Świat niezwykle przyśpiesza. Technologia wręcz galopuje, a przeciętnym przedsiębiorcom czy też działom marketingu online trudno nadążyć za zachodzącymi zmianami. Z tego powodu zdecydowałam się opracować dla Was cykl artykułów dotyczących trendów w biznesie i marketingu, cyfrowej transformacji, rynku rozwiązań Martech, narzędzi dla marketingu, technologii i całemu obszarowi marketingu internetowego.
Wskażę Wam, w jakim kierunku zmierza marketing online, jak bardzo się zmienił w wyniku pandemii COVID-19, a także, jak biegnie ścieżka zakupowa klienta cyfrowego. Omówię, w jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi dla marketingu możecie na bieżąco uczestniczyć w procesie wyboru produktów i usług. Podróż ta, moim zdaniem, jest niezwykle fascynująca.
W cyklu „Digitalowe metody na konwersje” skoncentruję się na kilku podstawowych aspektach i narzędziach dla marketingu online, które moim zdaniem są szczególne ważne w obecnych, trudnych czasach. Omówię współczesne trendy, które rządzą światem marketingu, digital marketingu i biznesu. Przedstawię zmiany związane z cyfrową transformacją oraz nowymi oczekiwaniami klientów.
W kolejnym artykule, przedstawię wnioski dla marketerów, które pojawiają się po pierwszym roku pandemii. Poznacie najciekawsze opinie z całego świata odnośnie tego, w jaki sposób firmy powinny dostosować się do zmian w czasach kryzysu, a także jakie strategie okazały się efektywne i pozwoliły utrzymać się firmom na rynku. A w wielu przypadkach nie tylko utrzymać, ale wręcz wzrosnąć.
Opiszę, w jaki sposób zmieniła się ścieżka zakupowa klienta w dobie marketingu 4.0. Wyjaśnię, dlaczego ta ścieżka się wydłużyła i w jaki sposób wykorzystać marketing cyfrowy, by być zawsze tam, gdzie Wasz klient. A na koniec przedstawię Wam konkretne wskazówki, z jakich narzędzi warto skorzystać, by osiągać wysokie konwersje.
Teraz chciałabym się skupić na nowościach w świecie marketingu związanych z rozwojem technologii, a przede wszystkim rynku Martech.
Martech to inaczej szeroko pojęta technologia marketingowa, marketing technologiczny – czyli oprogramowanie, aplikacje i narzędzia, które wspierają działy marketingu w efektywnej realizacji działań. Martech wyróżnia się ogromnym tempem wzrostu. Jeszcze w 2011 roku, liczba aplikacji dla marketingu online nie przekraczała 150. Rok później liczba ta się podwoiła, sięgając w 2019 roku ponad 7 000 rozwiązań, a na początku 2020 roku tych rozwiązań było już ponad 8000. Nie mam wątpliwości, że rok 2020 znacząco wpłynął na liczbę rozwiązań dla digital marketingu.
Martech jest obecnie podstawą dla wszystkich kampanii marketingu cyfrowego w szerokim zakresie, począwszy od etapu pozyskiwania klientów (Google Analitycs, Google Ads, Facebook Ads, Semrush), przez budowanie zaangażowania (MailChimp, SalesManago, Zendesk, Freshmail, Hotjar), działanie (WordPress, Vimeo, Whitepress, Evernote), aż po konwersję (SalesManago, Magento, PrestaShop, TrustPilot).
Marketing technologiczny, jak i digital marketing jest bardzo dynamiczny. Wpływ na to mają procesy cyfrowej transformacji, ogromne ilości danych dostępne na wyciągniecie ręki, zmieniające się oczekiwaniach i zachowania klientów, trendy w świecie biznesu i marketingu, a także wysokie budżety firm, które są coraz bardziej otwarte na inwestycje w marketing online.
Jak już wcześniej wspomniałam, na co dzień funkcjonuję w świecie nowoczesnej technologii, cyfrowej transformacji i jestem prawdziwą fanką marketingu online. Widzę jednak wyzwania oraz zagrożenia, jakie pojawiły się w związku z szeregiem nowych rozwiązań dla marketingu na rynku Martech.
Wybór odpowiedniej dla naszej firmy platformy jest często niezmiernie trudny i skomplikowany. Z jednej strony zależy on od tego, czy nasza firma oferuje usługi i produkty dla klienta końcowego (B2C), czy dla klienta biznesowego (B2B). Oba te obszary posiadają inną specyfikę i inaczej przebiega ścieżka zakupowa klienta. Tym samym inne rozwiązania będą pasowały do naszych działań.
Po drugie, problemem jest znalezienie odpowiedniego partnera. Integracja nowego systemu jest często wyzwaniem, a proces współpracy z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami w celu wdrożenia technologii dla marketingu cyfrowego może powodować nieoczekiwane problemy.
Niezwykle ważnym trendem wśród aplikacji jest ich integracja, która daje możliwość działania użytkowników na wspólnej bazie danych, posiadanie spójnego, jednolitego wglądu w sytuację firmy i realizowane procesy biznesowe i marketingowe.
Niestety liczne aplikacje Martech dla marketingu online nie są ze sobą zintegrowane. Dlaczego tak jest? Są to rozwiązania dla marketingu tworzone przez różnych producentów, którzy ze sobą nie współpracują. Firma, czy też dział marketingu, decydując się na korzystanie z różnych narzędzi niestety musi się liczyć z tym, że działania nie będą skoordynowane, a dane analityczne będzie trzeba ręcznie analizować, gdyż będą się znajdować w różnych systemach.
Ponieważ współpracuję z Microsoft, chciałabym Wam wyjaśnić ich strategię w tym zakresie, która już od kilku lat promowana jest przez CEO Microsoft – Satya Nadella’e. Koncern tworzy szereg aplikacji i rozwiązań dla biznesu – wszystkie one koncentrują się na współpracy. Uzupełniają się wzajemnie, bazują na tych samych danych, są w pełni zintegrowane, co niezwykle usprawnia pracę użytkownikom danego zespołu. Taka ścisłe połączenie różnych aplikacji pozwala na wykorzystanie ich możliwości i przenikanie się zadań i działań. Zbyt rozdrobniony rynek Martech niestety na to nie pozwala, a wybór rozwiązań musi być bardzo przemyślany.
Wdrożenie innowacji, którymi niezaprzeczalnie są produkty Martech, zawsze wiąże się ze zmianami w firmie. Często pracownicy stawiają opór, związany z obawami o swoje stanowisko pracy („A co jeśli zastąpi mnie technologia?”), czy nowymi obowiązkami. Należy być świadomym, że wdrożenie innowacji jest wymagające, a nierzadko trudne i czasochłonne. Ostatecznie jednak efekty są tego warte.
Podsumowując mój krótki artykuł o Martech, chciałabym Was zachęcić do zgłębienia tematu i zapoznania się z technologią dla marketingu. O ile już od kilku lat jesteśmy w czasach cyfrowej transformacji, to nadal wielu przedsiębiorców nie korzysta z możliwości jakie daje digital marketing. Najwyższa pora, by czerpać z niego pełnymi garściami. Poza tym to jest już jedyna droga, by zaistnieć w świecie nowych klientów – cyfrowych nomadów.