Na początku przygody z marketingiem internetowym często pojawia się wrażenie, że wymaga on ogromnej inwestycji. Trzeba przygotować branding, rozbudowaną stronę internetową, atrakcyjne grafiki, założyć profile w social mediach, zainwestować w pozycjonowanie, płatne kampanie, PR… Szacowane koszty działań digital marketingu dynamicznie rosną, a przecież to dopiero początek.
Z niskim budżetem na działania marketingowe często zmagają się początkujący przedsiębiorcy oraz firmy starające się zaistnieć w bardzo konkurencyjnej branży. Czy wprowadzenie skutecznej strategii marketingu internetowego, która pozwoli firmie na poszerzenie grona klientów i rozwój, wymaga dużej inwestycji? Ku niezadowoleniu klientów każdy doświadczony marketer odpowie „to zależy”. A zależy od wielu czynników – takich jak konkurencyjność branży, oferty czy dostępnych zasobów. Jeśli dokładnie przeanalizujesz własne zasoby, atrakcyjność swojej oferty oraz działania konkurencji, dowiesz się, jaki budżet jest konieczny, żeby zacząć skuteczne działania e-marketingu.
Wchodząc na rynek czy rozpoczynając działania marketingu internetowego, sprawdź, w jaki sposób klientów zdobywa Twoja konkurencja. Jeśli firmy mające duży udział w rynku, inwestują w pewne działania, np. content marketing czy pozycjonowanie, to znaczy, że Ty również powinieneś rozpocząć takie działania i zaprezentować swoją działalność w danym medium.
Przeanalizuj działania firm konkurencyjnych w tych kanałach komunikacji oraz mediach. Zwróć uwagę na to, jak dużo muszą inwestować w poszczególne działania, w jaki sposób starają się wyróżnić oraz jak zdobywają leady.
Poza tym, koniecznie załóż wizytówkę w Google Moja Firma. Jest to must-have, szczególnie dla firm działających lokalnie.
Przy niskim budżecie nie masz możliwości zatrudnienia agencji czy zespołu specjalistów. Jest jednak wiele działań, które możesz wykonać samodzielnie.
Nikt tak dobrze nie zna się na Twoich produktach, usługach czy branży, jak właśnie Ty. Klienci poszukują informacji i porad. Możesz im je dostarczać poprzez kompletny opis oferty usług, uzupełnienie opisów produktów w e-commerce, eksperckie artykuły na blogu czy wartościowe posty w social media. Użytkownicy bardzo często doceniają infografiki – które w przejrzysty sposób wizualizują kluczowe dane.
Zdobycie dużego ruchu organicznego jest trudne, czasochłonne i kosztowne. W niektórych branżach – jak np. usługi księgowe i rachunkowe, hotelarskie, eventowe czy wypożyczalnie samochodów – osiągnięcie widoczności w TOP 10 jest praktycznie niemożliwe. Często te najwyższe pozycje zajmują największe e-commerce’y, np. Allegro, Oleole, Smyk, Empik, a także porównywarki cenowe – Ceneo, Nokaut czy Skąpiec. Jeśli w Twojej branży słowa kluczowe są „zarezerwowane” przez te gigantyczne serwisy, nie ma sensu inwestować w działania SEO i lepiej skupić się na innych. Oczywiście, jeśli Twój biznes to e-commerce, możesz podłączyć swój sklep internetowy do porównywarek cen i również w ten sposób pozyskiwać ruch na stronie.
Jeśli jednak w wyszukiwarce jest jeszcze przestrzeń dla Twojej strony internetowej, nie zmarnuj tego potencjału. Przede wszystkim wyznacz słowa kluczowe – takie, które wpisują do wyszukiwarki potencjalni klienci. Możesz w tym celu wesprzeć się takimi narzędziami, jak Answer the Public, Google Trends czy Ubersuggest. Jeśli działasz lokalnie, uwzględnij obszar swojej działalności w słowach kluczowych. Poznaj podstawy SEO, szukając informacji w internecie i twórz zoptymalizowane treści na swoją stronę internetową. Z czasem wykorzystuj kolejne sposoby na wyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej.
Zacznij zabierać głos w tych kanałach komunikacji i mediach, z których korzystają Twoi odbiorcy i potencjalni klienci. Jeśli korzystają z branżowych forów, zacznij się tam wypowiadać, jeśli są w grupach na Facebooku, zacznij dzielić się swoimi treściami i zaangażuj się w dyskusje. W ten sposób zainteresujesz odbiorców swoją marką oraz zbudujesz relacje i zaufanie.
Odpowiedzi na pytania czym jest landing page, jak powinien zostać stworzony i dlaczego jest tak ważny w procesie zakupowym klienta, znajdziesz w artykule „11 sposobów, by podnieść skuteczność landing page”.
Jeśli Twój budżet nie pozwala na zlecenie prowadzenia płatnych kampanii reklamowych Google Ads specjaliście, Ty sam możesz się tym zająć. W internecie jest dostępnych wiele materiałów – także wideo – które pozwolą Ci zorientować się, jak działa to narzędzie, jakie są typy kampanii oraz jak je ustawiać. Na początek możesz przetestować kampanię tekstową w sieci wyszukiwania oraz produktową – jeśli prowadzić e-commerce. Sprawdzaj wyniki i optymalizuj ustawienia. Z czasem zauważysz, jaka konfiguracja jest najbardziej skuteczna dla Twojego biznesu.
Opinie, oceny czy recenzje mają ogromny wpływ na konwersje. Jeśli na Twojej wizytówce Google Moja Firma (GMF) czy jakiejkolwiek platformie z opiniami są jedynie negatywne komentarze czy nie a ich w ogóle, potencjalni klienci mogą zwątpić w jakość Twoich produktów i usług. Po obsłużeniu zadowolonego klienta poproś go o opublikowanie pozytywnej opinii. Zbierając je, budujesz pozytywny wizerunek marki i stajesz się bardziej wiarygodny.
Temat technologii dla marketingu, czyli MarTech, jest właściwie niewyczerpywalny. Ta gałąź branży rozwija się w niesamowitym tempie. Obecnie dostępnych jest kilka tysięcy narzędzi marketingu internetowego, a będzie ich jeszcze więcej. Sami marketerzy nie są w stanie ich przetestować, żeby wybrać to najbardziej właściwe. Dlatego tak cenne są recenzje i rekomendacje – rozważając inwestycję w zakup oprogramowania, warto najpierw poczytać opinie na portalach i blogach marketingowych.
W zależności od tego, jakie działania marketingowe chcesz podjąć, szukaj najlepszych dla siebie narzędzi. Odrębne są rozwiązania wspierające pozycjonowanie, zarządzanie kontami w social media czy tworzenie contentu. Różnią się one również cenami – niektóre mogą znacznie nadszarpnąć i tak niewielki budżet. Na szczęście z wielu narzędzi lub ich wersji podstawowych można korzystać za darmo. Na samym początku działań warto się na nich skoncentrować i w miarę rosnących potrzeb, wykupić bardziej zaawansowane programy e-marketingu.
Pomaga tworzyć bardziej wyczerpujące treści i wybrać frazy długiego ogona (tzw. long tail keywords).
Narzędzie Google, które pozwala sprawdzać częstotliwość pojawiania się różnych zapytań z uwzględnieniem regionu oraz czasu.
Narzędzie wspierające poprawne i przyjazne dla odbiorców tworzenie treści tekstowych. Automatycznie oblicza m.in. długość zdań i akapitów, udział trudnych słów w tekście i wiele innych – na tej podstawie sugeruje fragmenty, które należy przeredagować.
Jest to niezwykle praktyczne narzędzie w procesie optymalizacji witryny i usuwania błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony.
Instalując kod śledzenia na swojej stronie internetowej, zyskać wgląd w ruch użytkowników na stronie, m.in. skąd na nią weszli, jak długo na niej byli, które podstrony przeglądali i czy dokonali konwersji – np. pobrali folder czy dokonali zakupu. Szybko dashboard Google Analytics stanie się dla Ciebie głównym źródłem informacji o klientach. To narzędzie, z którego na co dzień korzystają wszyscy marketerzy.
W niecałą minutę pozwala Ci sprawdzić prędkość ładowania Twojej strony – jest to niezwykle ważny czynnik rankingowy Google. Jeśli witryna wymaga optymalizacji, nie należy z tym zwlekać.
Narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych oraz fraz długiego ogona.
Dzięki niej każdy poradzi sobie z przygotowaniem graficznych treści na swoją stronę internetową czy profil w social media. Webowy program udostępnia setki szablonów, ikon, patternów itd., które możesz wykorzystać do stworzenia np. logo czy banerów.