Branding to coś więcej niż myślisz

Tworzenie strategii marki, jej pozycjonowania oraz brandingu, to często tematy “spychane" na drugi plan w przypadku nowych […]

Czas czytania: 2 minut
Opublikowane: 30 maja, 2022

Tworzenie strategii marki, jej pozycjonowania oraz brandingu, to często tematy “spychane" na drugi plan w przypadku nowych e-commerców. Niesłusznie.

Warto uświadomić sobie, że nie sprzedaje agencja, marketer czy strona internetowa, ale finalnie marka, która stoi za produktem. Marka jest gwarantem jakości dla Klienta, a dla Ciebie: budowanej świadomości, pozyskiwania Klientów w dłuższej perspektywie w sposób organiczny oraz przede wszystkim: zapamiętywalności.

Źródło: Unsplash

Branding to znacznie więcej niż myślisz

W przypadku opracowywania powyższych materiałów dla Twojego biznesu warto pamiętać, że branding to nie tylko identyfikacja wizualna, ale również:

  • charakter Twojej marki;
  • wartości, jakie ma Twoje marka;
  • historia Twojej marki.

Dla coraz silniejszego na rynku Pokolenia Z niezwykle ważny jest również brand purpose, czyli cele działania Twojego biznesu poza samym zyskiem. Edukacja, zero & less waste, normalizacja pewnych tematów, a również lokalne wsparcie.

Done is better than perfect

Oczywiście sama strategia marki oraz pozycjonowanie marki, to proces długofalowy. A ich opracowanie: potrafi być czasochłonne i kosztowne. Jednakże zawsze traktować je trzeba jako inwestycję, a nie koszt. Pamiętaj, done is better than perfect. Lepiej postawić na kilka elementów z całej układanki, niż nie podjąć się żadnych działań.

A kolejne kroki, od A do Z, nad którymi powinieneś_powinnaś popracować, to:

  • charakter Twojej marki; wartości, jakie ma Twoje marka; historia Twojej marki.
  • cel istnienia Twojej marki (długofalowy) - najlepiej w idei SMART;
  • audyt rynku i analiza konkurencji; analiza SWOT;
  • persony (profil prawdziwego Klienta), segmenty Klientów, grupa docelowa;
  • archetypy Twojej marki;
  • tożsamość Twojej marki/pozycjonowanie na rynku — jakie skojarzenia ma budzić, jaki świat odczuć, jaką reputację będzie budować na rynku;
  • tone of voice — język komunikacji Twojej marki;
  • RTB - Reason to Believe Twojej marki;
  • wyróżniki Twojej marki — jeżeli Ty nie będziesz wiedział, czym się wyróżniasz na rynku, tym bardziej nie będzie wiedział tego Twój Klient. Możesz tutaj wykorzystać takie narzędzia jak UVP (Unikalna Wartość Marki) oraz USP (Unikalna Wartość Sprzedaży).

Powyższe będą miały ogromny wpływ na to, jak będzie wyglądał Twój sklep, jak będziesz się komunikował_a jako firma, a finalnie ma duży wpływ na przeżywalność biznesu w dłuższej perspektywie.

Źródło: unsplash.com

Kultowe marki to dobrze zaprojektowane marki

To dobrze zaprojektowane marki sklepów zapamiętujemy i chcemy polecać dalej. Sprawdź: Your Kaya, Kanaste, CoffeeDesk, Tołpa, Pasieki Sadowskich, Animush, Femi Stories, Japier Papier — to bardzo silne, dobrze zbudowane, wyraziste marki, które łatwiej nam zapamiętać.

Kolejne kroki, to już często taktyki działania czy sam plan działania. Nie zapomnij o mediaplanie, ścieżce Twojego Klienta (Customer Journey). W tym ostatnim świetnie sprawdzi się framework See-Think-Do-Care.

‌ Anna Ledwoń Blacha

Creative Owner, More Bananas

Buduję pozytywne doświadczenia w marketingu. Tworzę komunikację i strategie w nowych mediach. Strategicznie i kreatywnie zarządzam More Bananas. Szkolę!

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify