Poszukując skutecznych sposobów na zwiększenie ruchu na stronie internetowej czy pozyskania nowych klientów swojego e-commerce, dowiedz się, co to jest SEO, jak działa robot Google, co robić, aby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce oraz dlaczego warto inwestować w ten obszar marketingu internetowego.
Pozycjonowanie oraz SEO to terminy często stosowane zamiennie. Niektórzy bardziej zaawansowani eksperci w tej dziedzinie jednak je rozróżniają. SEO to anglojęzyczny skrót od Search Engine Optimization, czyli po prostu optymalizacja stron internetowych www pod kątem wymagań Google (lub innej wyszukiwarki, np. Bing), aby wyświetlały się one w organicznych wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych słów kluczowych przez użytkowników.
Ogólnie mówiąc, w SEO chodzi o dostarczenie użytkownikowi wyszukiwarki tych wszystkich informacji, których poszukuje. Im lepszą stronę, wraz z całą jej zawartością, dostarczamy wyszukiwarce, tym wyżej algorytm ją ocenia i proponuje użytkownikom, wyświetlając ją na wyższych pozycjach. Jak działa wyszukiwarka Google i jak ocenia strony www, dowiesz się w dalszej części.
Jednak czy SEO i pozycjonowanie to to samo? Zdania na ten temat są podzielone. Według niektórych specjalistów w branży pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym, a SEO to jedynie jego element. Na pozycjonowanie składa się:
Ze względu na to, że większość osób używa pojęć SEO i pozycjonowanie stron internetowych zamiennie, my również tego będziemy się trzymać w naszych artykułach.
Często pojawiającym się pojęciem w kontekście marketingu internetowego jest również SEM. Search Engine Marketing nie jest pojęciem tożsamym z SEO, a szerszym. Oznacza działania marketingowe, mające na celu pozyskanie ruchu z wyszukiwarki, więc zarówno SEO, jak i kampanie płatne.
Pozycjonowanie to jeden z najbardziej wymagających obszarów marketingu internetowego. Na początku wydaje się to łatwe – wystarczy mieć stronę internetową, a klienci sami do nas przyjdą. Stron w internecie pojawia się coraz więcej, są coraz bardziej rozbudowane, atrakcyjne i lepiej zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki. Zatem zdobycie wysokich pozycji łatwiejsze już nie będzie – konkurencja się nasila, a wyników na pierwszej stronie nadal jest 10.
Google dba o swoich użytkowników – chce, żeby często korzystali z wyszukiwarki, zatem musi im dostarczyć strony, informacje czy sklepy, które są najbardziej zbliżone do ich potrzeb. Robot Google – tzw. Googlebot lub crawler – crawluje strony internetowe, czyli przetwarza je, przechodząc przez całą sieć połączoną linkami – na podstawie tak zbieranych danych strony są oceniane i indeksowane w wyszukiwarce. Przez długi czas mówiło się o dwóch procesach crawlowania – fresh crawl oraz deep crawl, jednak nie jest to już aktualne. Google nie ujawnia szczegółowych informacji na temat działania Googlebota, więc jedynie przez obserwację, testy i stosowanie porad ekspertów SEO można wpływać na indeksowanie stron. Można być jednak pewnym, że im częściej dana strona www jest aktualizowana i optymalizowana, tym częściej robot Google na nią wraca. Nie wszystkie podstrony należy jednak indeksować, np. te które spowodują duplikację treści.
SERP, czyli Search Engine Result Page, to nic innego jak wyniki wyszukiwania po wpisaniu zapytania (słów kluczowych) przez użytkowników. Poza wyszukiwaniem tekstowym możliwe jest również wyszukiwanie graficzne oraz głosowe. W tym tekście skupimy się jednak na pierwszym typie.
W Google jest wiele rodzajów wyników – tekstowe, grafiki, oferty zakupowe, wiadomości itd. Można je jednak podzielić na płatne i bezpłatne.
Aby pozyskiwać ruch bezpłatny, czyli organiczny, musimy zainwestować w pozycjonowanie strony www. Im lepsze mamy treści, zoptymalizowaną stronę oraz link building, tym bardziej możemy konkurować z innymi serwisami o wysokie pozycje w wyszukiwarce – w tzw. SERP-ach. Choć często ruch organiczny nazywamy bezpłatnym, to jednak wcale darmowy nie jest. Kosztuje nas wiele inwestycji, jednak nie ma tutaj rozliczenia za wyniki, np. CPC.
Wyniki płatne w SERP to reklamy wyświetlane na podstawie konfiguracji kampanii reklamowych w Google Ads. Mogą to być reklamy tekstowe, ale także zakupowe.
Robot Google, jednej z najbardziej popularnych wyszukiwarek na świecie i zdecydowanie głównej wyszukiwarki w Polsce, bada zarówno aspekty techniczne stron – jak szybkość ładowania czy nawigacja, ale też użyteczność treści, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (linki przychodzące i wychodzące – łączące witrynę z innymi domenami) oraz wiele więcej aspektów. Szacuje się, że czynników rankingowych, które są oceniane przez Google, jest około 200 – jednak nie wszystkie są tak samo ważne. Warto śledzić aktualizacje, ponieważ z czasem się one zmieniają – pojawiają się nowe, a niektóre zyskują lub tracą na znaczeniu.
Jak już wcześniej wspomniałam, ocena zależy od naprawdę wielu czynników rankingowych Google. Każde zapytanie wpisane do wyszukiwarki przez użytkownika jest przetwarzane przez algorytm Google – który na podstawie przeprowadzonej indeksacji, wyświetla najbardziej użyteczne wyniki wyszukiwania (SERP). W rzeczywistości jest wiele algorytmów Google. Są one wciąż rozwijane, udoskonalane, a także pojawiają się nowe. Najbardziej popularne algorytmy Google to Page Rank, Pingwin, Panda, Gołąb, Koliber, RankBrain, Opos, Phantom i MobileGeddon. Każdy z nich jest odpowiedzialny za innych obszar.
Dowiedz się więcej, jak działają najważniejsze algorytmy Google.
Pytanie, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej, zadają sobie wszyscy ich właściciele, a szczególnie klienci agencji SEO. Chcą wiedzieć, jak długo będą musieli inwestować, aby ich witryna osiągnęła docelową widoczność. Nie jest to jednak takie proste. Z pozycjonowaniem jest zupełnie inaczej niż z płatnymi kampaniami reklamowymi. W przypadku tych drugich efekt jest natychmiastowy. Pomijając wiele czynników wpływających na efektywność kampanii, działa zasada, że im więcej zainwestujemy, tym więcej razy nasza reklama zostanie wyświetlona.
W przypadku pozycjonowania to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. To, ile trzeba zainwestować w SEO, zależy przede wszystkim od konkurencyjności branży. Jeśli na te same słowa kluczowe pozycjonuje się kilka tysięcy firm, to warto zweryfikować, czy w ogóle ten sposób na prowadzenie marketingu internetowego ma w ogóle sens.
Zacznij od wyznaczenia słów kluczowych i sprawdź konkurencję. Nie pomiń long-taili, czyli fraz długiego ogona. Na bardziej rozbudowane słowa kluczowe łatwiej i szybciej uda Ci się osiągnąć widoczność w Google. Oceń, ile działań trzeba wdrożyć, aby osiągnąć podobne wyniki jak konkurencja. W mniej konkurencyjnych branżach pierwsze widoczne pozycje można osiągnąć już po 3-6 miesiącach prowadzenia skutecznej strategii SEO. Pamiętaj jednak, że raz zdobyte pozycje w SERP nie są nigdy dane raz na zawsze. Po pierwsze, konkurencja nie śpi – więc nie daj się wyprzedzić. Dobrym sposobem na regularne rozbudowywanie witryny internetowej i wzmacnianie jej pozycjonowania jest prowadzenie bloga. Chcąc zadbać o stronę, regularnie ją optymalizuj, pamiętaj o dobrych praktykach SEO, a także dodawaj przynajmniej dwa artykuły miesięcznie. Po drugie, algorytmy Google cyklicznie ulegają zmianom, dlatego warto śledzić aktualizacje i dostosowywać się do nowych wymagań.