Eyetracking w marketingu

Czym jest eyetracking? Eyetracking to badanie, którego celem jest odpowiedź na pytanie, jak ludzie postrzegają obiekty znajdujące […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 12 grudnia, 2020

Czym jest eyetracking?

Eyetracking to badanie, którego celem jest odpowiedź na pytanie, jak ludzie postrzegają obiekty znajdujące się przed nimi. Dotyczy to nie tylko produktów fizycznych (opakowania), ale również obrazu, jaki wyświetla się na monitorze. Badania eyetrackingowe są w szczególności pomocne przy tworzeniu grafiki stron internetowych oraz sklepów online. Dotyczą one także treści oraz jej rozmieszczenia.

Jak prowadzone są badania eyetrackingowe?

Badania polegają na śledzeniu gałek ocznych kamerą oraz przy użyciu diod elektroluminescencyjnych, które rozmieszczone są w rogach ekranu. Zaawansowana metoda pozwala sprawdzić jakie elementy, w szczególny sposób, przyciągają wzrok człowieka oraz na jakie obszary spogląda dłużej, a które pomija.

Wyniki otrzymane w trakcie badań, przedstawiane są w formie:

  • mapy cieplnej, która przedstawia intensywność skupienia na określonym elemencie
  • ścieżki skanowania, która przedstawia kolejność postrzegania poszczególnych obszarów
  • obszaru zainteresowania, pokazującego procentowo elementy zwracające szczególną uwagę
  • odwróconej mapy cieplnej, prezentującej wyłącznie obszary obserwowane przez badanego

Dlaczego eyetracking jest taki ważny?

Obecnie, badania eyetrackingowe są wykorzystywane w wielu dziedzinach życia. Z mojego punktu widzenia, najważniejsze są badania marketingowe związane z produktem, sklepem stacjonarnym bądź witryną internetową. Metoda wykorzystywana jest również m.in. przy analizie przestrzeni miejskiej czy przy projektowaniu kokpitów.

Kluczowe zadania, jakie spełnia metoda eyetrackingowe dotyczą:

Badań użyteczności strony internetowej oraz aplikacji mobilnych

Dzięki temu, projektant witryny bądź sklepu internetowego może sprawdzić jakie elementy są kluczowe dla potencjalnego klienta. Sprawdzić obszary, które nie mają znaczenia, a tym samym w których nie powinno się zamieszczać czołowego produktu bądź ważnych treści. Dzięki badaniom, możliwe jest sprawdzenie, jakie fragmenty rażą bądź odwracają uwagę odbiorcy, a tym jakie samym powinny zniknąć ze strony.

Tworzenia przekazów reklamowych

Projekty reklamowe zamieszczane w prasie, Internecie, na bilbordach, czy w spotach telewizyjnych są skuteczne, jeśli przykuwają uwagę. Eyetracking pozawala sprawdzić sposób oddziaływania oraz elementy, na których odbiorca skupia wzrok. Być może nieskuteczność reklamy wynika ze źle dobranych elementów graficznych lub umieszczenia ich w niewłaściwych obszarach.

Rozkład produktów na półkach sklepowych

Zachowanie konsumenta w sklepie jest dla specjalistów coraz bardziej przewidywalne. Dotyczy to nie tylko perspektywy półki, ale także całego sklepu. Metoda pozwala sprawdzić jak powinny być rozmieszczone tablice, informacje o promocjach cenowych, by przyciągały wzrok. Z poziomu półki sklepowej, badanie pozwala stworzyć idealne planogramy.

Webwriting

Eyetracking to także metoda doskonale sprawdzająca się przy tworzeniu treści na strony internetowe. Znajomość zasad eyetrackingu jest wymagana, by dobrze rozmieścić opis oraz słowa kluczowe. Badania wykazują, że ludzie nie czytają tekstów zamieszczonych w witrynach. Można powiedzieć, że przeglądają strony i lustrują treść w poszukiwaniu najważniejszych danych.

Jakie są wyniki badań eyetrackingowych?

Wyniki są jednoznaczne. Odbiorcy nie czytają. Oni skanują, koncentrując się na określonych obszarach strony. Działają raczej chaotycznie, przeszukując witrynę, by znaleźć interesujące treści. Jednak z tego chaosu wyłaniają się pewne zasady, które warto przestrzegać tworząc content.

Jakie to zasady?

  1. Kluczowym obszarem strony internetowej jest lewa góra
  2. Internauci skanują stronę, ale nie czytają treści
  3. Górna część strony ma znacznie większe znaczenie niż dół
  4. Internauci koncentrują wzrok na grafikach
  5. Najważniejszymi elementami treści są nagłówek, lead, śródtytuły
  6. Odbiorcy preferują treści ulokowane na białym tle
eyetracking

Eyetracking jest bardzo ciekawą i przydatną formą badań. Pozwala stworzyć stronę internetową zgodną z oczekiwaniami internautów, dzięki czemu staje się ona funkcjonalna i użyteczna. Dodatkowo, eyetracking zapewnia wyższą skuteczność przekazu reklamowego, a tym samym wyższą sprzedaż w sklepach online. Moim zdaniem, dobrze by każdy projektant oraz webwriter poznał podstawowe zasady eyetrackingu, co pozwoli efektywniej realizować cele stawiane przez klientów.

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify