Współcześni klienci są bardzo wymagający. Cena dla wielu nie ma decydującego znaczenia. Społeczeństwo konsumpcyjne rządzi się własnymi prawami. Ma oczekiwania. A tym samym stawia producentom poprzeczkę coraz wyżej.
Każdy z nas jest przywiązany do jakiejś marki. Jednak czy jesteśmy w stanie, z czystym sumieniem, powiedzieć, że ta marka jest w 100% warta swojej ceny? Podejrzewam, że jedynie najbardziej zauroczeni są w stanie twierdząco odpowiedzieć na to pytanie. Marka, na początku swojej historii służyła jedynie do znakowania produktów. W ostatnich czasach stała się czymś więcej. Budzi emocje i przyciąga swoją niezwykłością. Co zrobić, by Twoja marka nie zginęła w natłoku wielu innych, bardziej lub mniej podobnych marek. Trzeba być świadomym czym tak naprawdę jest. Poznać jej fundamenty oraz tożsamość.
W zależności od zapytanego naukowca, padną różne odpowiedzi dotyczące początków znakowania marki. Niektórzy powiedzą, że można się ich upatrywać jeszcze w starożytności. Zdaniem innych, na początku XVI wieku, gdy niektórzy producenci whisky znakowali swoje baryłki. Ja zgadzam się z opinią profesora Jacka Kalla, iż początek znakowania produktów przypada na 1723 rok, kiedy to Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, zaczęła wykorzystywać monogram K.P.M oraz herb Saksonii, jako oznakowanie wytwarzanych wyrobów. Wśród innych ważnych dat należy wymienić 1875 rok, kiedy to w Wielkiej Brytanii uchwalono pierwsze prawo o znakach towarowych, a pierwszą markę zarejestrowano rok później. A dla ciekawych były to wyroby porcelanowej manufaktury w Staffordshire, które dały początek marce Wedgenwood.
Okazuje się, że definicja marki nie jest taka oczywista. Zdaniem Philipa Kotlera, marka jest znakiem, nazwą, terminem, symbolem, rysunkiem lub kombinacją tych składników, która powstała po to, by oznakować produkt bądź usługę. Jednak z upływem czasu, definicja ta stała się zbyt mało precyzyjna. Obecnie uważa się, że marką jest kombinacja produktu, nazwy, opakowania, reklamy, dystrybucji, ceny. Cechy te mają odróżniać dany produkt od innych. Dodatkowo, marka odróżnia się korzyściami, jakie daje odbiorcy, jednocześnie budując lojalność oraz zaufanie klientów.
Rynek pełen jest marek. Jednak stosunkowo nieliczni mogą pochwalić się silną marką. A silna marka budzi zaufanie. Wyróżnia się wśród innych. Jest wiarygodna i bezpieczna. Kombinacja tych cech powoduje, że właściciel marki może pozwolić sobie na podniesienie cen produktu, nie martwiąc się o stratę klientów. Ludzie są wierni dobrym, silnym markom. Są również w stanie im więcej wybaczyć. To właśnie dlatego warto promować swoją markę.
Nie ma co się oszukiwać. Proces kreowania marki jest nie tylko czasochłonny, ale także kosztowny. By marka nabrała siły, nie wystarczy dobry produkt. Proces zarządzania i promowania marki jest złożony oraz długotrwały. Na dodatek nie zawsze odnosi sukces. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć czym marka jest, jak budować jej strategię oraz jakie narzędzia będą najbardziej korzystne z punktu widzenia naszego produktu. Marka posiada trzy podstawowe funkcje:
Mnogość dostępnych marek jest przytłaczająca. Widać to w szczególności w supermarketach, gdzie jeden produkt sprzedawany jest pod 15 markami. Wybór może przyprawić o zawrót głowy. Nie każdy z nas jest skłonny testować poszczególne produkty. Marka zapewnia klientom bezpieczeństwo wyboru. Pewność, że wybierając markę otrzymają zawsze ten sam produkt i tą samą jakość. Warto również wspomnieć, że globalni producenci dbają o jednolity wizerunek marki we wszystkich krajach. W ten sposób, niezależnie od tego gdzie jesteś, łatwo orientujesz się czego potrzebujesz, bez niepotrzebnych niespodzianek.
Marka budzi zaufanie. Z założenia jest stabilna, pewna, jednolita. Nie zmienia się jej jakość oraz charakter. Dla klientów, zaufanie do marki wiąże się z ponoszonym ryzykiem. Wybierając produkt, klient ponosi je w kilku aspektach. Wybór produktu jest związany, m.in.
Marka pozwala pominąć proces weryfikacji. Odbiorca wie, co dostaje, nie narażając się na testowanie produktu, niezadowolenie czy zmarnowanie czasu.
Marka wyróżnia się charakterem, symboliką, wykorzystywanym językiem. Budzi wśród swoich odbiorców emocje, a jednocześnie zaangażowanie. Klienci identyfikują się z marką. Są w stanie zaangażować się w akcje realizowane przez markę. Zaangażowanie odbiorców marki w szczególności dobrze widać w sieci społecznościowej, w której lajki i komentarze są odzwierciedleniem oddania klientów.
Zdecydowanie warto. Jeśli myślisz o swoim produkcie bądź usłudze poważnie, chcesz by w perspektywie czasu stała się znana i ceniona, rozważ zatrudnienie doświadczonego specjalisty do spraw zarządzania marką. Jeśli jednak jesteś świadomy, że wytwarzane przez Twoją firmę produkty są wątpliwej jakości, zastanów się. Inwestycja w wizerunek nie opłaci się. Klienci szybko sprawdzą, że jakość produktu nie odpowiada kreowanemu wizerunkowi. A Internet nie wybacza. Z jednej strony informacje roznoszą się niezwykle szybko, a z drugiej strony pozostają na lata.