E-commerce w Polsce

Gdzie szukacie najlepszych inspiracji dla rozwoju Waszego sklepu internetowego? Sk膮d czerpiecie wiedz臋 o preferencjach klient贸w, a tak偶e […]

Czas czytania: 6 minut
Opublikowane: 27 stycznia, 2021

Gdzie szukacie najlepszych inspiracji dla rozwoju Waszego sklepu internetowego? Sk膮d czerpiecie wiedz臋 o preferencjach klient贸w, a tak偶e o trendach, kt贸re zmieniaj膮 rynek e-commerce? Wska偶臋 Wam 艣wietne 藕r贸d艂o!

Ka偶d膮 strategi臋 e-commerce zaczynamy od analiz!

Aby ka偶dy biznes, marka, produkt czy sklep internetowy mog艂y si臋 rozwija膰, trzeba przeanalizowa膰 szereg element贸w. Czynnik贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na Wasz potencja艂. Powinni艣cie posiada膰 strategi臋 wskazuj膮c膮 kierunek, w kt贸rym zmierzacie. Musicie r贸wnie偶 wytypowa膰 grup臋 odbiorc贸w Waszych produkt贸w oraz komunikat贸w marketingowych.  Najgorszym podej艣ciem, niestety bardzo cz臋sto spotykanym, jest oferowanie produkt贸w ka偶demu, kto kupi.

Najlepsze efekty uzyskacie, gdy wytypujecie swoj膮 grup臋 odbiorc贸w oraz persony zakupowe. Zanim zaczniecie budow臋 strategii dla swoich biznes贸w, powinni艣cie przeanalizowa膰 szereg obszar贸w, pocz膮wszy od analizy mikro i makrootoczenia, zasob贸w, finans贸w, a偶 po trendy.

Znajomo艣膰 trend贸w i kierunku, w kt贸rym zmierza rynek, jest kluczowa. Dlatego zach臋cam Was do czytania raport贸w. Jednym z najbardziej istotnych moim zdaniem opracowa艅 z obszaru e-commerce jest "E-commerce w Polsce 2021". Znajdziecie w nim kluczowe trendy, a tak偶e wnioski, kt贸re pozwol膮 Wam na rozw贸j sklep贸w internetowych.

藕r贸d艂o: unsplash.com

E-commerce w Polsce

Ca艂kiem niedawno firma badawcza Gemius opracowa艂a raport 鈥濫-commerce w Polsce 2021鈥. Badania realizowane by艂y w formie wywiad贸w z blisko 1800 internautami.

W艣r贸d g艂贸wnych cel贸w, jakie postawi艂a sobie Izba, znalaz艂y si臋 badania postaw klient贸w wobec zakup贸w internetowych, zar贸wno w艣r贸d os贸b kupuj膮cych, jak i tych, kt贸rzy nie kupuj膮 w sieci internetowej.

Analizowano r贸wnie偶 znajomo艣膰 marek, motywacje, plany w obszarze zakup贸w w Internecie, efekt ROPO oraz wykorzystanie urz膮dze艅 mobilnych.

W dzisiejszym artykule podsumuj臋 efekty bada艅 i przybli偶臋 Wam obecn膮 sytuacj臋 e-commerce w Polsce. Serdecznie Was zach臋cam, aby艣cie sami pobrali raport ze strony Gemius. My艣l臋, 偶e to lektura obowi膮zkowa dla przedstawicieli sklep贸w internetowych!

Czy ka偶dy lubi e-commerce?

e-commerce w polsce

Mo偶e nie ka偶dy, ale zdecydowana wi臋kszo艣膰 os贸b. Jak mo偶na by艂o si臋 spodziewa膰, r贸wnie偶 w tym roku odnotowano wzrost liczby e-konsument贸w. Obecnie stanowi膮 oni a偶 77% wszystkich internaut贸w w Polsce.

Wzrost nie jest tak szybki, jak w 2020 roku, jednak widoczny jest pozytywny trend dla e-commerce w Polsce. Najpewniej jest zwi膮zany z pandemi膮 COVID-19 oraz ju偶 czterema falami, kt贸re skutecznie ograniczaj膮 mo偶liwo艣膰 zakup贸w stacjonarnych, a tym samym przyczyniaj膮 si臋 do zmiany preferencji zakupowych.

Je艣li m贸wiliby艣my o typowej grupie e-konsument贸w, to s膮 to najcz臋艣ciej osoby w wieku 35 do 49 lat z wykszta艂ceniem wy偶szym lub 艣rednim, z miast powy偶ej 200 000 mieszka艅c贸w, kt贸rzy oceniaj膮 swoj膮 sytuacj臋 materialn膮 jako 艣redni膮 b膮d藕 dobr膮.

Co ciekawe badania wskazuj膮, 偶e m艂odzi, czyli osoby w wieku 15 do 24 lat stanowi膮 jedynie 16% klient贸w sklep贸w internetowych. By膰 mo偶e warto bli偶ej przyjrze膰 si臋 temu zjawisku, a je艣li reprezentujecie sklepy, kt贸rych grupa docelowa to w艂a艣nie osoby m艂ode, to nale偶a艂oby przemy艣le膰 spos贸b oraz kana艂y dotarcia. Mo偶e nie s膮 one dla nich atrakcyjne i wygodne.

W艣r贸d internaut贸w, kt贸rzy nie korzystaj膮 z zakup贸w internetowych, znajduj膮 si臋 przede wszystkim osoby powy偶ej 50 roku 偶ycia z niskim poziomem wykszta艂cenia, zamieszkuj膮cy ma艂e miasta i wsie, kt贸rzy oceniaj膮 swoj膮 sytuacj臋 materialn膮 jako 艣redni膮 (57%). Nie kupuj膮 g艂贸wnie przez ch臋膰 fizycznego kontaktu z danym produktem. Niepokoi ich r贸wnie偶 bezpiecze艅stwo transakcji w sieci internetowej. S膮dz臋, 偶e tak偶e w zwi膮zku z wiekiem, trudno jest im w pe艂ni przestawi膰 si臋 na nowy model zakupowy.

Na razie nie艂atwo jest zagwarantowa膰 klientom online odpowiednie do艣wiadczenia, kt贸re zapewni艂yby mo偶liwo艣膰 dotyku czy poczucia zapachu. W wielu obszarach pojawi艂y si臋 rozwi膮zania oparte na nowoczesnych technologiach, skanerach, kt贸re pozwalaj膮 na przyk艂ad na przymierzenie okular贸w oraz odzie偶y online. Z tak szybkim tempem rozwoju nowych technologii s膮dz臋, 偶e tak偶e potrzeba dotyku i zapachu zostanie w najbli偶szych latach zaspokojona.

Co kupuje polski e-konsument?

Nie zmieniaj膮 si臋 jednak kategori臋 produkt贸w, kt贸re s膮 kupowane w Internecie. Nadal najpopularniejsza jest odzie偶, dodatki, akcesoria, obuwie, kosmetyki, ksi膮偶ki i tak dalej.

Je艣li za艣 chodzi o najm艂odsz膮 grup臋, to najch臋tniej kupuj膮 oni bilety do kin, teatr贸w, gry komputerowe, multimedia oraz bi偶uteri臋.

e-commerce w Polsce

Coraz wi臋ksza liczba badanych deklaruje r贸wnie偶 korzystanie z zakup贸w w sklepach zagranicznych. Obecnie to ju偶 32% os贸b. 75% kupuje jedynie w polskich sklepach internetowych. Grup臋, kt贸ra najch臋tniej korzysta z zakup贸w zagraniczny, stanowi膮 osoby m艂ode do 24 roku 偶ycia (50%).

Coraz cz臋stsze zakupy zagraniczne s膮 naprawd臋 bardzo pozytywnym trendem. Polska nadal nale偶y do czo艂贸wki pa艅stw, kt贸re preferuj膮 zakupy w rodzimych sklepach internetowych.

Nie zmieniaj膮 si臋 tak偶e czynniki, kt贸re motywuj膮 polskich internaut贸w do zakup贸w internetowych. W艣r贸d najcz臋艣ciej wymienianych znajduj膮 si臋:

  • dost臋pno艣膰 24h
  • wygoda,
  • nieograniczony wyb贸r,
  • atrakcyjniejsze ceny,
  • dost臋pno艣膰 w dni, w kt贸re w Polsce sklepy stacjonarne s膮 zamkni臋te.

W艣r贸d motywator贸w wymienianych przez internaut贸w z Europy, znajduje si臋 r贸wnie偶 bezpiecze艅stwo, kt贸re wi膮偶e si臋 z COVID-19. W przypadku badania prowadzonego w Polsce ten czynnik nie zosta艂 wzi臋ty pod uwag臋.

Wzmocni艂 si臋 tak偶e trend dotycz膮cy dostaw produkt贸w. W tym roku ponad 77% kupuj膮cych zadeklarowa艂o korzystanie z paczkomat贸w InPost. Na dodatek dostawa do paczkomat贸w staje si臋 tak偶e jednym z najbardziej znacz膮cych czynnik贸w motywuj膮cych do zakup贸w online.  Mo偶na powiedzie膰, 偶e rezultat jest ogromnym wyr贸偶nienie dla firmy Rafa艂a Brzoski.

e-commerce w Polsce

Jakie us艂ugi warto rozwa偶y膰, by pozyska膰 klienta?

W艣r贸d innych czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na decyzje zakupowe klient贸w znalaz艂a si臋 darmowa dostawa z mo偶liwo艣ci膮 darmowego wniesienia (90%), dostawa typu Same Day Delivery (83%) oraz dostawa w weekendy (75%).

Por贸wnuj膮c Polsk臋 z pa艅stwami europejskimi wida膰 silny nacisk rodzimych konsument贸w na szybko艣膰 dostawy. Klienci zagraniczni s膮 bardziej sk艂onni do czekania na przesy艂k臋 nawet do 3 dni.

Je艣li chodzi o formy p艂atno艣ci, to najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 ciesz膮 si臋 szybkie przelewy przez serwisy p艂atno艣ci (70% badanych), a tak偶e p艂atno艣ci mobilne (np. Blik). Liderem zostaje marka PayU, a kolejne miejsce zajmuj膮 Przelewy24.

