Jak powinno wyglądać twoje konto Google Ads, by przynosiło efekty?

Jeżeli zdecydujesz się samodzielnie stworzyć kampanię w Google Ads (dawniej Google AdWords), powinieneś zacząć od stworzenia odpowiedniej […]

Czas czytania: 4 minut
Opublikowane: 8 czerwca, 2021

Jeżeli zdecydujesz się samodzielnie stworzyć kampanię w Google Ads (dawniej Google AdWords), powinieneś zacząć od stworzenia odpowiedniej struktury konta. Jest to kluczowy etap, dzięki któremu będziesz mógł zadbać o to, by właściwie zorganizować kampanie i grupy reklam, prawidłowo dobrać słowa kluczowe, budżety oraz metody kierowania na odbiorców.

Czym jest struktura Google Ads?

Program Google Ads ma trójwarstwową strukturę i składa się z konta, kampanii oraz grup reklam. Ważne, abyś zapamiętał, że:

  • konto wiąże się z niepowtarzalnym adresem e-mail, unikalnym hasłem oraz informacjami rozliczeniowymi;
  • kampanie reklamowe w ramach Google Ads posiadają własny budżet oraz ustawienia określając, gdzie będą pojawiać się twoje reklamy;
  • grupy reklam obejmują zestaw podobnych reklam i słów kluczowych.

Zapewne wiesz, w jaki sposób działa wyszukiwarka w internecie. Internauci, wpisując słowa kluczowe, oczekują, że znajdą witryny, które są z nimi najtrafniej powiązane. Dla przykładu, jeżeli interesują mnie sukienki wieczorowe, to wpiszę frazę "sukienki wieczorowe". Gdy w tym momencie pojawią się reklamy odpowiadające na moje zapytanie, zapewne w nie kliknę. 

Aby tworzyć reklamy, które będą najlepiej dopasowane do wyszukiwań klientów, należy powiązać słowa kluczowe i reklamy w jedną grupę. Jeżeli tak uczynisz, to reklamy będą wyświetlane użytkownikom, którzy podobnie jak ja, poszukują sukienek wieczorowych.

Nie ma złotej recepty na stworzenie idealnego konta Google Ads. Są jednak sprawdzone metody, które mogą pomóc — zwłaszcza początkującym reklamodawcom.

  • Organizując konto Google Ads, zaczynam od rozpisania kampanii, grup oraz słów kluczowych w Excelu. Jest to najprostszy i najbardziej efektywny sposób, który pozwoli ci na ewentualne zmiany — jeszcze zanim rozpiszesz kampanie i grupy w programie. To świetna metoda, która pozwoli na wizualizacje struktury.
  • Pamiętaj, że wprowadzając zmiany w organizacji konta Google Ads po stworzeniu kampanii i grup reklam, narazisz się na utratę wszystkich zebranych do tego czasu danych. Ostatecznie może to negatywnie wpłynąć na skuteczność twoich reklam.
  • Jeżeli planujesz użycie innych ustawień w kampanii, takich jak kierowanie na lokalizację bądź budżet, to powinieneś stworzyć oddzielne kampanie.

Nawiązując do poprzedniego przykładu, to jako właściciel sklepu internetowego z sukniami mógłbyś stworzyć kampanie z podziałem na typy sukienek, np.: „sukienki wieczorowe”, „suknie ślubne”, „sukienki dla druhen”, „sukienki koktajlowe” i tak dalej. Uznajmy również, że najbardziej zależy ci na sprzedaży sukien ślubnych – gdyż masz z nich największy zysk – wówczas tej kampanii przyznasz największy budżet.

  • Wykorzystanie tylko jednej kampanii sprawdza się wówczas, gdy chcesz, by wszystkie twoje reklamy były kierowane na tę samą lokalizację i współdzieliły budżet.
  • Tworząc grupy reklam, uwzględnij fakt, by posiadały inne tematyki i dopasuj do nich zestawy słów kluczowych. Zadbaj również o to, by słowo kluczowe znajdowało się także w nagłówku reklamy – dzięki temu zabiegowi, masz większą szansę na to, że odbiorca kliknie właśnie w twoją reklamę.

Jak to wygląda w praktyce? Jeżeli utworzyłeś kampanie reklamowe, które kierują na różne typy sukienek, to w grupach reklam powinieneś uszczegółowić ich typy, tj. w kampanii „suknie ślubne” możesz wprowadzić grupy „suknie ślubne z trenem”, „suknie ślubne princeska”, „suknie ślubne klasyczne”, „suknie ślubne syrena” itd.

Jak zorganizować konto Google Ads w praktyce?

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego www.szczesliwewlosy.pl i sprzedajesz kosmetyki do pielęgnacji włosów. Tworząc konto Google Ads, decydujesz kto i na jakim poziomie będzie miał dostęp do konta, określasz preferowaną formę płatności za reklamy i ustalasz hasło.

Czas, by stworzyć kampanie na koncie Google Ads

Jak już wiesz, kampania to zbiór grup reklam. Tworząc kampanie, należy uwzględnić kilka czynników takich jak planowane wydatki na kliknięcie reklamy lub uzyskanie konwersji, sieci oraz lokalizacje, w których mają wyświetlać się twoje reklamy i inne ustawienia dostępne jedynie z poziomu kampanii Google Ads.

Tworząc grupy reklam, najczęściej bierze się pod uwagę cele biznesowe, a punktem wyjścia jest struktura strony internetowej. Ważne jest, aby każda grupa reklam odpowiadała innej podstronie lub innej kategorii sklepu (witryny). Grupy reklam Google Ads pozwalają lepiej dopasować reklamy do słów kluczowych. Dla przykładu, w przypadku sklepu z produktami do pielęgnacji włosów, kampanię SZAMPONY można podzielić na grupy:

  • szampony nawilżające
  • szampony pielęgnacyjne
  • szampony koloryzujące

Organizacja konta reklamowego Google Ads może wydawać się początkowo dość skomplikowana i faktycznie – za każdym razem wymaga głębokiej analizy i odpowiedniego dopasowania wszystkich elementów konta. Jeżeli nie jesteś pewien, czy odpowiednio wyznaczyłeś kampanie, grupy reklam i czy dobrze wybrałeś słowa kluczowe, warto byś skontaktował się z ekspertami.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify