Przedsiębiorcy życzyliby sobie, aby stworzona przez nich marka była postrzegana przez klientów w ten sam sposób, co przez twórców. Oczywiście jest to niemożliwe. Należy wprowadzić rozróżnienie między tożsamością marki, a jej wizerunkiem. Dlaczego? To proste. Sposób w jaki chcemy być postrzegani nie jest tym, w jakim rzeczywiście jesteśmy.
Tożsamość marki określa kim tak naprawdę jest marka. Jej charakter. Stanowi definicję jej wiarygodności, a także bazę dla spójności marki, jej indywidualności oraz trwałości.
Tożsamość marki nie jest tym samym co jej wizerunek, ponieważ tożsamość wiąże się z jej właścicielem – to on ją tworzy i formuje. Wizerunek łączy się z odczuciami i odbiorem klientów. To sposób, w jaki ją postrzegają.
To twórca marki decyduje jaka ma być. Jej celem jest oddziaływanie na zmysły, wyróżnienie się spośród setek podobnych marek. Tożsamość zbiera różne elementy, które mają cechować markę i łączy je w całość. To właśnie w trakcie jej tworzenia zyskuje ona niepowtarzalne, charakterystyczne dla niej cechy oraz emocje.
Kolejnym etapem jest wprowadzenie marki na rynek. Jest to także moment, w którym tożsamość marki mierzy się z rzeczywistością. Oddziaływają wówczas na nią liczne czynniki, wpływające na odbiór wśród klientów. To one decydują jaki marka uzyska wizerunek.
Zdaniem J.N. Kepferera, budując tożsamość marki, jej właściciel musi pamiętać, by marka posiadała kilka kluczowych cech:
Już wiecie, że tożsamość marki jest ważna. Należy ją stworzyć, by móc cieszyć się silnym, wyróżniającym się produktem. Należy zdać sobie również sprawę, że tożsamość marki uwidacznia się w każdym momencie kontaktu produktu z marką. Inwestycja w tożsamość jest potrzebna.
Dlaczego? Poznaj główne powody:
W świecie wszechobecnych marek, wybór tej jednej, odpowiedniej, idealnej dla nas staje się drogą przez mękę. Budując tożsamość marki, pozwalamy ten proces w znaczącym stopniu uprościć. Klient, dzięki sugestywnej i przekonywującej tożsamości wie, z jakim produktem ma do czynienia. Wie także czego może po niej oczekiwać. Nie musi dalej szukać. Znalezienie marki, która odpowiada wszystkim wymaganiom stało się znacznie prostsze.
Silna marka jest wartością wymierną, wycenianą oraz wpływającą na znaczenie firmy, która ją stworzyła. Posiadanie silnej marki w portfolio zapewnia wyższe zyski, stabilizację, łatwiejszą promocję, zadowolenie klientów oraz akcjonariuszy. Silna marka wymaga inwestycji. Tożsamość marki w połączeniu z efektywnymi działaniami marketingowymi pozwoli osiągnąć duży zwrot.
Dobrą i silną markę bardzo łatwo się sprzedaje. Raz wypromowana zyskuje wielu lojalnych fanów, którzy często są jej wierni przez wiele lat. To jest ogromny kapitał dla firmy, która odnosi wysokie zyski ze sprzedaży, bez potrzeby intensywnych działań promocyjnych.