Reklama online odnotowała wysoką dynamikę wzrostu po pierwszym kwartale 2024 roku (IAB Polska/PwC AdEx)

W pierwszym kwartale 2024 roku wydatki na reklamę online przyspieszyły wzrost w porównaniu z indeksem z końca […]

Autor: Redakcja
Czas czytania: 2 minut
Opublikowane: 26 sierpnia, 2024

W pierwszym kwartale 2024 roku wydatki na reklamę online przyspieszyły wzrost w porównaniu z indeksem z końca 2023 roku, zwiększając swoją wartość o ponad 200 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Oznaczało to wzrost o prawie 14%, a całkowita wartość wydatków w pierwszym kwartale osiągnęła ponad 1,9 mld zł.

Wzrost dynamiki reklamy cyfrowej w pierwszym kwartale 2024 roku nie tylko utrzymał się, ale wręcz wzrósł o ponad 1 p.p. w porównaniu z końcem 2023 roku, osiągając poziom 13,7%. W porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku wartość reklamy cyfrowej wzrosła o 230 mln zł, osiągając poziom 1,9 mld zł. Biorąc pod uwagę, że pierwszy kwartał roku zwykle cechuje się umiarkowanym wzrostem wydatków marketingowych, a główne wzrosty przypadają na drugi i czwarty kwartał, te wyniki są pozytywnym sygnałem na cały rok.

Struktura rynku pozostała stabilna – dominowała reklama graficzna (w tym display i wideo), która stanowiła 42% całkowitych wydatków, a SEM odpowiadało za około jedną trzecią rynku reklamy online. Większość formatów i kanałów sprzedaży odnotowała dodatnie wskaźniki wzrostu, z wyjątkiem e-mail marketingu oraz reklamy natywnej, które zanotowały spadki.

W kontekście branżowym ranking reklamodawców pozostał niezmieniony. Handel utrzymał pozycję lidera, podczas gdy największe wzrosty odnotowały branże higieny i pielęgnacji oraz żywności.

O badaniu

IAB AdEx to cykliczne badanie, które mierzy wydatki na reklamę internetową. Realizowane przez IAB Polska we współpracy z PwC od 2007 roku, wyniki tego badania stały się standardem rynkowym i są podstawą do dalszych analiz wydatków reklamowych.

Badanie obejmuje dane od wszystkich czołowych firm internetowych, choć nie obejmuje pełnych wydatków reklamowych ze względu na różnorodność i liczbę mniejszych podmiotów na rynku. Ujęte są w nim budżety firm przeznaczone na zakup powierzchni reklamowej w internecie, obejmujące zarówno przychody uczestników badania, jak i prowizje agencji. Wydatki mogą mieć charakter gotówkowy lub barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody takich firm jak Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group, Dentsu Aegis, Facebook, Freshmail, GK Digitree Group, Google, GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparto na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane były zbierane do 31 lipca 2024 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify