki staj─ů si─Ö coraz bardziej ┼Ťwiadome zmian klimatycznych i swojego wp┼éywu na ┼Ťrodowisko. Warto przemy┼Ťle─ç, czy jest co┼Ť, co faktycznie mo┼╝ecie wdro┼╝y─ç do swoich strategii sprzeda┼╝owych, by nie tylko budowa─ç pozytywny wizerunek, ale te┼╝ edukowa─ç i mie─ç realny wp┼éyw na kondycj─Ö naszej planety.

Źródła:

"Wsp├│lnie na rzecz Ziemi" Raport Green Generation 2021

"Odpowiedzialny e-commerce" Raport Izby Gospodarki Elektronicznej 2021

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify