Narzędzie, jakim jest Google Ads przez ostatnie lata, bardzo się zmieniło. Kiedyś było znacznie bardziej skomplikowane, jednak obecnie stało się wręcz intuicyjne. Oczywiście nadal ma dużo funkcji, które dla laików wydają się „czarną magią”, jednak dzisiaj chciałam ci pokazać, że tworzenie kampanii Google Ads (Google Adwords) w sieci wyszukiwania wcale nie musi być trudne.
Wystawiając kampanię w sieci wyszukiwania Google Ads, masz do wyboru możliwość stworzenia nowej kampanii bądź wczytania ustawień kampanii już istniejącej. My zdecydowaliśmy się na stworzenie kampanii od nowa.
Pierwszym krokiem jest wyznaczenie celu, którego osiągnięcie będziemy mogli uznać za sukces dla całej kampanii.
Klikając konkretny cel, Google Ads (Google Adwords) w kolejnych krokach prowadzi nas, wykorzystując sugerowane ustawienia i funkcje – które mają wg Google podnieść efektywność tworzonej kampanii.
Google Ads daje możliwość wyboru jednego spośród siedmiu celów. W przypadku, gdy użytkownik ma doświadczenie w tworzeniu kampanii Google Ads, może wybrać opcję „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu”.
Wykorzystywanie celów w trakcie tworzenia kampanii znacząco upraszcza proces, jednocześnie podnosząc skuteczność reklam.
Jeżeli twoim głównym celem jest zwiększenie sprzedaży, liczby konwersji realizowanych online, offline bądź przez telefon, wybierz cel Sprzedaż.
To także dobry wybór, jeżeli chcesz trafić do użytkowników, z którymi już wcześniej nawiązałeś kontakt, a którzy nadal wahają się przed zakupem.
Google Ads (Google Adwords) proponuje w tym celu wykorzystać takie typy kampanii jak sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, produktowa, inteligentna, wideo i Discovery.
Jeżeli chcesz zachęcić potencjalnych klientów do kontaktu z twoją marką, wzbudzić ich zainteresowanie produktami i usługami, to cel Potencjalni klienci jest dla Ciebie.
Ten cel pozwoli ci pozyskać kontakty do potencjalnych odbiorców, zachęcając ich do podjęcia różnego typu działań, na przykład pobrania e-booka, wypełnienia formularza, zapisu do newslettera.
Google w przypadku celu Potencjalni klienci sugeruje typy kampanii takie jak sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, produktowa, video, inteligentna, Discovery.
Warto wybrać ten cel, gdy chcesz zachęcić potencjalnych klientów, by odwiedzili twoją stronę internetową. Cel Ruch w witrynie oferuje różne funkcje, które pomagają potencjalnym klientom zapoznać się z ofertą (np. reklamy z dynamicznie generowanymi nagłówkami). W tym przypadku Google sugeruje wykorzystanie kampanii takich jak sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, produktowa, wideo i Discovery.
Kolejny cel, który podpowiada nam Google Ads to Rozważanie zakupu produktu danej marki. Jest on idealnym rozwiązaniem, jeżeli chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z twoimi produktami oraz usługami. W tym przypadku Google sugeruje wykorzystanie kampanii wideo.
Wybierając cel Świadomość i zasięg marki, będziesz miał możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców, a tym samym będziesz mógł zwiększyć świadomość swojej marki. Do realizacji tego celu Google sugeruje wybór kampanii wideo bądź sieci reklamowej.
Jeżeli jesteś producentem aplikacji i zależy ci na tym, aby zwiększyć liczbę instalacji, to warto wybrać cel Promowanie aplikacji. Google zaleca, by w tym przypadku wybrać typ kampanii Promująca aplikacje.
Jeżeli twoim głównym celem jest zwiększenie liczby klientów w lokalnym oddziale, sklepie, restauracji to powinieneś wybrać ten cel. Aby go osiągnąć, Google Ads (Google Adwords) sugeruje, aby wybrać typ kampanii - lokalna.
W naszym przykładzie reprezentujemy firmę, która dopiero pojawiła się na rynku i szuka potencjalnych odbiorców. Produkujemy miody i chcielibyśmy pozyskać kontakty do osób, które są nimi zainteresowane. Wymyśliliśmy, że stworzymy kampanię, która będzie promować e-book pod tytułem Poradnik wyboru miodu. Pobierając go, potencjalny klient wypełni formularz kontaktowy, a my w ten sposób zasilimy naszą listę newsletterów.
Wybieramy zatem cel Potencjalni klienci.
Wybierając cel Potencjalni klienci, Google Ads wskazuje nam 6 typów kampanii takich jak:
To nie wszystkie typy kampanii, które w swojej ofercie posiada Google, są tam również np. kampanię lokalne pozwalające na promocje oddziału, sklepu w wielu kanałach.
My decydujemy się na kampanię w sieci wyszukiwania.
W kolejnym kroku Google Ads (Google Adwords) każe nam określić, w jaki sposób chcemy osiągnąć cel — czy poprzez wizytę w witrynie, połączenie telefoniczne, wizytę w sklepie, pobranie aplikacji czy przesłanie formularza kontaktowego. My chcemy zrealizować cel poprzez wizytę w witrynie. Klikając tę opcję, pojawia nam się miejsce na wpisanie adresu naszej witryny.
Otworzyło nam się okno z Ustawieniami ogólnymi, w którym mamy uzupełnić pole Nazwa kampanii. W naszym przypadku nazwiemy ją E-book Poradnik wyboru miodu.
Ponownie mamy do wyboru sieć, w której będziemy się reklamować. Zaznaczamy więc sieć wyszukiwania i jednocześnie odznaczając sieć reklamową. Google ponownie próbuje nas przekonać, by wybrać także reklamę w sieci reklamowej. Moim zdaniem, jeśli chcemy, by nasze reklamy pojawiały się w obu sieciach, to stwórzmy dwie osobne kampanie.
W przypadku sieci wyszukiwań pozostawiamy zaznaczone Dodaj partnerów w sieci wyszukiwania Google. Obejmuje ona strony partnerskie, do których należą setki witryn, które nie są własnością Google.
W kolejnej części wybieramy lokalizację, na którą chcemy kierować reklamy. Ta funkcja pozwala kierować reklamy na tych odbiorców, którzy znajdują się w interesującej nas lokalizacji, są w niej regularnie lub są po prostu nią zainteresowani. Co ciekawe, istnieje również możliwość wykluczenia osób, które znajdują się w określonej lokalizacji.
Wybierając lokalizację, na którą będziemy kierować reklamy, możemy wybrać dokładne miejsce, podając kraj, miasto, region bądź kod pocztowy, a następnie wybrać promień — obszar geograficzny, którego ma dotyczyć. Musi być on nie mniejszy niż 1 km.
W przypadku naszego biznesu, interesuje nas cała Polska, ponieważ jesteśmy sklepem internetowym, nasze produkty wysyłane do klientów w całym kraju.
Kolejny krok to wybór języków, którymi posługują się klienci. Standardowo ustawiony jest język polski oraz angielski. Wybór osób, do których kierowana jest nasza reklama, typowana jest na podstawie ustawień językowych, a także języka witryny. Reklamy pojawiają się tym użytkownikom, którzy rozumieją co najmniej jeden z wybranych przez nas języków.
Najwyższa pora, aby wybrać odbiorców naszych komunikatów. Możemy do nich docierać, uwzględniając to, jakie mają preferencje, oczekiwania, czym się interesują, jakie posiadają nawyki, czego poszukują, czy też według sposobu, w jaki wchodzą w interakcje z naszą firmą.
Według Google Ads (Google Adwords) odbiorcy to inaczej grupa osób posiadająca określone zainteresowania, należąca do wybranej grupy demograficznej oraz kierująca się pewnymi wspólnymi zamiarami.
Wybierając odbiorców do swojej kampanii Google Ads, masz długą listę kategorii i możliwości. Możesz wybrać odbiorców według tego, kim są (uwzględniając ich status rodzicielski, stan cywilny, wykształcenie, posiadane mieszkanie, dom, poziom zatrudnienia).
Możesz zadecydować, jakie zainteresowania i zwyczaje są dla ciebie istotne – czyli czy są amatorami zakupów, czy interesuje mi bankowość i finanse, dom i ogród, kulinaria, media i rozrywka, podróże, pojazdy i transport, sport i fitness, styl życia i hobby, technologia, uroda i zdrowy tryb życia, wiadomości czy polityka.
Możesz wybrać również osoby, które weszły już wcześniej w interakcje z twoją firmą, czyli wybierając użytkowników twojej witryny, aplikacji bądź podobnych użytkowników.
Gdy już wybierzesz optymalną według ciebie grupę odbiorców, masz do wyboru 2 opcje kierowania na odbiorców – albo opcję Kierowanie (opcja pozwala ci zawęzić zasięg twoich reklam, wyświetlając je tylko wybranym odbiorcom lub tuż obok wybranych przez ciebie treści), albo opcję Obserwacja (która polega na tym, że Google monitoruje skuteczność twoich reklam, wyświetlając je w wybranych miejscach docelowych i obok treści w wybranej tematyce). Zalecaną opcją jest Obserwacja, gdyż nie zawęża zbytnio zasięgu kampanii.
W naszym przypadku wybraliśmy użytkowników, którzy już wcześniej weszli w interakcje z naszą firmą oraz którzy interesują się sportem i fitnessem, zdrowym trybem życia, urodą oraz kulinariami.
Kolejny etap to ustalenie budżetu, czyli średniej dziennej kwoty, którą jesteś w stanie wydać na kampanię. W naszym przypadku będzie to 100 zł. Określając budżet na wydatki, masz pewność, że nie przekroczy on w ciągu miesiąca kwoty budżetu dziennego pomnożone go przez średnią liczbę dni w miesiącu. Warto zwrócić uwagę, że budżet dzienny może być różny i czasami może być wykorzystywana niższa kwota w ciągu doby, a czasami nawet 2 razy wyższa. Jednak w skali miesiąca budżet nie przekroczy ustalonej kwoty.
Jak to działa? Przyjmując, że nasz budżet dzienny wynosi 100 zł a cykl rozliczeniowy to 30 dni, to wysokość miesięcznego budżetu wynosi 3000 zł. Każdego dnia jednak wysokość opłat może być inna — jednego dnia zapłacimy 100 zł, innego 180 zł, a jeszcze innego 50 zł. Koszt miesięczny nie będzie jednak wyższy niż 3000 zł.
Najwyższa pora, aby określić stawki, jakie możemy zapłacić za naszą reklamę. Zanim to jednak zrobimy, należy zapoznać się ze strategiami ustalania stawek oraz powrócić do wcześniej wyznaczonego celu kampanii – aby zdefiniować sobie, co my właściwie chcemy osiągnąć.
W tej części Google Ads (Google Adwords) zadaje nam pytanie: Na czym chcesz się skupić i daje do wyboru:
Na czym w takim razie chcesz się skupić?
Zacznij od analizy celów. W przypadku, gdy twoim celem jest, by klienci podejmowali konkretne działania w twojej witrynie, a także korzystasz z opcji śledzenia konwersji, to powinieneś wybrać opcję Konwersje.
Jeżeli twoim celem jest zwiększenie ruchu w witrynie, powinieneś skupić się na Kliknięciach — dodatkowo określając stawkę kosztu kliknięcia (CPC).
W przypadku, gdy chcesz budować świadomość swojej marki, skup się na Liczbie wyświetleń, korzystając z metody określania stawek w CPV.
Gdy prezentujesz reklamy wideo i twoim celem jest osiągnięcie dużej liczby wyświetleń oraz interakcji warto, byś wybrał określanie stawek kosztu obejrzenia CPV lub kosztu 1000 wyświetleń (CPM). No, a jeżeli wykorzystujesz reklamę wideo, by zwiększyć liczbę rozważanych przez odbiorcę zakupów, możesz wybrać strategie stawek kosztu obejrzenia (CPV).
W przypadku naszej działalności rozważamy wybór celu Konwersje i Kliknięcia – ostatecznie wybierając Kliknięcia, ponieważ zależy nam na jak największej liczbie osób, która odwiedzi naszą witrynę.
Wybierając Kliknięcia, możemy ustawić limit maksymalnej stawki za kliknięcie (CPC). Tę opcje wykorzystuje się, gdy reklamodawca chce mieć kontrolę nad maksymalną kwotą za kliknięcia – a nam na tym zależy. Jeżeli tego pola nie wypełnimy, wówczas Google sam, w sposób automatyczny będzie tę stawkę ustawiał.
Możemy również bezpośrednio wybrać strategie ustalania stawek, mimo że ta opcja nie jest zalecana przez Google. Wówczas mamy do wyboru:
W dalszej części mamy możliwość wyboru optymalizacji rotacji reklam Google Ads (Google Adwords) — czyli możemy zdecydować się na:
Istnieje również opcja optymalizacji pod kątem konwersji, ale nie jest ona dostępna przy naszych ustawieniach.
Na kolejnym etapie mamy możliwość wyboru oraz wypełnienia rozszerzeń reklam. Dzięki rozszerzeniom masz możliwość zamieszczania w swoich reklamach dodatkowych informacji, które mają zachęcić odbiorców do kliknięcia właśnie w twoją reklamę. Google szacuje, że rozszerzenia pozwalają zwiększyć współczynnik klikalności nawet o kilka procent.
Wśród formatów rozszerzeń można wymienić połączenia telefoniczne, informacje o lokalizacji, rozszerzenie cen, rozszerzenia promocji, rozszerzenia formularzy kontaktowych, rozszerzenia aplikacji oraz rozszerzenia informacji.
Google zachęca do tego, by używać wszystkich rozszerzeń, ponieważ mogą one korzystnie wpłynąć na atrakcyjność reklam, zwiększając ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
Ważny jednak abyś wiedział, że rozszerzenia reklam nie zawsze są wyświetlane. Warunkiem wyświetlanie rozszerzeń jest minimalny ranking reklamy.
W przypadku naszej działalności decydujemy się na dodanie rozszerzeń linków do naszych podstron (z kontaktem i blogiem), dodatkowo dodajemy rozszerzenia objaśnień, rozszerzenie połączeń — dodając numer kontaktowy do naszego sklepu, a także wykorzystamy nową funkcję, czyli rozszerzenia graficzne — dodając zdjęcia naszych słoiczków.
Udało nam się dotrzeć do konfiguracji grup reklam. Teraz pójdzie już „z górki”. Jak już pisałam we wcześniejszych artykułach, kampania Google Ads (Google Adwords) składa się z różnych grup reklam. Dodatkowo w każdej grupie powinna znajdować się co najmniej jedna reklama i zestaw trafnych oraz spójnych słów kluczowych.
W naszym przypadku chcemy utworzyć grupę o nazwie E-book Poradnik wyboru miodu i aby dotrzeć do jak największej liczby wielbicieli miodów, wybieramy słowa kluczowe związane z tą tematyką.
Uwaga! Wypisując słowa kluczowe, pamiętaj o dopasowaniach słów kluczowych.
Google w po prawej stronie przedstawia nam prognozy dzienne, które opiera na wybranych przez nas w słowach kluczowych, a także budżecie dziennym. Według prognoz przy dziennym koszcie reklamy w wysokości 60 zł osiągniemy 101 kliknięć przy średnim koszcie za kliknięcie równym 0.59 gr.
W tej części bawimy się w copywriterów i tworzymy jak najbardziej atrakcyjne treści. Standardowo Google Ads (Google Adwords) otwiera formularz do tworzenia reklam elastycznych, czyli takich, które zmieniają się tak, by wyświetlać odbiorcom najtrafniejsze komunikaty i treści - według oceny Google. W tym celu tworząc reklamę, należy podać co najmniej pięć nagłówków i tekstów reklam. Google będzie automatycznie testował różne zestawienia i analizował, które z nich są najbardziej efektywne. Oczywiście im więcej napiszesz nagłówków oraz tekstów, tym zyskujesz większe prawdopodobieństwo, że Google Ads lepiej dopasuje reklamy do odbiorców.
Zadbaj o to, aby utworzyć wiele wersji. Jeśli boisz się, że tworząc reklamy elastyczne, tracisz nad nimi kontrolę, to możesz wykorzystać funkcję Przypinania nagłówka lub tekstu, w taki sposób, aby wyświetlały się tylko na tej pozycji, którą zaznaczysz.
Tworząc reklamy elastyczne w wyszukiwarce, pamiętaj, że nagłówki i teksty mogą być dowolnie miksowane, dlatego twórz te hasła w ten sposób, by miały sens samodzielnie, a także w zestawieniu.
Google Ads (Google Adwords) zaleca także, aby w każdej grupie reklam umieścić jedną elastyczną reklamę, która będzie miała skuteczność na poziomie Dobra bądź Świetna. Google jest bardzo intuicyjny i podpowiada, w jaki sposób zadbać o skuteczności reklamy. Wskazuje nam propozycje elementów do poprawy, sugeruje słowa kluczowe, których powinniśmy użyć czy wizualizuje, w jaki sposób reklama będzie wyglądać na laptopie i smartfonie.
Warto, abyś zwracał uwagę na zasady copywritingu. Co to znaczy? Pisz o rzeczach najważniejszych z punktu widzenia klienta - czyli o cenach i promocjach, cechach wyróżniających twoją firmę i markę, używaj w nagłówkach słów kluczowych, zachęcaj do działania poprzez wezwania CTA (ang. call to action) i tak dalej.
Gdy z sukcesem zakończysz ten etap, pojawi ci się podsumowanie, w którym Google przedstawi ci planowany termin wyświetlania reklam, obszary, wybrane języki, budżet kampanii, a także strategię ustawienia stawek.
I co? Trudno było? Google Ads (Google Adwords) daje ogromne możliwości i posiada mnóstwo funkcji, które warto poznać, tak aby idealnie dopasować reklamy do twojej firmy i produktu. Śledź nowości, ucz się, eksperymentuj – warto!