藕r贸d艂o: unsplash.com

Nie przesadzaj z reklam膮鈥 czyli co najbardziej denerwuje klient贸w e-commerce w Polsce?

Czego najbardziej nie lubi膮 klienci sklep贸w internetowych?  Tak, jak wcze艣niej wspomnia艂am, jest to d艂ugi czas oczekiwania na dostaw臋, wysokie koszty oraz reklamy produkt贸w, kt贸re zosta艂y ju偶 wcze艣niej zakupione.

W tym przypadku marketerzy powinni uwa偶a膰, w jaki spos贸b ustawiaj膮 kampanie retargetingowe. Pokazywanie do znudzenia but贸w zakupionych 2 miesi膮ce temu naprawd臋 mo偶e by膰 denerwuj膮ce.  Taka forma reklamy mo偶e przynie艣膰 wi臋cej strat ni偶 korzy艣ci.

Poszukaj swojej przewagi konkurencyjnej oraz pozytywnych opinii

Konsument贸w online motywuj膮 przede wszystkim kwestie finansowe, czyli atrakcyjna cena (45%), niskie koszty dostawy przesy艂ek, a tak偶e wcze艣niejsze pozytywne do艣wiadczenia zakupowe.

Rekomendacje i pozytywne opinie na temat sklepu internetowego dla blisko 50% kupuj膮cych s膮 g艂贸wnym 藕r贸d艂em informacji o firmie przed dokonaniem pierwszego zakupu.

W obecnych czasach rekomendacje s膮 kluczowym elementem procesu podejmowania decyzji przez klient贸w. Internet zapewnia dost臋p do nieograniczonej liczby informacji. Jako sprzedawcy powinni艣cie kontrolowa膰 to, co i jak pisz膮 o Was w sieci.

Przydatnym do tego narz臋dziem jest cho膰by Brand24, kt贸re pozwala monitorowa膰 tre艣ci dotycz膮ce Waszego sklepu b膮d藕 produkt贸w. Je偶eli macie zbyt du偶o neutralnych i negatywnych opinii, powinni艣cie przyjrze膰 si臋 jako艣ci obs艂ugi klienta i wdro偶y膰 odpowiednie procedury Customer Experience. Z艂a reputacja mo偶e zawa偶y膰 o "by膰 i nie by膰" Waszej firmy.

Efekt ROPO bez wi臋kszych zmian

Je艣li chodzi o efekt ROPO (reaserch online, purchase offline) najsilniej dostrzegalny jest w takich kategoriach jak materia艂y budowlane i wyko艅czeniowe, meble, wystr贸j wn臋trz, obuwie, sprz臋t RTV/AGD, produkty spo偶ywcze i tak dalej.

Odwr贸cony efekt ROPO dotyczy za艣 sprz臋tu RTV/AGD, obuwia, perfum i kosmetyk贸w, a tak偶e artyku艂贸w dzieci臋cych i ksi膮偶ek.

Jak pewnie mogli艣cie si臋 spodziewa膰, spad艂 r贸wnie偶 odsetek os贸b, kt贸re deklaruj膮, i偶 zwi臋ksz膮 liczb臋 zakup贸w w sklepach internetowych. Sytuacja zwi膮zana z pandemi膮 powoli si臋 stabilizuje. Rok 2020 by艂 tym, kt贸ry najsilniej wp艂yn膮艂 na zmian臋 tendencji zakupowych. Tym samym ka偶dy kolejny b臋dzie przynosi艂 zmiany, ale ju偶 nie tak spektakularne.

Podsumowuj膮c鈥 ja uwielbiam raporty. Dla mnie to ogromne 藕r贸d艂o wiedzy. Tak naprawd臋, tu znajdziecie odpowiedzi na wiele pyta艅. Je偶eli zastanawiacie si臋, czym powinni艣cie wyr贸偶nia膰 si臋 spo艣r贸d innych sklep贸w internetowych 鈥 wystarczy tylko spojrze膰, czego klienci oczekuj膮. Nie zawsze trzeba kombinowa膰 i oferowa膰 internautom niestandardowe wra偶enia zakupowe. Oczekiwania klient贸w od lat s膮 podobne. Osi膮gnij w nich poziom mistrzowski, a dopiero p贸藕niej wprowadzaj niespotykane do tej pory rozwi膮zania.

Je偶eli chcia艂by艣 podyskutowa膰 na temat e-commerce w Polsce, zapraszam na m贸j LinkedIN. Do zobaczenia!

Daria Widerowska

Jestem wyk艂adowczyni膮, strate偶k膮, mened偶erk膮 marketingu i PR, studentk膮 EMBA, za艂o偶ycielk膮 BRAND NEW. Uwielbiam uczy膰, pisa膰, kreowa膰, dzia艂a膰. Lubi臋 marketing. Naprawd臋 lubi臋. I pewnie dlatego jestem w nim dobra :)! Why so serious!

Sprawd藕, czego dowiesz si臋 z artyku艂u

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify