W ciągu ostatnich 2 lat nawyki zakupowe konsumentów przeszły ogromne zmiany. Wg raportu „Ecommerce w Polsce” firmy Gemius, 77% polskich internautów w ubiegłym roku przynajmniej raz zrobiło zakupy online. Nikt nie powinien mieć raczej wątpliwości, że prowadząc biznes (i to nie tylko w branży retail) trzeba być obecnym w sieci. Obecność to jednak tylko pierwszy krok. A co zrobić, by być widocznym i faktycznie docierać do klientów? Między innymi zadbać o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Jak więc zabrać się za pozycjonowanie stron internetowych? Choć jest to w zasadzie niekończący się proces, dostępne są pewne narzędzia, które go ułatwią — nawet jeśli decydujemy się na samodzielną przygodę z SEO.
Posiadając już sklep internetowy — czy po prostu swoją stronę www — możemy pozyskiwać dla niej ruch z płatnych wyników wyszukiwania (poprzez kampanie reklamowe Google Ads) lub z wyników organicznych (bezpłatnych). Ruch organiczny, choć nie wiąże się bezpośrednio z rozliczaniem za wyniki, wymaga od nas konsekwentnego inwestowania w optymalizację serwisu. W czym możemy się wspomóc, korzystając z platform takich jak np. www.seopilot.pl, która może okazać się pomocna zarówno dla mniej, jak i bardziej doświadczonych pozycjonerów.
Oto kilka głównych usług, jakie na niej znajdziemy.
System SEOPilot stanowi o tyle wygodne rozwiązanie, że chcąc wpływać na swoją widoczność w sieci, nie musimy posiadać na starcie szerokiej wiedzy z zakresu SEO. Pozycjonowanie możemy realizować w ramach jednego z kilku zaproponowanych trybów — w tym trybu automatycznego, gdzie przed uruchomieniem kampanii wystarczy dodać do systemu swój serwis i dobrać słowa kluczowe, lub też trybu półautomatycznego, dającego szersze opcje w zakresie samodzielnych działań, np. opracowywania filtrów dla grup linków.
Ciekawą opcją, zwłaszcza dla e-commerce, jest również tryb long-tail, czyli tak zwanego długiego ogona. Na czym polega? Długi ogon to frazy obejmujące powyżej trzech słów kluczowych, które to charakteryzują się co do zasady niższą konkurencyjnością i wyższym współczynnikiem konwersji. Wyszukiwanie po kilkuwyrazowych frazach jest zdecydowanie bardziej precyzyjne i stosowane przeważnie przez osoby znajdujące się na końcu lejka sprzedażowego, które są już zdecydowane na zakup produktu o określonej specyfikacji.
Tryb long-tail dostępny w SEOPilot dedykowany jest przede wszystkim pozycjonowaniu sklepów internetowych, ponieważ stanowi szczególnie efektywną strategię w kontekście właśnie e-commerce. Użytkownik wyszukujący produkt z bardziej konkretnymi parametrami — np. „buty sportowe rozmiar 42” - z większym prawdopodobieństwem dokona zakupu, jeżeli faktycznie trafi już na odpowiednią podstronę naszego sklepu i zobaczy korzystną ofertę, niż osoby wpisujące frazy bardziej ogólne. Z drugiej strony, z racji, że są to frazy rzadziej stosowane przez użytkowników i mniej konkurencyjne, mamy większą szansę na znalezienie się w wysokich pozycjach TOP wyszukiwarki i pozostanie na nich dłużej, niższym kosztem.
Użytkownicy SEOPilot mają do dyspozycji kilka wartościowych narzędzi analitycznych. W tym Checklistę SEO, z którą dokonamy samodzielnego audytu swojej witryny. A jest to podstawa zarówno na początku wdrażania strategii pozycjonowania sklepu internetowego czy innej strony www, jak i w trakcie całego procesu utrzymywania i poprawy pozycji. W ramach checklisty możemy dokonać analizy:
Źródło: www.seopilot.pl
Co istotne zwłaszcza z perspektywy początkujących pozycjonerów i przedsiębiorców, panel Checklisty SEO uzupełniony jest o wskazówki dotyczące każdej zakładki audytu. Wśród innych udostępnionych narzędzi na platformie znajdziemy też te służące: doborowi fraz kluczowych; śledzeniu naszej pozycji w Google, Google mobile i Bing; analizie konkurencji.
Content marketing, czyli marketing treści, opiera się na tworzeniu wartościowych dla odbiorców treści, które sprzyjają budowaniu trwałych relacji i generowaniu zaangażowania. Oprócz tego, strategia content marketingu może bardzo skutecznie wspomagać optymalizację naszej witryny z perspektywy działań on-site i off-site - w tym poprzez rozbudowę profilu linkowego. Platforma SEOPilot udostępnia bazę Wydawców, gdzie wybieramy spośród kategorii tematycznych zewnętrzne serwisy, na których możemy publikować treści linkujące do naszej strony.
Ważne, aby bazę backlinków rozbudowywać przy współpracy tylko z wartościowymi serwisami — ich jakość możemy sprawdzać na platformie, filtrując po takich wskaźnikach jak Trust Flow czy Citation Flow.
Umiejętnie napisane treści to jeden z głównych elementów wpływających na pozycjonowanie stron internetowych. Nie wystarczy nasycić tekstu wybranymi frazami kluczowymi, ale też zadbać o ich rozmieszczenie, optymalną ilość, formatowanie, przyjazność treści zarówno dla algorytmów Google, jak i dla użytkownika. I co ważne, dopilnować, żeby na zaindeksowanych podstronach nie występowały duplikacje tekstu, które mogą znacząco obniżyć naszą pozycję w wyszukiwarce.
Właściciele sklepów e-commerce powinni zwracać szczególną uwagę na tzw. duplicate content w opisach produktów lub ich kategoriach.
SEOPilot oferuje usługi copywriterów, które mogą być przydatne zwłaszcza, jeżeli: od dawna nie aktualizowaliśmy treści na swojej stronie, nie jesteśmy pewni czy są one odpowiednio zoptymalizowane pod frazy kluczowe lub jeżeli pośród podstron wykryjemy właśnie duplikacje. A na co dzień nie zajmujemy się copywritingiem SEO. Bo przecież nie musimy – możemy skorzystać z pomocy specjalistów. ?
Optymalizacja i pozycjonowanie sklepów internetowych oraz każdej strony www to ciągły i złożony proces. Jeżeli obecnie realizujemy go sami, warto znać miejsca, które mogą nam w tym pomóc.