Zamierzasz działać na rynku e-commerce? Jeżeli Twój produkt nie jest cyfrowy, będziesz musiał zmierzyć się z tematem wysyłek. Aby dobrze rozgryźć, w co się pakujesz, musisz wziąć pod uwagę kilka aspektów logistycznych, ale też... wizerunkowych, które realizując wysyłkę, chcąc nie chcąc promujesz.
Pokaż mi swoje paczki, a powiem Ci, kim jesteś. To zdanie warto zapamiętać. Weź pod uwagę, że Twoje produkty mają po raz pierwszy styczność z Twoim Klientem właśnie poprzez opakowanie wysyłkowe. Klient nie kupuje od Ciebie w punkcie sprzedaży, nie może wziąć Twoich produktów do ręki i ich pooglądać, ocenić czy docenić. Klient dostaje od Ciebie przesyłkę. Dokopie się do sedna sprawy, czyli do swojego zakupu, dopiero po zmierzeniu się z warstwami zabezpieczającymi produkt. Postaraj się więc, żeby paczka, którą mu dostarczasz, była schludna, ale też dopasowana do profilu Twojej działalności. Jest ona Twoją wizytówką i pierwszym materialnym punktem styku z Klientem, który świadczy o Twojej marce.
Dobór materiałów wysyłkowych powinien korelować z profilem Twojej działalności. Detale? Nie sądzę. Jak to działa? Podam Ci kilka przykładów. Jeżeli handlujesz gadżetami reklamowymi i wysyłasz w paczce plastikowe długopisy z logo, możesz zdecydować, by owinąć je w folię bąbelkową i zapakować w karton owinięty folią stretch. Klient najprawdopodobniej tego nie zakwestionuje. Jeżeli sprzedajesz produkty ekskluzywne, zadbaj o to, by Twoja przesyłka była elegancka. Jeśli są to produkty przyjazne środowisku, Twoja paczka musi być po prostu eko.
Dlaczego to takie ważne? Wejdź w buty Klienta. Wyobraź sobie, że zamawiasz przez Internet zestaw ekskluzywnej koronkowej bielizny. Jakie doświadczenie zakupowe zbudowałoby się w Tobie, gdybyś tak drogi i luksusowy produkt odebrał zapakowany w... foliowy kurierski worek? Bez pudełeczka, bibułki, aromatu po otworzeniu wysublimowanej paczuszki? Sam zamówiony produkt — sauté, w foliowym woreczku? Poleciłbyś dalej taki produkt i taką markę? Inny przykład. Zamawiasz towary ze sklepu zero waste, który prowadzi sprzedaż wysyłkową. W swojej misji sklep komunikuje ograniczanie odpadów, wykorzystywanie materiałów, którymi dysponuje w maksymalny sposób. Otrzymujesz przesyłkę — kartonik, wyglądający na nowy, zapakowany ochronnie w folię, w środku produkty zabezpieczone plastikowymi poduszkami z powietrzem w środku. Te plastikowe wypełniacze są niby w obiegu wtórnym i z drugiej ręki. Jednak wykorzystując je w paczce, sklep przerzucił na Ciebie odpowiedzialność uporania się z tym plastikiem. Jak się czujesz po otrzymaniu takiej przesyłki? Czy masz poczucie, że zrobiłaś/eś ekologiczne zakupy? Polecisz więc sklep dalej? A gdybyś, dla porównania, dostał/a te same produkty w wyraźnie używanym kartoniku z dedykacją na wieczku, w środku znajdując papierowe wypełniacze i jutowy sznureczek? Twoja opinia o takich eko zakupach byłaby zapewne inna.
Nawet jeżeli jesteś wspomnianym producentem długopisów z nadrukiem i mówiąc wprost, handlujesz "plastikiem", nie zapominaj o trendach. Nie lekceważ tego, co dzieje się na rynku i nie upieraj się na siłę przy swoich rozwiązaniach. W obliczu kryzysu klimatycznego i ekologicznej katastrofy wymagania Klientów oraz oczekiwania rynku są coraz wyraźniej sprecyzowane i nakierowane na działania proekologiczne. Otwórz się zatem w tym obszarze na nowe możliwości. Zmiana sposobu wysyłki produktów na bardziej "zielony" może wpłynąć tylko i wyłącznie korzystnie na postrzeganie Twojej marki. Natomiast podążanie utartą ścieżką zabezpieczania przesyłek całą masą folii w imię ochrony produktu, wydaje się być w obecnych czasach krótkowzroczne i na pewno nie jest w dobrym stylu.
Czuła elektronika, wrażliwe butelki i słoiki, delikatne akcesoria dekoracyjne czy duże, nieporęczne meble o podatnych na uszkodzenia powierzchniach — każdy z tych produktów jest już wysyłany w paczkach bez plastiku. Da się. W tej kwestii nie ma "ale". Firmy produkujące materiały opakowaniowe poszerzyły swoją ofertę o eko rozwiązania i w tym kierunku coraz bardziej się specjalizują.
Można już teraz z łatwością kupić kompostowalny i biodegradowalny w 100% skropak czy projektowane na miarę produktu formy zabezpieczające z pulpy celulozowej. Cena tych rozwiązań staje się coraz korzystniejsza. Nadal jest wyższa niż plastiku? Tak. Jednak Klienci będą przerzucać się tam, gdzie jest ekologicznie. Odpowiedz sobie zatem na pytanie — czy stać mnie na tanie pakowanie?
Pakując swój produkt do wysyłki, kreujesz jego drugie opakowanie. Zwróć uwagę na karton do pakowania, wypełniacz, taśmę, papier pakowy dla końcowego estetycznego akcentu — wszystko to ma znaczenie, wszystkie te elementy są ważne i oceniane przez Klientów. Podejdź więc poważnie do projektowania swoich paczek — one budują Twój wizerunek. Są Twoim pierwszym kontaktem z Klientem i świadczą o wyznawanych przez Ciebie wartościach.
Pamiętaj, że opakowanie jest również tym, co po Tobie i Twoim produkcie zostaje. Nie zostawiaj więc po sobie trudnych i niewygodnych śmieci. Zdejmuj z Klientów odpowiedzialność, ułatwiaj im życie — na pewno to docenią.