Kilka wskazówek jak wybrać słowa kluczowe do WWW

Słowa kluczowe (ang. keywords) powinny stanowić bazę dla każdej strony internetowej. Niezależnie od jej wielkości czy charakteru. […]

Czas czytania: 5 minut
Opublikowane: 28 października, 2016

Słowa kluczowe (ang. keywords) powinny stanowić bazę dla każdej strony internetowej. Niezależnie od jej wielkości czy charakteru. Prawidłowo dobrane, zapewniają wartościowy ruch, a tym samym potencjalnych klientów. Nadal wielu przedsiębiorców bagatelizuje znaczenie słów kluczowych i nie poświęca wystarczająco dużo czasu na ich szczegółowe badania. A szkoda. Analiza pozwala zredukować koszty pozycjonowania, które wynikają ze źle dobranych i nieskutecznych fraz.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa bądź frazy kluczowe to wyrazy, które są wpisywane w okno wyszukiwarki przez internautów, w celu odnalezienia konkretnych informacji, produktów, usług lub stron internatowych. Ich precyzyjna analiza pozwala ocenić, jakich słów powinniśmy użyć w witrynie, by ta została odnaleziona przez interesującą nas grupę klientów.

To łatwe… więc w czym tkwi problem?

No właśnie wcale nie jest to takie proste. Zarówno przedsiębiorcy, jak i pozycjonerzy, dobierając słowa kluczowe powinni zdawać sobie sprawę, że mają one fundamentalne znaczenie dla pozycji WWW w Internecie. Jeśli dobierzecie je źle, gdyż będą zbyt ogólne, narazicie się na zaciętą walkę z innymi witrynami, które także pozycjonują się na dane frazy. Dodatkowo, ogólne słowa często nie przekładają się na sprzedaż.

Dla przykładu, pozycjonowanie się na frazę „system ERP” nie da nam wymiernych korzyści biznesowych, gdyż nie jest ona wyszukiwana wyłącznie przez przedsiębiorców chcących kupić system. Często wpisują ją studenci, przygotowujący się do sesji. Nie stanowią oni grupy docelowej. Wysoka pozycja na tę frazę to prawdziwy sukces. Jednak spora liczba wejść często nie przekłada się na wzrost sprzedaży.

To może pozycjonować się na konkretne frazy, złożone z kilku słów?

Niby trafimy do osób, które szukają określonego produktu lub usługi. Na takim odbiorcy nam zależy. Walka z konkurencją w wyszukiwarce raczej nie będzie zacięta …ALE. No właśnie istnieje pewne znaczące ALE. Nie osiągniemy dużej liczby wejść.

Pamiętaj o znalezieniu złotego środka. Sprawdza się nie tylko w życiu prywatnym, ale również w pozycjonowaniu!

Jak dzielą się słowa kluczowe?

Słowa kluczowe oparte o markę produktu

To frazy związane z konkretnymi markami. Jeśli sprzedajecie "torebki Guess", wówczas to wyrażenie będzie dla Was bardzo wartościowe. Wśród fraz brandowych jest również nazwa firmy (jako marka). Najczęściej jest to słowo na tyle oryginalne, że znajduje się bez większych problemów na pierwszej pozycji. Chyba, że nazwa przedsiębiorstwa to powszechnie używany wyraz. Wówczas narazicie się na dalsze miejsca w wyszukiwarce.

Ogólne słowa kluczowe

Są to wyrazy, które cieszą się dużą liczbą wyszukiwań, właśnie ze względu na swój powszechny charakter. Są to frazy składające się z 1-2 wyrazów. Jednak ciężko się na nie wypozycjonować. Trzeba liczyć się z ogromną konkurencją. Ogólnym słowem kluczowym jest wyraz "torebki". Bardzo wiele internautek wyszukuje właśnie tę frazę. Jednak jest to wyraz ogólny. Nie precyzuje dokładnie czego szuka klientka. Słowo "torebki" nie odpowiada na pytania, czy chodzi o kopertówki, torebki wieczorowe, torebki ze skóry, etc. Dlatego fraza ogólna nie będzie dokładnie odpowiadać Waszej ofercie.

Długie ogony (long tail keyword)

To słowa kluczowe zawierające powyżej 2 wyrazów, które najczęściej precyzują oczekiwania internauty. Te słowa często przynoszą wymierne korzyści biznesowe, gdyż osoba, która wpisuje je do wyszukiwarki, wie czego szuka i ma określone oczekiwania. W przypadku takiego klienta, sprzedaż jest zdecydowanie łatwiejsza. Pozycjonowanie na słowa kluczowe typu long tail powoduje, że mamy relatywnie niski poziom ruchu, choć bardziej wartościowy.

Jak wybrać słowa kluczowe?

Moim zdaniem, nie warto pozycjonować się wyłącznie na atrakcyjne, ogólne frazy. Należy zdać sobie sprawę, że duży ruch w naszej witrynie nie musi przełożyć się na większą sprzedaż. Warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe typu long-tail w mniej istotnych podstronach. Należy dobrać taki zestaw, który będzie najbardziej optymalny.

Nie zapominajcie o odbiorcy. Wybierzcie taki zbiór słów, który najlepiej odpowiada jego zapytaniom!

No to zaczynamy…

  1. Po pierwsze usiądź wraz ze współpracownikami i wytypujcie słowa, które najlepiej odpowiadają Waszej ofercie. Spiszcie kluczowe produkty, usługi. Kombinujcie. Im więcej fraz tym lepiej. Ich przydatność zweryfikujecie w kolejnych krokach.
  2. Wykorzystaj powszechnie dostępne narzędzia:
  • Podpowiedzi wyszukiwarki Google

Wyszukiwarka przy wpisywaniu konkretnych fraz wskazuje podpowiedzi, zbliżone do Twojego zapytania. Spisz je. Sprawdź, czy mogą być przydatne.

Wystarczy, że wpiszesz wybrane słowo kluczowe, wybierzesz cel (strona internetowa, zdjęcia, shopping, YouTube, news) oraz język (polski) i pojawi się propozycja słów. Przejrzyj je dokładnie. Możesz znaleźć wiele inspiracji oraz kombinacji, na które nie wpadłeś wcześniej.

  • KeywordTool

Działa podobnie jak Ubersuggest. Wybór narzędzi zależy od Ciebie. Osobiście preferuję Ubersuggest.

Bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, dostępne w ramach Google Adwords. Pozwala zoptymalizować kampanie w sieci, a dodatkowo pokazuje informacje, przydatne przy pozycjonowaniu, takie jak zestaw proponowanych grup reklamowych, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, sugerowaną stawkę, trendy.

Wykorzystując powyższe narzędzia będziesz mógł wybrać słowa kluczowe, odpowiednie do Twojej witryny. Rozwiązania te nie są idealne, jednak są doskonałą wskazówką. Osobiście, nie wyobrażam sobie pracy bez tych narzędzi.

Konkurencja w wyszukiwarce

Dobór odpowiedniego zestawu słów kluczowych to pierwszy i fundamentalny krok. Jednak pamiętaj, że pozycja w wyszukiwarce zależna jest od wielu innych czynników, na które często nie masz bezpośredniego wpływu. To one decydują jak ostra będzie walka, by znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki.

Pozycja strony internetowej zależna jest od:

Zaplecze SEO witryn należących do konkurencji

Jeśli konkurencyjne strony posiadają dobre zaplecze SEO i odpowiednio zoptymalizowaną witrynę, przebicie ich w wynikach wyszukiwarki będzie trudne. Ale nie niemożliwe!

Linkbuilding

Linkowanie nadal jest istotne. Jeśli konkurencyjne witryny posiadają linki z silnych domen, musisz zadbać, by być tam gdzie one. I nie tylko tam.

Content marketing

Konkurencja dba o dobrą jakość swojej strony? Doskonale. Musisz być lepszy. Powinieneś tworzyć treści dopasowane do odbiorcy.

Branża

Nie we wszystkich branżach działania SEO są tak samo intensywne. W branżach rozwiniętych bardzo ciężko osiągnąć wysokie pozycje. Jest to kosztowne i czasochłonne, gdyż wszystkie organizacje konkurują ze sobą, by znaleźć się wyżej. Mają na to wysokie budżety i wsparcie profesjonalistów.

Podsumowując

Pozycjonowanie jest dziedziną o tyle interesującą, że nikt nie zna odpowiedzi co tak naprawdę działa. Jakie metody są w 100% skuteczne i pozwolą znaleźć się wysoko w wyszukiwarce. Istnieją tylko wytyczne, wskazówki dawane przez Google, które nakierowują firmy pozycjonujące na dobre praktyki i efektywne metody.

Pozycjonowanie to ciągłe testowanie. Może dlatego ta dziedzina jest tak wyjątkowa i pasjonująca zarazem. Moim zdaniem najważniejsze jest, by tworzyć witryny z myślą o odbiorcy. Nie można się zatracić w budowaniu strategii SEO. Najważniejszy zawsze jest Twój odbiorca, a nie algorytmy. Wierzę, że Google doceni Twoje starania, jeśli zaoferujesz dobrej jakości, funkcjonalną i użyteczną witrynę!

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify