Tworzysz start-up? Nie bój się ryzyka!

Startup bez ryzyka? ...Nie istnieje Startup z definicji zawiera duże pokłady ryzyka. Niepewności, czy wdrażany projekt się […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 22 lipca, 2016

Startup bez ryzyka? ...Nie istnieje

Startup z definicji zawiera duże pokłady ryzyka. Niepewności, czy wdrażany projekt się powiedzie? Zostanie pozytywnie przyjęty na rynku? A może okaże się kompletną klapą i jedyne co osiągniesz to ogromne zadłużenie?

Startupy są dla ludzi odważnych! Świadomych możliwych strat, jak i sukcesów. Zanim jednak podejmiesz się tego wyzwania, nie zaniedbuj podstawowych inwestycji. Nie możesz oszczędzać na kluczowych elementach sprawnie realizowanej strategii.

Zadbaj o pozytywne doświadczenia użytkowników

Jako przedsiębiorca na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest zapewnienie klientom satysfakcji. Istnieje wiele czynników, które decydują o budowie odpowiedniego doświadczenia użytkownika (ang. user experience). Doświadczenie użytkownika, UX – jest to komplet wrażeń, jakie doświadcza użytkownik korzystający z produktu. Pojęcie to powszechnie wykorzystywane jest w stosunku do oprogramowania, portali, serwisów internetowych, a także urządzeń elektronicznych. Termin często jest zamiennie stosowany z określeniem użyteczności (ang. usability).

Przykładem firmy, która wykorzystała metodykę projektowania zorientowanego na użytkownika, zarówno w odniesieniu do oprogramowania, jak i kompleksowej obsługi klienta, jest InPost – producent paczkomatów.

Od czego zacząć? Wybierz odbiorców swoich produktów

Młodzi twórcy startupów powinni rozpocząć od zdefiniowania swojej grupy docelowej. Jest to kluczowy etap przygody z przedsiębiorczością. Bez wytypowania odpowiednio wyselekcjonowanej grupy nie będziesz w stanie dostarczyć produktu i usługi, które trafią „prosto w serce” odbiorcy. Najczęstszym błędem są zaniedbania w zakresie budowy strategii marketingowej. Działanie na oślep. Bez planu. Chaotycznie.

Zaufaj specjalistom ds. marketingu

Czy zatrudnić agencję marketingową? Dla każdej początkującej firmy to trudna decyzja. Z jednej strony może przynieść ogromne, pożądane rezultaty, ale z drugiej strony - straty finansowe, które z początkiem działań organizacji, ciężko będzie odbudować. Ponadto, najczęściej dobre i sprawdzone agencje nie są przyjazne dla portfela.

Moim zdaniem, przy tak ważnych projektach, jak własny startup, nie można oszczędzać na działaniach podstawowych, jakimi są aktywności marketingowe. Zdarza się, że właściciele firm przeceniają swoją wiedzę. Powszechne jest przekonanie, że marketing jest prosty. Podobnie jak na polityce, zna się na nim każdy.

Oczywiście teoria ta jest nieprawdziwa, a takie myślenie łatwo skorygować poprzez przeczytanie dobrej strategii marketingowej. Aby opracować dobry plan marketingowy oraz harmonogram działań wymagana jest spora wiedza z zakresu marketingu, reklamy i strategii.

Strategia jest podstawą. Pozwala poukładać wiedzę i założenia. Nie działać na oślep, a realizować działania zgodnie z planem. Zapewniam, że bez spisanej strategii trudno jest koordynować aktywności marketingowe, realizowane w różnych kanałach.

Inwestować w dział sprzedaży?

Inwestycja w prężny zespół sprzedażowy wydaje się kluczowa dla sukcesu projektu. Silne, pewne siebie indywidualności z umiejętnościami interpersonalnymi pozwolą osiągnąć zamierzone cele. Jednak wybór takich osób również wiąże się z ryzykiem popełnienia błędów oraz sporych strat. Ich umiejętności oraz talent będziesz mógł sprawdzić w trakcie ich pracy. Dopiero po czasie dowiesz się, czy podjąłeś dobrą, czy złą decyzję.

Nie bój się podejmować ryzyka

Jako początkujący przedsiębiorca nie wiesz co działa, a co nie. Bez ciągłych testów nie jesteś w stanie sprawdzić co jest dobre dla Twojego biznesu. Nie możesz bać się ryzyka. Jest ono naturalnym następstwem obranej przez Ciebie drogi. Jednak nie pozwól sobie, by stawiać wszystko "na jedną kartę". Podejmuj małe kroki, na tyle bezpieczne, by nie stracić swojego majątki i szansy na odbudowę budżetu. Spisuj skrupulatnie dobre i złe pomysły. Inwestycje, które się zwróciły, jak i te do których nie warto wracać.

Ucz się na błędach swoich i innych. Powodzenia!

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify