Czy responsywność wpływa na kampanie reklamowe?

Wiele mówi się ostatnimi czasu mobilności i responsywności stron internetowych i sklepów. Wydaje mi się, że większość […]

Czas czytania: 3 minut
Opublikowane: 30 października, 2021

Wiele mówi się ostatnimi czasu mobilności i responsywności stron internetowych i sklepów. Wydaje mi się, że większość z nas zdaję sobie sprawę, że jest to ważne i że w obecnych czasach oznacza „być albo nie być”. Jednak dla tych nieprzekonanych przedstawiam powody, dla których warto wziąć pod uwagę rozpoczęcie prac nad mobilnością i responsywnością swojej strony www.

Należy pamiętać, że responsywność zobowiązuje! Projektując działania w sieci, ścieżkę zakupową klienta bądź sklep internetowy należy wziąć pod uwagę pewne istotne kwestie, które mogą zadecydować o sukcesie w digitalu!

Ostatnie dziesięciolecie to prawdziwa rewolucja dla użytkowników internetu. Rewolucja ta przyspieszyła wraz z pandemią COVID-19, podczas której nawet te osoby, które preferowały zakupy stacjonarne czy kontakt w cztery oczy ze sprzedawcą lub konsultantem, były zmuszone, by przenieść się do świata wirtualnego.

Ewolucyjnie zmieniliśmy sposób, w jaki korzystamy z internetu. Niegdyś powszechne były komputery stacjonarne, a wraz z rozwojem technologii pojawiły się urządzenia mobilne. Te zaś wymusiły szereg zmian w obszarze technologii, marketingu, customer experience i projektowania stron internetowych.

4 powody, dla których mobilność i responsywność ma znaczenie

Obecnie marketerzy tworząc kampanie internetowe czy planując działania reklamowe w internecie, muszą uwzględnić fakt, że większość odbiorców zobaczy je na wyświetlaczu telefonu komórkowego bądź smartfona. Zapytacie pewnie co za różnica? Przecież niezależnie od tego, gdzie wyświetla się reklama, to jest dokładnie taka sama. Otóż niezupełnie.

  1. Projektując strony internetowe bądź sklepy online marketerzy muszą pamiętać, by były one responsywne. Co to właściwie oznacza?  Oznacza to, że powinny być one dostosowane do urządzeń mobilnych, dopasowane do wielkości wyświetlacza. W przypadku grafik należy pamiętać, by zamieszczone na nich elementy nie były zbyt małe i nieczytelne.  To, że baner jest czytelny na komputerze stacjonarnym bądź laptopie nie oznacza, że będzie równie wyraźny na telefonie komórkowym.
  2. Kolejny przykład to formularze kontaktowe. Marketerzy najczęściej chcą w ramach jednej akcji pozyskać jak najwięcej danych od klienta. Przez takie podejście, formularze kontaktowe mają wiele pól, które użytkownik musi wypełnić. A wypełnianie formularzy przez telefon może być naprawdę irytujące. Należy zadbać o to, aby formularze po pierwsze dawały możliwość łatwego wypełnienia, a po drugie miały minimalną ilość pól.
  3. Inaczej również planuje się kampanie reklamowe na telefony komórkowe i na laptopy, tablety, komputery stacjonarne. Dla przykładu analizując aktywności naszych klientów, (choćby analizując dane w Google Analytics) wiemy, z jakich urządzeń najczęściej wchodzą do naszego sklepu bądź na naszą stronę internetową. Wówczas również decydujemy czy budżet kampanii — prowadzonych w Google Ads, przekierować na urządzenia mobilne czy na laptopy. W ten sposób „nie spalimy budżetu”, trafiając do osób, które nie są naszymi potencjalnymi klientami. Idealnym przykładem są aplikacje mobilne. Tutaj reklama na komputerach stacjonarnych najczęściej mija się z celem. Marketerzy powinni koncentrować swoje budżety i działania na telefonach komórkowych i smartfonach.
  4. Kolejnym argumentem za tym, by zadbać o użytkowników mobilnych, powinna być dla Was pozycja strony bądź sklepu internetowego w wyszukiwarce Google.

Od wielu lat Google promuje responsywność, do tego stopnia, że przy indeksowaniu strony to właśnie mobilność zapewnia wyższą pozycję w wyszukiwarce. W ten sposób chce zapewnić internautów, że na górze strony promowane są te witryny, które zapewniają najlepszy poziom użytkowania (customer experience).

...ale czy to w ogóle jest potrzebne?

No właśnie warto tu przytoczyć dane z raportu Digital 2021, w którym dowiadujemy się, iż w Polsce jest obecnie 52,76 milionów telefonów komórkowych, co stanowi 139,5% ogólnej liczby populacji. Liczba ta oczywiście związana jest z faktem, że wielu z nas posiada drugi telefon (najczęściej służbowy).

Niesamowicie ważną informacją dla każdej osoby, która zastanawia się, czy reklamować się w na telefonach komórkowych i czy dostosować swój sklep, czy stronę internetową do okna smartfona jest fakt, że Polacy średnio spędzają w internecie 6 godzin i 44 minuty w tym za pośrednictwem telefonu 2 godziny i 57 minut. Niesamowite prawda? Na dodatek liczby te rosną z roku na rok. Ostatnio istotną liczbą, którą powinniście poznać, jest 30.08 milionów użytkowników w Polsce, którzy mają dostęp do internetu przez urządzenia mobilne.

Czy ktoś potrzebuje więcej powodów, by zadbać o mobilność i responsywność swojej strony?

‌ Daria Widerowska, Executive MBA

Jest założycielką portalu BRAND NEW, redaktorką oraz wykładowczynią w programie Executive Master of Business Administration na Collegium da Vinci. Prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Ma ponad 14 lat doświadczenia w kierowaniu działaniami marketingowymi w różnych firmach, a od blisko 10 lat zarządza działem marketingu w dużej poznańskiej firmie IT. Pracuje także jako konsultantka, strateżka marketingowa i szkoleniowiec. Specjalizuje się w łączeniu neuromarketingu z działaniami digitalowymi. Tworzy strategie marek, opierając się na znajomości ludzkiego mózgu i procesów decyzyjnych.

Sprawdź, czego dowiesz się z artykułu

starusersclockmagnifiercrossmenuarrow-right-circletext-align-justify