Szukasz pomysłu na start-up?

Termin start-up funkcjonuje już kilka lat. Mimo to, nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, czym tak […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 5 marca, 2016

Termin start-up funkcjonuje już kilka lat. Mimo to, nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, czym tak naprawdę jest startup i co go odróżnia od innych form przedsiębiorczości. Wielokrotnie spotkałam się z niezrozumieniem tematu. Dla wielu osób, startup jest terminem jednoznaczny z małym biznesem (ang. small business). Jednak to są dwa różnej pojęcia. Aby rozwiać wszystkie wątpliwości, na początek powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie. Czym jest start-up?

Różnica między start-upem a małym biznesem

Zdaniem Steva Blanka, znanego amerykańskiego przedsiębiorcy, który przez 30 lat swojej pracy, stworzył i wypromował 8 startupów, jest to forma tymczasowej organizacji, która została zaprojektowana by stworzyć powtarzalny i skalowalny model biznesowy. Jego zdaniem, zrównanie definicji startupu z małym biznesem jest nadużyciem. Startup powstaje po to, by w możliwie krótkim czasie, w znaczącym stopniu, wpłynąć na rynek. I to stanowi główną różnicę między nim a małym biznesem. Założeniem tej formy działalności jest rozwój i szybka rozbudowa. Małe przedsiębiorstwa (tzn. małe biznesy) powstają dla zysku, a ich celem nie jest dominacja rynku.

Czym charakteryzuje się start-up?

Przedsiębiorstwa tego typu mogą powstawać w dowolnej branży. Jednak najczęściej są wiązane z nowymi technologiami. Do cech, które je charakteryzują zalicza się:

  • niewysokie koszty rozpoczęcia działalności,
  • wyższe ryzyko (niż w przypadku typowych małych firm),
  • relatywnie wyższe zyski osiągane z działalności.

Kiedy firma przestaje być uznawana za start-up? To proste. Gdy odniesie pierwszy sukces!

Start-up ma charakter tymczasowy

Założyciele tej formy działalności szukają powtarzanego i skalowalnego modelu biznesowego, który zapewniłby im sukces. Dlatego także muszą dostarczyć wizję produktu. Dodatkowo, założyciele muszą znaleźć odpowiedzi na liczne pytania związane z ich modelem biznesowym, np. Kim są klienci? Jakie kanały dystrybucyjne należy wybrać? Jak zadbać o finansowanie przedsięwzięcia? Na końcu, to założyciele muszą sprawdzić, czy ich założenia są poprawne.

Jak finansowany jest start-up?

Startupy początkowo finansowane są z oszczędności założycieli, ich rodziny oraz przyjaciół. Istnieje także możliwość finansowania  poprzez średnio- lub długoterminowe inwestycje typu Venture Capital. Startupy są także dobrym kąskiem dla Aniołów biznesu, czyli zamożnych osób, które decydują się w inwestycje w nowe, obiecujące przedsięwzięcia biznesowe. Zarówno Venture Capital, jak i Aniołowie biznesu zarabiają na wzroście wartości firmy. Charakterystyczne dla startupów jest duże ryzyko niepowodzenia przy jednoczesnym wysokim zwrocie w przypadku sukcesu młodej firmy.

Polska Dolna Krzemowa

W Polsce z roku na rok rośnie liczba startupów. Możemy być dumni z lokalnej przedsiębiorczości. Startupy działają w różnych branżach, jednak zdecydowana większość realizuje swoją podstawową działalność w Internecie. Wśród ciekawszych warto wymienić:

  • Semstrom, który dostarcza szereg narzędzi usprawniających zarządzaniem działań SEO, PPC. Narzędzia oferowane przez Semstorm są skierowane do każdej organizacji, która prowadzi działalność w sieci.
  • Growbots, jako rozwiązanie wspierające procesy sprzedażowe oraz ich automatyzację. Jest to inteligentny system do pozyskiwania klientów.
  • Furgonetka.pl – serwis, który pozwala realizować tanią wysyłkę kurierską zarówno firmom, jak i osobom prywatnym
  • Buy.box, czyli innowacyjny widżet reklamowy oraz porównywarka cenowa, która umożliwia sprawdzenie i porównanie cen już na stronie z opisem produktu.

Podsumowanie

Różnica między startupem a małym biznesem opiera się głównie na założeniach. Twórcy startupów zakładają, że ich firma, dzięki innowacyjności, zacznie dominować na rynku. Mają aspiracje, by się wyróżniać. Stać się znaczącymi graczami na rynku. Mali przedsiębiorcy nie stawiają sobie tak ambitnych celów. Tworzą firmy dla zysków. Nie dla idei. Nie zakładają stworzenia innowacyjnego modelu biznesowego. Ich celem jest stworzenie firmy, która opiera się na sprawdzonym modelu, który nie jest tak ryzykowny jak w przypadku start-upów.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify