Twoja reklama ma niską pozycję w Google Ads? Sprawdź dlaczego!

Zastanawiasz się, co decyduje o tym, na jakiej pozycji pojawia się twoja reklama w Google Ads? Wiele […]

Czas czytania: 4 minut
Opublikowane: 9 czerwca, 2021

Zastanawiasz się, co decyduje o tym, na jakiej pozycji pojawia się twoja reklama w Google Ads? Wiele osób uważa, że za pozycję w rankingu reklamy, czyli właśnie o miejscu wyświetlenia reklamy w stosunku do innych, odpowiada wyłącznie wysoki budżet — wyższy niż oferuje konkurencja. Jednak zdecydowanie nie jest to prawda. Jako reklamodawca powinieneś wiedzieć, co wpływa na koszt i pozycję twojej reklamy w wyszukiwarce Google.

Co wpływa na ranking reklamy w Google Ads?

Na ranking reklamy wpływa kilka czynników takich jak:

  • Stawka twojej reklamy — to ty decydujesz, ile jesteś w stanie maksymalnie zapłacić za kliknięcie twojej reklamy. Stawkę możesz zmienić w dowolnym momencie na platformie Google Ads.
  • Jakość reklam oraz twojej strony docelowej — Google Ads prowadzi analizę tego, czy twoja reklama jest trafna i odpowiada intencjom użytkowników, a także czy twoja witryna internetowa spełni ich oczekiwania.
  • Progi rankingu reklamy — czyli minimalne ceny za wyświetlenie, które wymagane są, by reklama w ogóle pojawiała się w wyszukiwarce.
  • Konkurencyjność — najczęściej w aukcjach masz do czynienia z reklamami konkurencji. Musisz wiedzieć, że największe szanse na to, aby reklama wyświetlała się na górze, mają te z nich, które posiadające wyższy ranking.
  • Kontekst wyszukiwań — Google Ads obliczając ranking reklam, uwzględnia wyszukiwane słowa, lokalizację, rodzaj użytego urządzenia, czas wyszukiwania, charakter słów kluczowych, a także sygnały i atrybuty użytkowników.
  • Rozszerzenia reklam i formatów reklam — tworząc reklamy, możesz jako reklamodawca dodać dodatkowe informacje takie jak numer telefonu do firmy, linki do konkretnych podstron, opisy i inne rozszerzenia, które zdaniem Google mają pozytywny wpływ na jakość reklam i spodziewaną konwersję.

Ranking reklamy jest obliczany każdorazowo, gdy twoja reklama bierze udział w aukcji. Znaczy to, że każdorazowo pozycja twojej reklamy może się zmieniać.

Wpływ tak wielu czynników oznacza także, że nie tylko wysokie stawki oferowane przez konkurencję mają znaczenie. Wręcz przeciwnie — twoja reklama może zajmować wysokie pozycje przy niższych kosztach niż konkurencja. W jaki sposób?

Google Ads jest platformą aukcyjną i to właśnie na podstawie aukcji określa, które reklamy mają się wyświetlać i na której pozycji. Narzędzie oblicza ranking reklamy dla wszystkich reklam, które biorą udział w aukcji. Najczęściej te o najwyższym rankingu reklamy wyświetlają się na pierwszych pozycjach. Jednak, aby w ogóle się wyświetlać, muszą spełnić, osiągnąć progi rankingu reklamy.

Czym są progi reklamy?

Progi rankingu reklamy to inaczej minimalna cena za wyświetlanie reklamy. Oznacza to, że jeżeli twoja stawka jest niższa od wartości programu progowej, to twoja reklama niestety nie będzie wyświetlana.

Wartości progów reklamy zmieniają się dynamicznie i decyduje o nich kilka czynników takich jak:

  • Jakość reklamy — Google Ads zależy na tym, aby użytkownicy widzieli tylko najciekawsze i najbardziej dopasowane reklamy, dlatego reklamom o gorszej jakości stawia wyższe progi.
  • Pozycja reklamy — te reklamy, które pojawiają się na samym szczycie listy, mają wyższe wartości progowe od konkurencji. Oznacza to również, że reklamy o najlepszej jakości pojawiają się najwyżej.
  • Sygnały i atrybuty użytkowników (lokalizacje, typy urządzeń) - progi są różne dla różnych atrybutów użytkowników (na przykład różne progi są w różnych krajach lub na innych urządzeniach, z których korzysta internauta).
  • Tematyka i charakter wyszukiwań — progi zmieniają się w zależności od charakteru słów, które wyszukują użytkownicy. Oznacza to, że inne progi stawiane są przed wyszukiwaniami związanymi z wakacjami zagranicznymi, a inne przed wyszukiwaniami kaletnika w Zabrzu.
  • Powiązane aukcje — oznacza to, że progi mogą być uzależnione od aukcji, które prowadzone są przy okazji podobnych zapytań. Dla przykładu progi rankingu reklamy dla hasła [stroje kąpielowe] mogą być ustalane na podstawie aukcji, które prowadzone są w przypadku wyszukiwania haseł takich jak [kostium kąpielowy], [bielizna kąpielowa].

Zwracaj uwagę na jakość reklamy w Google Ads

Jakość reklam ma kluczowe znaczenie dla reklamodawców. Według Google pozwala ona określić wrażenia użytkowników po kontakcie z twoją reklamą. Wyższa jakość to wyższa skuteczność, co przekłada się na lepszą pozycję, a także niższe koszty.

Jakość reklamy wpływa na:

  • wyświetlanie się reklamy w wynikach wyszukiwań,
  • miejsce, na którym wyświetla się reklama w wynikach wyszukiwań,
  • wyświetlanie się rozszerzeń,
  • kosztów za kliknięcie,
  • skuteczność reklam.

Warto również sprostować kilka teorii i zapewnić, że na jakość reklam nie wpływają wysokości stawek, struktura konta, liczba konwersji czy częstotliwość wyświetlania się reklam.

Co możesz zrobić, aby ocenić i poprawić jakość reklam Google Ads?

Wykorzystaj Wyniki Jakości, które jest narzędziem diagnostycznym pozwalającym znaleźć te reklamy, które nie budują pozytywnego wrażenia wśród użytkowników. Dzięki temu narzędziu będziesz mógł skoncentrować się na lepszym targetowaniu reklam, poprawie współczynnika klikalności oraz jakości twojej strony docelowej. Wynik Jakości Google Ads jest wyświetlany w skali od 1 do 10 i bazuje na twojej szacunkowej skuteczności w stosunku do innych reklamodawców.

Wynik jakości jest obliczany na bazie skuteczności 3 elementów takich jak:

  • przewidywanego współczynnika klikalności (CTR) określa on szansę na to, że internauta kliknie właśnie w twoją reklamę, gdy ta mu się wyświetli;
  • trafności reklamy, czyli określeniu jak bardzo twoja reklama odpowiada intencjom i oczekiwaniom użytkowników;
  • jakości strony docelowej, ocenianej przez Google według stopnia trafności i przydatności dla internautów.

Skomplikowane? Może trochę. Moim zdaniem warto znać zasady, na których opiera się Google Ads, nawet wtedy, gdy o nasze reklamy dba wyspecjalizowana agencja.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify